Nekromanti Förflytnings Förviring

PimPim

Veteran
Förflytnings reglerna i Eon´s grundregler säger att en dags marsch är = 16 fjärdingsvägar =
48,6 km.

Utmattnings reglerna säger att en dags marsch är 36 kn.

1. Nu till mina frågor vilket av dessa ovan nämnda är rätt.
2. Dessa ovan nämnda regler tar ingen hänsyn till terräng eller.
3. Så vad är det för modifikationer på ens förflytning om man T.ex. rör sig i bergs trakter.

- PimPim som inte rör sig om han inte måste.

Phelan

Hero
Re: Förflyttningsförvirring

Mycket riktigt. Utmattningsreglerna är nog de som har samlat olika sträckor bäst. Reglerna räknar inte med att dagsmarschen är kortare i berg, däremot blir svårigheten på Marsch/Rida/Köra vagn-slaget svårare, vilket gör chansen att missa och komma en kortare sträcka större. Det är vad reglerna säger, men jag tror att du själv redan upptäckt att de är knas - det finns ingen anledning till varför en person som klarar marschslagen på en öppen slätt eller i ett bergsmassiv skulle komma lika långt i båda miljöerna. Dessutom är det imponerande att en normal dagsmarsch ska vara 36 km - man kan nog klara det en dag, men under säg en veckas tid? Mja. Bästa förslaget är nog att kika på något annat rollspels tabeller för förflyttning och möjliga sträckor i olika terräng och anpassa dessa till Eon.

Mvh / Phelan

PimPim

Veteran
En tabell

Detta är alfa ett på en liten tabell jag precis gjort.
Vill gärna ha folks åsikter och tankar.

Varg

Veteran

Men klarar du 36 km om du misslyckas med ett slag då? Nej det gör du inte. Alltså klarar inte medelmannen med kanske 8-10 i march att gå i teräng mer än kanske 2.5-3 mil varje dag. Tycker nog att regeln är ganska genomarbetad.
Vi kör dock inte med att man får +Ob1t6 dagen efter ett misslyckande, enbart dagen efter ett fummel.

/Varg

Phelan

Hero

Öppen terräng eller väg ger -Ob1T6 på slaget, då har en person med FV 8-10 rätt hyfsad chans att klara av det. Min invändning är dock främst a) effekten under längre tids marscherande, och b) att terrängen inte påverkar grundsträckan man kan komma - även om ökad svårighet förmodligen minskar sträckan så blir det svårt att överblicka restider.

Mvh / Phelan

Varg

Veteran

Men i bergsterräng blir det Ob5t6 i svårighet.
Säg att vi då slår 16. Vilket är ganaska hyffsat ändå. Och effekten blir -5 då killen har 11 i marsch. Då kan han endast gå 12-5 timmar. 7 timmar * 3 km = 21 km.

Detta är iofs ganska långt. Men dagen efter kanske 19 slås. Då minskar det med en mil ytterligare den dagen.

Men jag förstår din poäng. Det blir lite "träliga" dagar. Med mycket rulla tärning....

/Varg

The_Gorger

Hero
Jag tror att du blandat ihop olika saker. Om man säger att "Jag bor ett stenkast härifrån" så betyder inte det att man kan kasta en sten just så långt. På samma sätt är 16 fjädringsväg = 1 dagsmarsh. denna sträcka är inte vad man kan gå på en dag utan bara ett avstånd ungefär som vi använder kilometer.