Morgoth
Swashbuckler
Härmed ersätts metoden för att slå med skadan som åkomma för att hålla sig vid liv, eller slå med knockout som åkomma för att hålla sig vid medvetande - även om skada och knockout fortfarande räknas som åkommor i andra fall. Metoden ersätts av en mer berättartekniskt orienterad regel - helt enkelt tabeller för diverse skadetypers tillstånd vid olika nivåer. Rent generellt har varje tabell tre viktiga nivåer. Skåda.
Skada
+5 Enorm smärta
+10 Du kan inte röra dig
+15 Du är död
Knockout
+5 Du är omtöcknad och ser dubbelt
+10 Du svimmar
+15 Du hamnar i koma
Blod
+5 Blodet rinner i stadig ström
+10 Blodet sprutar
+15 Blodet forsar och du dör av blodförlust
Sjuk
+5 Du har runt 40-gradig feber, yrar
+10 Du spyr med jämna mellanrum, runt 42-gradig feber
+15 Du dör av sjukdomen, cirkus 45-gradig feber
Full
+1 Du har fyllehumor
+5 Du ser dubbelt och sluddrar
+10 Du mår illa och spyr
+15 Du somnar
+20 Du dör av blodförgiftning
I övrigt har vapen faktiskt avskaffats som regelelement. Istället skildras dem som inslag i förmågorna (dvs att det står i tillvägagångssättet hur mycket extra skada som tillkommer beroende på vilket vapen, om det nu tillkommer någon skada alls).
...och här kommer två små roliga rollpersoner till äventyret vi ska spela i helgen:
LILIAN FRANKLIN
Högfärdig (H), modemedveten (S), ledargestalt (H), nonchalant (H), egocentrisk (H), välformulerad (S)
*Ta avstånd
<blockquote>Grundessä: Hjärter
Tillvägagång: Genom att spela över en svårighet på 4-8+ kan du totalt ta avstånd från allt
som normalt borde påverka dig. Detta kan vara saker som att en antagonist
förhandlar om sitt liv i utbyte mot att ge dig detaljerna om vad som egentligen
hände dina föräldrar. Nonchalerandet sker genom sammanbitande, gäspningar
eller hånflin i regel. Är effekten 0 är du helt oberörd, är effekten 1-2 så
påverkar situationen dig, och är effekten 3+ så är nonchalansen framtvingad och
övriga slag för samma situation har +1 i svårighet.</blockquote>
*Akademisk förvirring
<blockquote>Grundessä: Spader
Tillvägagång: Du kan helt enkelt babbla bort dina motståndare från slagsfältet genom att
överösa dem med underliga, akademiska detaljer. När du gör detta använder du
svåra ord eller helt enkelt citerar helt okända personer. Akademisk förvirring
har ingenting med hur bildad man själv är, utan snarare hur bildat offret är.
Offret spelar naturligtvis emot, och lägger till alternativa attribut.</blockquote>
*Klädseder
<blockquote>Grundessä: Hjärter
Tillvägagång: Du har bra koll på konsten att klä sig efter tillfälle. Slå emot 4 för egen
kultur, 6 för realterad kultur och 8 för totalt främmande kultur. [0]: du anses
vara kvällens höjdpunkt; [1-2]: folk tycker du är exceptionellt stilig/vacker;
[3+]: folk är glada över att du har lyckats välja en ytterst passande klädsel.</blockquote>
*Ge order
<blockquote>Grundessä: Hjärter
Tillvägagång: Det kan vara uppfostran, utbildning eller bara gammal vana - vilket det än är
kan du konsten att behandla andra som underlägsna och ge dem order. Ett misslyckat
utspel mot 3 (eller ett motsatt utspel om den beordrade lägger den manken till)
innebär att ordern låter osäker och konstig och orsakar tvivel. Perfektion
innebär att den beordrade inte kan motstå att följa ordern.</blockquote>
>Lilian Franklin är äldsta dotter i huset Franklin. Hon har än mycket att lära om livet, men vill gärna
tro att hon är den mest erfarna i gruppen. Hon fruktar inte många på jorden, egentligen bara far sin
som har vissa misshandlingstendenser. Hon skickar vidare den onda energin från sin far, och förudmjukar
och jävlas mycket med de andra ungarna.
THARN KINGSTON
Stor kroppsbyggnad (R), muskelberg (R), envis (H), korkad (S), van vapenhand (K), bollsinne (K)
*Klubba ner folk
<blockquote>Grundessä: Ruter
Tillvägagång: Du är känd för ditt obehärskade temprament och har viss skicklighet i att impulsivt
dra en feting i nyllet på valfri motståndare, och därmed decka denne. Fetingen sker
som ett vanligt utspel mot ett motsatt utspel. Fetingen gör, utöver grundskadan
+4 i skada och +4 i knockout.</blockquote>
*Stå kvar
<blockquote>Grundessä: Ruter
Tillvägagång: När folk tänker på ditt namn kommer de ihåg gången du blockerade en hel gränd från
tjurrusande ungdommar. Du har helt enkelt en otrolig förmåga att stå kvar, oberoende
av tryck och styrka från en pressande pöbel. Svårigheten för att stå kvar är antal
knuffande människor plus fyra. En perfektion trycker tillbaka de stormande ett par
meter.</blockquote>
*Kasta saker
<blockquote>Grundessä: Klöver
Tillvägagång: Du har alltid kunnat träffa ditt mål med ett kastinstrument. Svårigheten är 4 för
upp till två och en halv armlängders avstånd, 5 för upp till fyra stora klivs
avstånd och 6 för att diverse längre avstånd eller till en annan nivå (upp på ett
tak eller ner från ett tak, tillexempel). Om vapnet eller föremålet träffar någon
kan du välja att lägga till +3 skada och +3 knockout.</blockquote>
*Klubböverfall
<blockquote>Grundessä: Klöver
Tillvägagång: Du har lärt dig klubba ner folk bakifrån i syfte att knocka ut dem. Närhelst du försöker
knocka någon bakifrån, spelar du mot 5 (+1 för varje passande attribut hos mot-
ståndaren). Slaget ger ingen skada, utan skadan byts ut mot knockout, det vill säga
att [0]: +15 knockout; [1-2]: +10 knockout; [3+]: +5 knockout, enligt grundskade-
principen. Misslyckas du upptäcker offret i regel dig.</blockquote>
>Ende son till Richard Kingston är en roll som passar Tharn utmärkt. Han har inte direkt några vänner, men
trivs väl med att vara en stor kille som alla respekterar. Han ogillar gamla tanter som nyper honom i kinden
och säger att han har växt.
Skada
+5 Enorm smärta
+10 Du kan inte röra dig
+15 Du är död
Knockout
+5 Du är omtöcknad och ser dubbelt
+10 Du svimmar
+15 Du hamnar i koma
Blod
+5 Blodet rinner i stadig ström
+10 Blodet sprutar
+15 Blodet forsar och du dör av blodförlust
Sjuk
+5 Du har runt 40-gradig feber, yrar
+10 Du spyr med jämna mellanrum, runt 42-gradig feber
+15 Du dör av sjukdomen, cirkus 45-gradig feber
Full
+1 Du har fyllehumor
+5 Du ser dubbelt och sluddrar
+10 Du mår illa och spyr
+15 Du somnar
+20 Du dör av blodförgiftning
I övrigt har vapen faktiskt avskaffats som regelelement. Istället skildras dem som inslag i förmågorna (dvs att det står i tillvägagångssättet hur mycket extra skada som tillkommer beroende på vilket vapen, om det nu tillkommer någon skada alls).
...och här kommer två små roliga rollpersoner till äventyret vi ska spela i helgen:
LILIAN FRANKLIN
Högfärdig (H), modemedveten (S), ledargestalt (H), nonchalant (H), egocentrisk (H), välformulerad (S)
*Ta avstånd
<blockquote>Grundessä: Hjärter
Tillvägagång: Genom att spela över en svårighet på 4-8+ kan du totalt ta avstånd från allt
som normalt borde påverka dig. Detta kan vara saker som att en antagonist
förhandlar om sitt liv i utbyte mot att ge dig detaljerna om vad som egentligen
hände dina föräldrar. Nonchalerandet sker genom sammanbitande, gäspningar
eller hånflin i regel. Är effekten 0 är du helt oberörd, är effekten 1-2 så
påverkar situationen dig, och är effekten 3+ så är nonchalansen framtvingad och
övriga slag för samma situation har +1 i svårighet.</blockquote>
*Akademisk förvirring
<blockquote>Grundessä: Spader
Tillvägagång: Du kan helt enkelt babbla bort dina motståndare från slagsfältet genom att
överösa dem med underliga, akademiska detaljer. När du gör detta använder du
svåra ord eller helt enkelt citerar helt okända personer. Akademisk förvirring
har ingenting med hur bildad man själv är, utan snarare hur bildat offret är.
Offret spelar naturligtvis emot, och lägger till alternativa attribut.</blockquote>
*Klädseder
<blockquote>Grundessä: Hjärter
Tillvägagång: Du har bra koll på konsten att klä sig efter tillfälle. Slå emot 4 för egen
kultur, 6 för realterad kultur och 8 för totalt främmande kultur. [0]: du anses
vara kvällens höjdpunkt; [1-2]: folk tycker du är exceptionellt stilig/vacker;
[3+]: folk är glada över att du har lyckats välja en ytterst passande klädsel.</blockquote>
*Ge order
<blockquote>Grundessä: Hjärter
Tillvägagång: Det kan vara uppfostran, utbildning eller bara gammal vana - vilket det än är
kan du konsten att behandla andra som underlägsna och ge dem order. Ett misslyckat
utspel mot 3 (eller ett motsatt utspel om den beordrade lägger den manken till)
innebär att ordern låter osäker och konstig och orsakar tvivel. Perfektion
innebär att den beordrade inte kan motstå att följa ordern.</blockquote>
>Lilian Franklin är äldsta dotter i huset Franklin. Hon har än mycket att lära om livet, men vill gärna
tro att hon är den mest erfarna i gruppen. Hon fruktar inte många på jorden, egentligen bara far sin
som har vissa misshandlingstendenser. Hon skickar vidare den onda energin från sin far, och förudmjukar
och jävlas mycket med de andra ungarna.
THARN KINGSTON
Stor kroppsbyggnad (R), muskelberg (R), envis (H), korkad (S), van vapenhand (K), bollsinne (K)
*Klubba ner folk
<blockquote>Grundessä: Ruter
Tillvägagång: Du är känd för ditt obehärskade temprament och har viss skicklighet i att impulsivt
dra en feting i nyllet på valfri motståndare, och därmed decka denne. Fetingen sker
som ett vanligt utspel mot ett motsatt utspel. Fetingen gör, utöver grundskadan
+4 i skada och +4 i knockout.</blockquote>
*Stå kvar
<blockquote>Grundessä: Ruter
Tillvägagång: När folk tänker på ditt namn kommer de ihåg gången du blockerade en hel gränd från
tjurrusande ungdommar. Du har helt enkelt en otrolig förmåga att stå kvar, oberoende
av tryck och styrka från en pressande pöbel. Svårigheten för att stå kvar är antal
knuffande människor plus fyra. En perfektion trycker tillbaka de stormande ett par
meter.</blockquote>
*Kasta saker
<blockquote>Grundessä: Klöver
Tillvägagång: Du har alltid kunnat träffa ditt mål med ett kastinstrument. Svårigheten är 4 för
upp till två och en halv armlängders avstånd, 5 för upp till fyra stora klivs
avstånd och 6 för att diverse längre avstånd eller till en annan nivå (upp på ett
tak eller ner från ett tak, tillexempel). Om vapnet eller föremålet träffar någon
kan du välja att lägga till +3 skada och +3 knockout.</blockquote>
*Klubböverfall
<blockquote>Grundessä: Klöver
Tillvägagång: Du har lärt dig klubba ner folk bakifrån i syfte att knocka ut dem. Närhelst du försöker
knocka någon bakifrån, spelar du mot 5 (+1 för varje passande attribut hos mot-
ståndaren). Slaget ger ingen skada, utan skadan byts ut mot knockout, det vill säga
att [0]: +15 knockout; [1-2]: +10 knockout; [3+]: +5 knockout, enligt grundskade-
principen. Misslyckas du upptäcker offret i regel dig.</blockquote>
>Ende son till Richard Kingston är en roll som passar Tharn utmärkt. Han har inte direkt några vänner, men
trivs väl med att vara en stor kille som alla respekterar. Han ogillar gamla tanter som nyper honom i kinden
och säger att han har växt.