Nekromanti Föreställ dig ett spel utifrån dess titel

Dimfrost

Special Circumstances
För att vara lite konstruktiv apropå min kritik av CthulhuTech-recensionen: beskriv ett spel enbart utifrån den bild just du får av titeln.

Jag börjar med Götterdämmerung. Det är naturligtvis ett tungt Wagnerinspirerat SF-spel om en värld på gränsen till undergång: några hundra år in i framtiden har människorna erövrat de närmaste stjärnsystemen (genom lämplig rumtidsförvridning, antagligen), civilisationen är hierarkisk och obehagligt germant pseudo-nazistisk, och just då slår en till synes oövervinnerlig fiende till. Nu är det bara den gamla Jorden som återstår, och människosläktet står på randen till undergång. Antagligen skulle man kunna slänga in en del pseudomytoligkst bjäfs också, så att inkräktarna är lika mycket aliens som bortomdimensionella fasor från halvmytologiska småvärldar.

/Dimfrost

Rickard

Urverk speldesign
Snigel håller på med ett spel, men jag brukar alltid läsa titeln fel så här är min föreställning om:

Maneter och Mirakel, som är ett pastellfärgat spel där magiker går omkring i långa rockar. Det är ett tungt vetenskapsmagiskt rollspel i en undervattensvärld, där det mesta drivs av maneternas "elektriska" tentakler. Mycket av magin är också kanaliserad manetkraft som ä nertryckt i en mängd mekaniska verk. Vad man ska spela för scenarier finns det ingen gräns på, utan det är ett mycket fritt rollspel där det mesta konfliktbaserat kan hända. Det kan vara allt från att genomsöka bottnen efter nya saker att exploatera, det kan vara intriger mellan de olika undervattensstationerna eller mordmysterium. Det finns egentligen bara människor, men vem vet vad som kan lura på havets botten?

/Han som vet att det numera heter Magneter och Mirakel

Arfert

Facit
Jag tycker snarare att Götterdämmerung utspelar sig i ett alternativt 1800-tal, där gudarna (Wotan och grabbarna) är industrialister och kolonialherrar, i ständigt krig med varandra och den förslavade mänskligheten... Illustrerat med ultraromantiska, mörka 1800-talsmålningar. Lite som Pierre Boulez's version/scenografi av Der Ring des Nibelungen i Bayreuth 1980 (om det är nån annan än jag som sett och minns den).

Wilmer

Hero
Hackmaster
Rollpersonerna är programmerare med enorma talanger. De rör sig aldrig faktiskt från sina kontorsstolar utan all handling sker helt i cyber space där de tömmer bankkonton, jävlas med browserbaserade spel och ändras geopolitik genom att iscensätta olyckor genom att hacka militär mjukvara. Den stora Hackmaster är givetvis spelledaren som på ett rutbräde placeras ut olika former av brandväggar, aggressiva program eller kanske en mystisk IP adress, vän eller fiende eller bara en scipt-kiddie som pockar på rollpersonernas uppmärksamhet? Kommer du lyckas att rolla under bestens pw save innan du måste ta en toapaus? Har du nog med kaffe att sitta ytterligare ett dygn låst i hård kamp?

Arfert

Facit
Drakar & Demoner...

...handlar givetvis om kampen mellan drakarna som styr skyarna och demonerna som styr underjorden i skymningszonen på Merkurios.

..Och Saga är ett historieberättarspel inspirerat av Eddan.

Krille

Super Moderator
Serenity

Serenity är ett kvasifilosofiskt indie-rollspel om stridskonster och kung fu, och namnet kommer från dess erfarenhets/skademekanism. Jupp, i det här spelet är de nämligen tätt förknippade. Man blir bättre genom att uppnå frid, och man blir "skadad" genom att förlora frid. Hela spelet andas kvasiasiatisk mystik och miljön hämtar mycket inspiration från myter kring kung fu och lamaitisk buddishm. Det finns exakt sex spelare av spelet i Sverige.

Arfert

Facit
Traveller..

...är ett rollspel löst byggd på Robert E Lees hästs upplevelser under amerikanska inbördeskriget.. Man spelar djur som slåss för de olika sidorna.

Krille

Super Moderator
Castle Falkenstein

Castle Falkenstein är ett gotiskt rollspel som i princip bara utspelar sig i ett gigantiskt slott. Det finns förmodligen ett utanför någonstans, men ingen har någonsin hittat dit. Inne i slottet lever dekadenta adelsätter med tyska namn i incestuösa förhållanden och fördriver tiden med intriger, maktkamper och perversa experiment med Vetenskap Som Människan Inte Var Ämnad Att Veta.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Okej, namn ger konstiga associationer i mitt huvud och sällan blir det helt rätt. Några ur mitt huvud:

EON:
Någonting mycket gammalt, troligen fantasy. Spelarna tar rollerna av personer som levt i eoners tid och tvingas uppleva händelser genom årens gång. Ett mer kampanjspelande som sträckers sig över lång tid är fokus här, med särskild regler för sådan kampanjer.

SAGA:
Ett fantasyspel som handlar om klassiska Bröderna Grimm Sagor, fast i nordisk tappning. Jag vet inte varför jag associerar det till nordisk tappning, men mycket av det jag tänker om Trudvang tolkar jag in i Sagas namn. Mycket i världen är också knutet kring kringvresande sagoberättare.

Noir:
Noirrollspel i vår moderna värld där allt går i svartvitt, precis som i filmerna. Man spelar hårdkokta deckare som hjälper sköna kvinnor.

Terone:
Fråga mig inte, varför men av något skäl får namnet mig att tänka på tåg i en steampunkvärld. Karaktärerna spelar någon form av besätning där och tvingas ta itu med allsköns problem som uppstår med passagerare. Allt från galna dvärgar med livsfarliga mekanismer till monster som försöker plundra tåget.

Call of Cthulhu:
Cthulhu kallar till sig personer som ska tjäna honom och sprida hans lära i utbyte mot krafter. Karaktärerna spelar halvgalna personer med superkrafter som tjänar Chtulhu...

Dimfrost

Special Circumstances
Terone:
Fråga mig inte, varför men av något skäl får namnet mig att tänka på tåg i en steampunkvärld. Karaktärerna spelar någon form av besätning där och tvingas ta itu med allsköns problem som uppstår med passagerare. Allt från galna dvärgar med livsfarliga mekanismer till monster som försöker plundra tåget.
Du vet, du skulle kunna spela det där i Terone. :gremsmile: Inga fantasydvärgar, men tåg och monster och steampunk finns det i överflöd.

Call of Cthulhu:
Cthulhu kallar till sig personer som ska tjäna honom och sprida hans lära i utbyte mot krafter. Karaktärerna spelar halvgalna personer med superkrafter som tjänar Chtulhu...
Coolt! Det hade jag mycket hellre spelat än det riktiga CoC. :gremgrin:

/Dimfrost

Wilmer

Hero
Dogs in the Vineyard
Alkoholiserade hundar kämpar om sex, makt och kvarglömda vinkrus i mellankrigstids-Frankrike. Hur mycket är för mycket? Rött eller vitt? Husse kommer med en bössa slängd över axeln, ska ni ut och jaga... eller?

Arfert

Facit
POLARIS

..är ett rollspel som utspelar sig ombord en atomubåt under nordpolens is under kalla kriget... En blandning av Röd Oktober och Star Trek (det slutna rummet), ungefär...

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Du vet, du skulle kunna spela det där i Terone. Inga fantasydvärgar, men tåg och monster och steampunk finns det i överflöd.
Ah! Sweet. Då var jag inte helt ute och cyklar då.

Vi får se om min ekonomi återhämtat sig från GothCon till LinCon. Köpte ju Gurgehs Superhjältarna på GothCon (idioten till mig själv bad ju naturligtvis inte Gurgeh att signera det då... :gremsuck:) och jag antar att ni kommer till LinCon så då är det inte ett omöjligt med inköp. Sen får vi se om det blir tåg och tutande! :gremwink:

Coolt! Det hade jag mycket hellre spelat än det riktiga CoC. :gremlaugh:
Jag med. :gremwink:

(Inte för att jag dissar CoC på något viss, men...)

Spelknepe

Veteran
Star Wars
Konkurrensen är hård bland nya som gamla stjärnor. Ta rollen som Britney Spears och kämpa för att hålla karriären vid liv. Paris Hilton eller Nicole Richie, vem av stjärnorna vinner folkets gunst. Kanske spela som Tonya Harding och knäck knäskålarna på andra stjärnor. I Star Wars kan allt hända!

Zire

Swashbuckler
Drakar och Demoner

Man tillhör den goda sidan som kämpar mot de onda människorna. Som drakar, demoner och andra varelser har man trängts in i skuggorna, men ännu finns hopp om att slå tillbaka mot de parasitiska humanoiderna.
Alfer, människor, dvärgar och annat otyg dräper allt vad de kommer åt, skövlar, gräver och förstör. Spelarna antar rollen som drakar och demoner, redo att rädda världen.

Supergänget

Som medlem i det lokala A-laget tillhör du samhällets elit. Upplev naturliv i stadsparkerna, gola för polisen om småbrottslingarna, röj upp bland ungdomsgängens parkbänksklottrande, hjälp centrumhororna med finansieringen och låt acetondoften sprida sig på socialen när du ska ha dina pengar. Ingenting får stoppa känslan av att långsamt lämna världen i en långsam berusning när supargänget möts i rådhusparken.
Supargänget utspelar sig i mer low-nutid, där man snarare gör mer lågmälda hjältedåd som att rädda Lasse från att kvävas av spyorna och mysteriet med den bortglömda pavan.