Dimfrost said:
Han said:
är man ett företag så kan man nämna varumärken om man skriver typ "Denna modul kan användas till Noir och Drakar och Demoner
Så är det väl ändå inte. Det finns en anledning till att folk skrev "kan användas till tredje utgåvan av världens populäraste rollspel", till exempel; att enbart nämna "Dungeons & Dragons" kan anses vara att rida på varumärket. Väl?
Anledningen är dock inte så mycket varumärkeslagen så mycket som licenserna kopplad till fruktan för WotCs attackadvokater.
I svensk varumärkeslag får du som företag använda ett annat företags varumärken i upplysande syfte, exempelvis "kan användas med LEGO (TM)". Vad du inte får göra är att sätta LEGOs varumärke på produkten som om LEGO vore ditt eget, eller som om din produkt vore en av LEGOs produkter. Du får alltså inte skriva att ditt DimfrostByggis-riddarslott är en LEGO-produkt. Det där finns det prejudikat på.
Nu är det möjligt att amerikansk varumärkeslag säger annorlunda, men jag tror faktiskt inte att den är så väsenskild. I vilket fall som helst är det i Sverige som brottet begås och då är det i Sverige som målet ska dömas.
...så varför skriver folk "kan användas till tredje utgåvan av världens populäraste rollspel" istället för "Dungeons & Dragons"? Förmodligen beror det på att det finns en licens i form av ett avtal mellan två parter som bland annat reglerar hur varumärket "Dungeons&Dragons" får användas genom dess status som product identity. Om man accepterar avtalet, det vill säga tar en klase SRD och använder dem med avtalet inkluderat, så har man accepterat att man inte får använda product identity = "Dungeons&Dragons", även om den delen av avtalet är juridiskt tveksamt.
Om man inte accepterar avtalet, det vill säga skriver något eget som är kompatibelt, så finns fortfarande risken att WotC slänger attackadvokater i nyllet på en med hänvisning till SRD, OGL, d20-licensen och upphovsrättsintrång. Med tanke på att de flesta rollspelsskapare är just folk, det vill säga en Joe Smith Games med lager i garaget som knappt har råd att trycka regelboken, och USA är USA och har USAs rättssystem, så är det inte många som är villiga att ta kostnaden för kampen i rätten. Advokater är dyra, eventuell vinst från varumärkesanvändandet väger inte upp eventuell advokatkostnad, och det är mycket enklare att låta bli. Även om man juridiskt sett har rätt så inser man rätt enkelt att man inte har råd.