Nekromanti Föreslå regelsystem till Dark Heresy

Organ

Out of time, out of mind
Jag älskar Dark Heresy men har aldrig riktigt gillat regelsystemet. Jag vill ha ett annat system men vet inte riktigt vilket som skulle passa bäst.

Föreslå ett och motivera varför.

/Anders

Jag tycker Noir passar helt utomordentligt bra som system för Dark Heresy!

Motivering: För att det är ett system som passar Dark Heresy. I Noir spelar man hårdkokta deckaräventyr och vad handlar inte just Dark Heresy om? Jo, deckaräventyr där folk drivs till vansinne! Reglerna är asbra, de sköter action snyggt och de sköter sociala konflikter snyggt.

peta

Warrior
Jag har funderingar på att testa med Trail of cthulhu. Känns lite som samma blandning mellan skräck och deckare. Passar även eftersom det verkar ha lite mer åtgång på rollpersoner än Dark Heresy. Har till och med hittat någon konversion ute på nätet som verkar vettig.

Christoffer

It's all pig.
Dogs in the Vineyard - för att kunna fokusera på moraliska frågor samt hur vad som sker i spel påverkar och förändrar spelarnas karaktärer. Finns till och med ett hack för precis detta.

Eksem

Champion
Jag skulle också säga Gumshoe, som är grundsystemet i (bland annat) Trails of Cthulhu. Kombinationen av skräck och deckare är något man kan säga om både Gumshoe och Dark Heresy, och det är det system jag skulle välja om jag skulle spela DH.

Nässe

Myrmidon
AndersG said:
Vad är det du vill fokusera på? Vad vill du att spelet ska handla om?
tycker det här är en grymt bra fråga...

men annars så måste jag ju säga Simons Dark Galaxy. Grymt kul.

Det passar ju med lite olika system om man vill att fokus ska ligga på att en tajt grupp smygletar kultister med ständig risk för ond bråd död, den existensiella ångesten över att tjäna en organisation som egentligen är ond men som kanske är lite mindre ond än de man kämpar mot eller de interna slitningarna i en grupp där alla egentligen har samma huvudmål men det kan vara bra för den egna karriären att stabba polarna i ryggen emellanåt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Eksem said:
Jag skulle också säga Gumshoe, som är grundsystemet i (bland annat) Trails of Cthulhu. Kombinationen av skräck och deckare är något man kan säga om både Gumshoe och Dark Heresy, och det är det system jag skulle välja om jag skulle spela DH.
Efter att ha funderat lite håller jag nog med, faktiskt. Man får hacka in settingspecifika vapen, förmågor etc. men som grundmekanik tycker jag nog att det är en nästan lika perfekt settings för Gumshoe som MCB är och Torchwood skulle vara.

Organ

Out of time, out of mind
Enkelt uttryckt vill jag att det nya systemet ska klara av allt som orginalreglerna gör fast bättre (bra svar va?). Såsom jag spelar spelet så är det en hel del mysterieundersökande, då och då avbrutet av action och strid. Ett inslag som jag tycker är viktigt i spelet är risken att bli korrumperad av de onda krafter man ständigt utsätts för.

Tänk ett våldsamt Call of Chtulhu in space. :gremwink:

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Draugen said:
Jag tycker Noir passar helt utomordentligt bra som system för Dark Heresy!

Motivering: För att det är ett system som passar Dark Heresy. I Noir spelar man hårdkokta deckaräventyr och vad handlar inte just Dark Heresy om? Jo, deckaräventyr där folk drivs till vansinne! Reglerna är asbra, de sköter action snyggt och de sköter sociala konflikter snyggt.
Låter intressant. Någon som kan förklara lite närmare hur Noirs system funkar?

/Anders

Big Marco

Läskig
Organ said:
Låter intressant. Någon som kan förklara lite närmare hur Noirs system funkar?
Grunden är X+2T10 över svårighet. Finns med regler för klassiska trad-system men har ett fokus kring vad RP:er _vill_ utöver enbart vad de _kan_ (via drivrakfter och karaktärsdrag). Även regler för Öde samt Välmående är centrala, tillsammans med Sociala konflikter. Dessutom finns ett helt kapitel som behandlar korruption (i Noir kallas detta befläckelsen eller smittan, men kan enkelt överföras till WH40k-termer). Strid bygger på konceptet att stress och överblick är centrala komponenter snarare än höga FV i Skjuta.

Noir är ett mörkt spel med inriktning mot att gestalta karaktärer med brokiga och trasiga förflutna. Spelet har inbyggda obalanser för att ge skillnader mellan rookies och extremer - passar också till Dark Heresy om kaos-varelser eller hjältar behöver finnas representerade.

Botulf

Hero
Barbarians of the Future. En fangjord numbers-filed-of konvertering för att spela DH/40k med Barbarians of Lemuria+Barbarians of the Aftermath. Men stilen på BoL systemet lutar mer åt snabbspelat actionröj. Så som nämnts ovan skulle nog Gumshoe kanske funka rätt bra för just deckarspel i DH. Det finns en sci-fi variant av systemet, Ashen Stars(om det släppts än?), som kanske skulle funka att göra ett hack på.

Annars så skulle det kanske funka rätt lätt att bara ta Trail of Cthulhu. Och överföra systemet för spends efter konverteringsreglerna till BRP-skalorna i appidexet(då DH också har skala på 1-100 vad jag förstått) för s.k undersökande färdigheter. Sedan omtolka reglerna för mental hälsa och kunskap om Mythos så det gestaltar korruption och insikter om Chaos istället. Sources of Stability, Pillars of Sanity och Drives bygger man sedan kring rollperonernas tro och världsuppfattning så har man en mekanik som utmanar och interagerar med den korruption, fasor och sanningar som rollpersonerna utsätts för. Och potentiellt leda dem i tvivel och fördärvet. Regler för strid och annat kan funka efter vanliga DH regler.

Vilket är ungefär så jag tänkt göra med Mutant Chronicles gällande en kampanj om just inkvisitörer i Brödraskapet som jagar kättare.