Eta Cassiopea
Veteran
Har nu luskat några veckor på ett problem (för mig) utan att komma på något bra svar.
I de flesta rollspel så finns där färdigheter som anses som "mindre bra" p.g.a. de kanske inte används så ofta, de är inte så "slagkraftiga" eller att de är väldigt specifika och ger inte något direkt resultat. Ett exempel på en sådan färdighet kan vara "Kunskap om viner". Hur ofta i en kampanj använder man färdigheten kunskap om viner i ett syfte som är inbäddat i själva äventyret. Hur ofta använder man det i situationer där det har en egentlig betydelse? Med min erfarenhet så är det sällan. Det må vara om spelledaren (d.v.s. jag) råkar snegla på rollpersonerna och upptäcker att någon kanske HAR "Kunskap om viner", och då bäddar in färdigheten på något sätt bara för att den ska användas... ...men det känns torftigt och lite "påhittat".
Så... min tanke och önskan är att färdigheter av dessa slag (och även möjligtvis andra färdigheter) kan användas i sin rätta miljö för att kanske hitta bundsförvanter, vänner eller likatyckandeomviner personer. En tanke som jag hade kan förknippas med spelet "The Sims" (ja jag har spelat det!). De personerna i det spelet interagerar med varandra och fattar tycke för varanda lite beroende på vad de har för intresse, typ av humor och sånt... kort sagt, deras personlighet och deras intresse. Man blir vänner om båda tycker om att snacka om drinkar eller om båda tycker om att snacka om musik.
Skulle man inte kunna göra nått system eller regler för hur det egentligen går TILL att skaffa nya kontakter eller vänner? För mig har det på senare tid kännts viktigt att skaffa sig kontakter och på ett mer målat sätt agera och kommunicera med andra SLP.
Om man då återgår till Kunskap om viner. Rollpersonerna befinner sig på en överklassfest. Fina viner, kypare och välklädda och inflytelserika personer minglar omkring. En av rollpersonerna kommer i kontakt med en kulturell person från överklassen och ska inleda ett samtal. Det visar sig att rollpersonen har NOLL koll på allt vad kultur heter. Han kan INGET om viner, inget om tavlor, inget om klassisk musik, konst bla bla bla osv. Han kan typ klättra, skjuta stora vapen, sprängämne, hoppa och kanske en gnutta elektronik. Däremot sköter sig rollpersonen väldigt bra rent uppförandemässigt. Han är trevlig, verkar intelligent och ser ut att kunna mer än vad han egentligen kan.
Hur ska man göra nu. Ska överklasspersonen finna att rollpersonen är intressant enbart efter vad spelledaren tycker och bestämmer. Eller ska man t.ex. slå ett "slag" för Karisma för att se om han fattar tycker för rollpersonen. Ska han kanske tycka att rollpersonen är HELT ointressant för att spelledaren helt enkelt bestämmer det, eller ska han tycka att han är helt ointressant för att de inte har något alls gemensamt...
... ... ... ... suck.. känns som jag inte kommer till kritan.
Jag vill att onyttiga och mindre konkreta färdigheter ska vara till MER nytta och användas mer i situationer gentemot andra personer och inte bara i situationer där man själv är mottagaren till sin användning av färdighetet.
T.ex. Kunskap om viner. Rollpersonen är i en vinkällare, tar fram en flaska "De Vine 1968", slår ett slag för Kunskap om viner och kommer fram till lite fakta om vinet. Den som är mottagaren för färdighetsslaget är rollpersonen själv.
I en annan situation så står rollpersonen och diskuterar viner med en SLP. Där är SLP'n mottagare för rollpersonens framgång (eller misslyckande) och bör därför påverkas på något sätt beroende på om SLP'n är intresserad av viner (vilket han är i detta fallet), eller skiter i vilket.
...
Alltså... hmm... funderar på att radera denna tråden... kan inte förklara på ett bra sätt vad jag är ute efter...
Kan NI tolka min grekiska och förstå vad jag menar och är ute efter? Isåfall... tyck till och kommentera. Som ni såg så finns här ju inget konkret förslag till en lösning. Det var det som jag ville ni skulle komma med!
/Mvh Tobbe
AE - After Earth
I de flesta rollspel så finns där färdigheter som anses som "mindre bra" p.g.a. de kanske inte används så ofta, de är inte så "slagkraftiga" eller att de är väldigt specifika och ger inte något direkt resultat. Ett exempel på en sådan färdighet kan vara "Kunskap om viner". Hur ofta i en kampanj använder man färdigheten kunskap om viner i ett syfte som är inbäddat i själva äventyret. Hur ofta använder man det i situationer där det har en egentlig betydelse? Med min erfarenhet så är det sällan. Det må vara om spelledaren (d.v.s. jag) råkar snegla på rollpersonerna och upptäcker att någon kanske HAR "Kunskap om viner", och då bäddar in färdigheten på något sätt bara för att den ska användas... ...men det känns torftigt och lite "påhittat".
Så... min tanke och önskan är att färdigheter av dessa slag (och även möjligtvis andra färdigheter) kan användas i sin rätta miljö för att kanske hitta bundsförvanter, vänner eller likatyckandeomviner personer. En tanke som jag hade kan förknippas med spelet "The Sims" (ja jag har spelat det!). De personerna i det spelet interagerar med varandra och fattar tycke för varanda lite beroende på vad de har för intresse, typ av humor och sånt... kort sagt, deras personlighet och deras intresse. Man blir vänner om båda tycker om att snacka om drinkar eller om båda tycker om att snacka om musik.
Skulle man inte kunna göra nått system eller regler för hur det egentligen går TILL att skaffa nya kontakter eller vänner? För mig har det på senare tid kännts viktigt att skaffa sig kontakter och på ett mer målat sätt agera och kommunicera med andra SLP.
Om man då återgår till Kunskap om viner. Rollpersonerna befinner sig på en överklassfest. Fina viner, kypare och välklädda och inflytelserika personer minglar omkring. En av rollpersonerna kommer i kontakt med en kulturell person från överklassen och ska inleda ett samtal. Det visar sig att rollpersonen har NOLL koll på allt vad kultur heter. Han kan INGET om viner, inget om tavlor, inget om klassisk musik, konst bla bla bla osv. Han kan typ klättra, skjuta stora vapen, sprängämne, hoppa och kanske en gnutta elektronik. Däremot sköter sig rollpersonen väldigt bra rent uppförandemässigt. Han är trevlig, verkar intelligent och ser ut att kunna mer än vad han egentligen kan.
Hur ska man göra nu. Ska överklasspersonen finna att rollpersonen är intressant enbart efter vad spelledaren tycker och bestämmer. Eller ska man t.ex. slå ett "slag" för Karisma för att se om han fattar tycker för rollpersonen. Ska han kanske tycka att rollpersonen är HELT ointressant för att spelledaren helt enkelt bestämmer det, eller ska han tycka att han är helt ointressant för att de inte har något alls gemensamt...
... ... ... ... suck.. känns som jag inte kommer till kritan.
Jag vill att onyttiga och mindre konkreta färdigheter ska vara till MER nytta och användas mer i situationer gentemot andra personer och inte bara i situationer där man själv är mottagaren till sin användning av färdighetet.
T.ex. Kunskap om viner. Rollpersonen är i en vinkällare, tar fram en flaska "De Vine 1968", slår ett slag för Kunskap om viner och kommer fram till lite fakta om vinet. Den som är mottagaren för färdighetsslaget är rollpersonen själv.
I en annan situation så står rollpersonen och diskuterar viner med en SLP. Där är SLP'n mottagare för rollpersonens framgång (eller misslyckande) och bör därför påverkas på något sätt beroende på om SLP'n är intresserad av viner (vilket han är i detta fallet), eller skiter i vilket.
...
Alltså... hmm... funderar på att radera denna tråden... kan inte förklara på ett bra sätt vad jag är ute efter...
Kan NI tolka min grekiska och förstå vad jag menar och är ute efter? Isåfall... tyck till och kommentera. Som ni såg så finns här ju inget konkret förslag till en lösning. Det var det som jag ville ni skulle komma med!
/Mvh Tobbe
AE - After Earth