Nekromanti Förenklad standarisering av vapen & rustningar

Kärlekscraft

Swordsman
Kärlekscraft här! :gremsmirk:

Har stött på ett problem när jag spelleder;
Jag behöver en enkel standarisering av framförallt vapen, vampirethemasquerade som jag också spelar har följande enkla vapenregler;

Kniv = sty + 1

kortsvärd = sty + 2

långsvärd = sty + 3

tvåhandssvärd = sty + 5

maffiga vapen/kraggsvärd = sty + 6

men i Eon måste man hela tiden kolla upp värdena, han har ob4t6+2, den där har 0b3t6 enbart vilket gör att man måste slå upp i böckerna/kolla i formulären hela tiden. Det är inget problem om man är spelare, men problem för spelledaren som inte kan ha allt i huvudet. Motsvarande standarder borde också finnas om rustningar - även om det inte blir helt korrekt.

Poseur

Swashbuckler
Well det går ju att enkelt översätta en standard genom att ta värdena för "standard-vapnen".

Exempelvis så har alla dolkar värdet ifrån 'dolk', oavsett om det är en Radard, Sahlam eller dolk.

Alla 1-handssvärd har stats som ett stridssvärd oavsett om det är ett celancald, Nhiam eller långsvärd

och alla 2-handsvärd har stats som "Storsvärd" oavsett om det är ett Melorman eller kragg-svärd.

Det förenklar ju det hela en aning. Om du vill ha mer förenkling så går ju det att fixa också för den delen.

/Poseur ger någon snabb tanke

Kärlekscraft

Swordsman
Har du några siffror för variablarna? sitter nämligen inte på böckerna just nu, för det är väl lite olika standarder för olika vapnen där en viss typ av dolks skada ligger närmare ett kortsvärds än övriga dolkar.

Ymir

Liten kantbaron
Det är ju jätteenkelt, jag fudge:ar alltid vad slp:er gör för vapenskada, normalt sett:

Dolk: Ob1T6, Kortsvärd/jättedolk: Ob2T6, Spjut/Svärd Ob3T6, Slagsvärd/brutalt spjut Ob4T6, Jättesvärd/jättebrutalt vapen Ob5T6, Gigabrutalt vapen Ob6T6

lägg sedan på Ob1T6 grundskada för alla som inte är superstarka, lägg på ytterligare Ob1T6 för elita krigare för att reflektera bonus pga stridskonster, höga värden etc, and you're set.

Pendragon

Swashbuckler
Det är ett lagom bra sätt att få alla svärd att göra Ob1T6 mer i skada. Tur att du är förlåtande med skadesystemet. :gremshocked: