Om målet är att göra vapen till enbart flavor så går den här inte tillräckligt långt.Arfert said:OK fixat, tack för hjälpen, jag är fan blind.
Här kommer en ny pdf!
Eller,Krille said:Yxa: +2 mot ved
Det här gillar jag verkligen. Kanske dolk/kniv ska ha +2 vid överaraskningsattacker också/istället.Krille said:Om målet är att göra vapen till enbart flavor så går den här inte tillräckligt långt.Arfert said:OK fixat, tack för hjälpen, jag är fan blind.
Här kommer en ny pdf!
Och orsaken är de där grejorna med vapenmodifikation 1. Kniv/dolk har en edge i trånga utrymmen, men de andra ettorna har ingen edge alls. Finns det något skäl till att någon skulle vilja göra en Lille John med trästav eller en David med slunga?
Så ska vapen bli enbart flavor så skulle jag sätta allt till 2 eller ta bort vapenmodifikation helt.
Fast då finns risken att vapen blir så anonyma att allt smakar vanilj, och det är ju inte heller så skoj. En variant skulle kunna vara att identifiera tio olika situationer för målet på samma sätt som dolken, och ge varje vapen vapenmodifikation +2 i enbart denna situation men aldrig annars.
Kniv/dolk: +2 i trånga utrymmen
Träklubba: +2 när man uttryckligen vill slå någon medvetslös
Trästav: +2 mot flera fiender
Svärd: +2 mot ringbrynja
Spikklubba: +2 mot plåtpansar
Spjut: +2 i första rundan
Yxa: +2 mot ved
Båge: +2 mot läderrustningar
Armborst: +2 varannan runda och enbart närstrid rundorna däremellan
Slunga: +2 mot jättar
...tja, kanske lite mer seriösa situationer, men i den stilen. Då får man enklare vapen som fortfarande har en väldigt specifik smak och ändå har någon form av balans så att alla vapen fortfarande är attraktiva.
... eller +2 mot motståndare med sköldar (och enter!), snott från PendragonMåns said:Eller,Krille said:Yxa: +2 mot ved
Yxa: +2 när du anfaller utan tanke på försvar?
Inser att det är OT men jag måste fråga. Hur kommer det sig att du spelar noll rollspel?kalcidis said:Tack! Hade gärna prövat reglerna om det inte vore för att jag spelar 0 rollspel just nu.
Det är ball, men alldeles för komplicerat för OSG. Rulings, not rules. Spelledaren får improvisera.Krille said:Om målet är att göra vapen till enbart flavor så går den här inte tillräckligt långt.Arfert said:OK fixat, tack för hjälpen, jag är fan blind.
Här kommer en ny pdf!
Och orsaken är de där grejorna med vapenmodifikation 1. Kniv/dolk har en edge i trånga utrymmen, men de andra ettorna har ingen edge alls. Finns det något skäl till att någon skulle vilja göra en Lille John med trästav eller en David med slunga?
Så ska vapen bli enbart flavor så skulle jag sätta allt till 2 eller ta bort vapenmodifikation helt.
Fast då finns risken att vapen blir så anonyma att allt smakar vanilj, och det är ju inte heller så skoj. En variant skulle kunna vara att identifiera tio olika situationer för målet på samma sätt som dolken, och ge varje vapen vapenmodifikation +2 i enbart denna situation men aldrig annars.
Kniv/dolk: +2 i trånga utrymmen
Träklubba: +2 när man uttryckligen vill slå någon medvetslös
Trästav: +2 mot flera fiender
Svärd: +2 mot ringbrynja
Spikklubba: +2 mot plåtpansar
Spjut: +2 i första rundan
Yxa: +2 mot ved
Båge: +2 mot läderrustningar
Armborst: +2 varannan runda och enbart närstrid rundorna däremellan
Slunga: +2 mot jättar
...tja, kanske lite mer seriösa situationer, men i den stilen. Då får man enklare vapen som fortfarande har en väldigt specifik smak och ändå har någon form av balans så att alla vapen fortfarande är attraktiva.
Balans? Är du nuts?Rymdhamster said:Jag gillar idén med förenklade vapen men tycker som redan nämnts att du borde gå hela vägen och göra alla vapen identiska. Skitsamma om det är någon faktiskt skillnad mellan ett svärd och en dolk, låt rollpersonen vara det centrala.
Låt den lättsamma knivdansaren från öster vara lika livsfarlig i närstrid som den yxsvingande barbaren från norr!
Just i ett spel som Fantasy! tycker jag att det är rollpersonens karaktär och koncept som borde vara det centrala, och ju färre hinder man sätter i vägen för spelaren (som att vissa vapen skulle vara sämre än andra, bara för att de är det i verkligheten) desto bättre!
Möjligen skulle jag ge något i stil med att om man slåss med 1 vapen i 2 händer, eller 2 vapen så får man ytterligare +1T (lite som en motvikt till att ha sköld, om man vill ha det lite balanserat).
Jag håller med om att alla vapen är lika bra, men jag tycker det blir lite trist om de är speltekniskt identiska, gillar varianten där de har +2 i olika särskilda situationer. Det är väl iofs mer OSG om alla är precis lika, har för mig att det är så i OD&D. Håller också med om att sköldar ska vara sämmre.Rymdhamster said:Jag gillar idén med förenklade vapen men tycker som redan nämnts att du borde gå hela vägen och göra alla vapen identiska. Skitsamma om det är någon faktiskt skillnad mellan ett svärd och en dolk, låt rollpersonen vara det centrala.
Låt den lättsamma knivdansaren från öster vara lika livsfarlig i närstrid som den yxsvingande barbaren från norr!
Just i ett spel som Fantasy! tycker jag att det är rollpersonens karaktär och koncept som borde vara det centrala, och ju färre hinder man sätter i vägen för spelaren (som att vissa vapen skulle vara sämre än andra, bara för att de är det i verkligheten) desto bättre!
Möjligen skulle jag ge något i stil med att om man slåss med 1 vapen i 2 händer, eller 2 vapen så får man ytterligare +1T (lite som en motvikt till att ha sköld, om man vill ha det lite balanserat).
I så fall ska du inte ha några skillnader på vapen alls. Alla har vapenmodifikationen +2. Eller gör om dem till Förmågor.Arfert said:Det är ball, men alldeles för komplicerat för OSG. Rulings, not rules. Spelledaren får improvisera.
Alla vapen har +1 snarare, om man inte har en förmåga som förbättrar på nåt sätt. Det funkar. Blir nog officiell husregel.Krille said:I så fall ska du inte ha några skillnader på vapen alls. Alla har vapenmodifikationen +2. Eller gör om dem till Förmågor.Arfert said:Det är ball, men alldeles för komplicerat för OSG. Rulings, not rules. Spelledaren får improvisera.