Nekromanti Förhållanden mellan SLP och RP...

Eta Cassiopea

Veteran
Joined
12 Apr 2002
Messages
87
Location
Helsingborg
Har nu luskat några veckor på ett problem (för mig) utan att komma på något bra svar.

I de flesta rollspel så finns där färdigheter som anses som "mindre bra" p.g.a. de kanske inte används så ofta, de är inte så "slagkraftiga" eller att de är väldigt specifika och ger inte något direkt resultat. Ett exempel på en sådan färdighet kan vara "Kunskap om viner". Hur ofta i en kampanj använder man färdigheten kunskap om viner i ett syfte som är inbäddat i själva äventyret. Hur ofta använder man det i situationer där det har en egentlig betydelse? Med min erfarenhet så är det sällan. Det må vara om spelledaren (d.v.s. jag) råkar snegla på rollpersonerna och upptäcker att någon kanske HAR "Kunskap om viner", och då bäddar in färdigheten på något sätt bara för att den ska användas... ...men det känns torftigt och lite "påhittat".

Så... min tanke och önskan är att färdigheter av dessa slag (och även möjligtvis andra färdigheter) kan användas i sin rätta miljö för att kanske hitta bundsförvanter, vänner eller likatyckandeomviner personer. En tanke som jag hade kan förknippas med spelet "The Sims" (ja jag har spelat det!). De personerna i det spelet interagerar med varandra och fattar tycke för varanda lite beroende på vad de har för intresse, typ av humor och sånt... kort sagt, deras personlighet och deras intresse. Man blir vänner om båda tycker om att snacka om drinkar eller om båda tycker om att snacka om musik.

Skulle man inte kunna göra nått system eller regler för hur det egentligen går TILL att skaffa nya kontakter eller vänner? För mig har det på senare tid kännts viktigt att skaffa sig kontakter och på ett mer målat sätt agera och kommunicera med andra SLP.

Om man då återgår till Kunskap om viner. Rollpersonerna befinner sig på en överklassfest. Fina viner, kypare och välklädda och inflytelserika personer minglar omkring. En av rollpersonerna kommer i kontakt med en kulturell person från överklassen och ska inleda ett samtal. Det visar sig att rollpersonen har NOLL koll på allt vad kultur heter. Han kan INGET om viner, inget om tavlor, inget om klassisk musik, konst bla bla bla osv. Han kan typ klättra, skjuta stora vapen, sprängämne, hoppa och kanske en gnutta elektronik. Däremot sköter sig rollpersonen väldigt bra rent uppförandemässigt. Han är trevlig, verkar intelligent och ser ut att kunna mer än vad han egentligen kan.
Hur ska man göra nu. Ska överklasspersonen finna att rollpersonen är intressant enbart efter vad spelledaren tycker och bestämmer. Eller ska man t.ex. slå ett "slag" för Karisma för att se om han fattar tycker för rollpersonen. Ska han kanske tycka att rollpersonen är HELT ointressant för att spelledaren helt enkelt bestämmer det, eller ska han tycka att han är helt ointressant för att de inte har något alls gemensamt...

... ... ... ... suck.. känns som jag inte kommer till kritan.

Jag vill att onyttiga och mindre konkreta färdigheter ska vara till MER nytta och användas mer i situationer gentemot andra personer och inte bara i situationer där man själv är mottagaren till sin användning av färdighetet.

T.ex. Kunskap om viner. Rollpersonen är i en vinkällare, tar fram en flaska "De Vine 1968", slår ett slag för Kunskap om viner och kommer fram till lite fakta om vinet. Den som är mottagaren för färdighetsslaget är rollpersonen själv.

I en annan situation så står rollpersonen och diskuterar viner med en SLP. Där är SLP'n mottagare för rollpersonens framgång (eller misslyckande) och bör därför påverkas på något sätt beroende på om SLP'n är intresserad av viner (vilket han är i detta fallet), eller skiter i vilket.

...

Alltså... hmm... funderar på att radera denna tråden... kan inte förklara på ett bra sätt vad jag är ute efter...

Kan NI tolka min grekiska och förstå vad jag menar och är ute efter? Isåfall... tyck till och kommentera. Som ni såg så finns här ju inget konkret förslag till en lösning. Det var det som jag ville ni skulle komma med!

/Mvh Tobbe

AE - After Earth
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Så vitt jag förstår dina tankar låter det som en bra ambition. Det finns ju ändå så mycket regler för hur en strid kan lösas sig, varför inte ha samma för en konversation?

Det enda man får se upp med är att man inte låter rollspelandet försvinna. Spelaren ska ju fortfarande rollspela sin rollperson. Om han lyckas med ett färdighetsslag får han någon sorts information om ämnet av SL som han sedan kan skryta med inför sin samtalspartner. Man skulle ju kunna ha någon sorts tabell med allmänna kategorier för hur välvilliga SLP:s är. Detta kan förändras om rollpersonen lyckas bidraga med något i konversationen och ställer sig in lite. Om Bosse nu visar sig kunna lite om viner (lyckas med sitt slag för Kunskap om Viner) blir överklassprätten lite trevligare och Välvilligheten går upp från Ointresserad till Trevlig. Detta borde givetvis rollspelas och kanske till och med påverkas av bra/dåligt rollspelande.

Det finns redan lite liknande regler här och var, tror D&D har någonting i stil med "NPC Reactions".

DragonLord - hoppas hans grekiska var tydlig nog...
 

Eta Cassiopea

Veteran
Joined
12 Apr 2002
Messages
87
Location
Helsingborg
Tror du satte fingret på vad jag försökte få fram! Det stämmer att D&D har NPC relationships, och det skulle man kunna efterlikna på något sätt i tabellform...

Hatisk
Fientlig
Ogillande
Neutral
Gillande
Vän
Blodsbroder

...där nivån kan höjas eller sänkas beroende på olika faktorer som Karisma, överensstämmande färdigheter (kunskap om viner), samt en hel del rollspelande från rollpersonen...

Ska spåna vidare...
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,078
Location
Nordnordost
Något liknande fanns i första Mutant, reaktionstabellen.

Man slog stort sett ett slag mot Karisma för att se hur folk bemötte en.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Sociala Färdigheter?

Smart inlägg. Jo, det är ju lite konstigt att det bara är KAR och spelarens ageranden som anger hur lätt man skaffar sig kontakter och liknande. Jag känner ju själv att det är lättare att bli vän med någon som delar mina intressen än någon som jag inte har något gemensamt med, oavsett hur karismatisk den personen än är.

Jag har börjat leka med en sorts färdigheter som jag kallar "sociala färdigheter". De är som kunskapsfärdigheterna i Chronpia; du kan hitta på vilka du vill. "Social: Undre Världen" ersätter den vanliga Undre Världen-färdigheten, men alla sorts sociala grupper är tillåtna. "Social: Sotare", "Social: New Ageare", "Social: Anarkistkids", "Social: Navajo-indianer" osv.

Social kan dels ses som en ytlig kunskapsfärdighet. "Kunskap om viner" är alltså en riktig professor-kunskap, medan "Social: Noblessen" täcker in det mesta man behöver veta av vardaglig karaktär. Samtidigt får du lära dig lite om tavlor, inredning, etikett, mode och diverse annan stropp-info, och dessutom så talar färdighetsvärdet om hur många andra i noblessen som du känner, och hur vant du rör dig i sådana miljöer.

Mycket på en gång? Jo, men det gör inte dessa färdigheter så pass mycket bättre än vad "Undre Världen" är idag, däremot är det enklare att ha allt samlat i en enda färdighet, än att man ska ha en massa olika såsom "kunskap om mode", "kunskap om viner", "etikett", osv.

Framförallt så kan dessa sociala färdigheter användas till just det som du talar om: man kan direkt se hur lätt två personer kan bekanta sig med varann.

Istället för obskyra färdigheter som bara känns krystade att använda så kan man alltså individualisera sin rollperson med riktigt vettiga sociala färdigheter istället. Vi människor spenderar nog större tid i andras sällskap än med näsan i en bok, så det känns faktiskt helt vettigt att man använder platsen på rollformulären åt sånt som vi lär oss genom att umgås också, å inte bara det vi lär oss genom att studera eller träna.

Framförallt är de sociala färdigheterna roliga att ge sin rollperson (individualiserar den på ett tydligt sätt gentemot de andra) samt roliga att använda (Vinkunskap i sig är ju tämligen begränsad), men dessutom funkar de bra som komplement till fria kunskapsfärdigheter: En RP som har högt värde i "Social:Kristna" kan säkert klara att umgås med amish-folk på någorlunda vettigt sätt, medan en expert på "Kunskap om Kristendom" är bättre på historien bakom kristendomen, och kan säkert dra flera nyttiga paralleller till judendomen och islam.

Två olika sorters färdigheter som alltså används på två olika sätt.

Sociala färdigheter skulle vara perfekta att användas på The Sims-sättet, såsom du föreslår.

/Rising
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
den där tabellen låter bra, men jag saknar en till Mutant:UA som har ett reaktionsvärde istället (5*Karisma %) som avgör hur bra man blir bemött.

liksom, hur kul är det att veta att SLP A reagerade 34% på RP 1 och 83% på RP 2? Jag skulle säkert kunna sätta ihop en tabell till T100, eller en tabell för hur stor skillnaden mellan slaget och värdet är, typ om man kommer 30% över/under så händer det här och det här och SLP'n reagerar såhär och såhär. I grundboken till Neotech 2 finns ju en tabell med beteenden man säkert kan hämta en del inspiration ifrån...

detta ska jag sätta mig med när jag får lite tid och spåna på.. alla förslag välkomna såklart.
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Re: Sociala Färdigheter?

Hmm, det låter som en bra idé. För att inte säga underbar idé!

Jisses, varför kommer jag aldrig på sånt? :gremconfused:

DragonLord - *slår på idékläckaren*
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Sociala Färdigheter?

Wow. Det var ju precis det här vi pratade om på... det där andra forumet.. duvet.. :gremwink:

Alltså att rollspela ett FV istället för att häva ur sig en siffra. de flesta spel har ju små markeringar för hur mycket man kan vid ett visst FV, 1-7 = kass, 8-12 lagom osv. då tycker jag man helt enkelt skippar siffrorna och bara graderar såna färdigheter i ord, kanske på en skala som är hälften så stor som den för vanliga färdigheter så man inte måste komma på typ 20 adjektiv som beskriver hur väl bevandrad man är inom ett ämne eller så.

En annan ide kläcks då - att imponera på folk. Man kan ju framkalla positiva reaktioner på flera sätt, antingen genom att man glänser själv, eller att man låter samtalspartnern glänsa och tycka att han/hon är överlägsen, som när man går på den där festen och egentligen inte kan nånting om vin, så kan man få chansa ett visst värde i färdigheten, till exempel genom att hitta på ett vin som inte finns och hoppas att den femtioåriga gubben med 126 viner i sin egen källare inte har hört talas om vinet, eller hört att det inte existerar. alternativt erkänner man hur kass man är och har skaffat sig en vän som gillar dig för att han är bättre än dig.

Man kanske ska införa en liten tabell för det där - ditt FV mot hans FV och så får man ut en reaktion, och så kan man ha en chans att höja (eller sänka såklart) sitt eget och kanske låssas att skillnaden är större än vad den egentligen är.

det kanske behövs olika tabeller för olika personer dock, eftersom alla inte gillar att glänsa på samma sätt kanske.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ding Ding Dice

"Man kanske ska införa en liten tabell för det där - ditt FV mot hans FV och så får man ut en reaktion, och så kan man ha en chans att höja (eller sänka såklart) sitt eget och kanske låssas att skillnaden är större än vad den egentligen är."

Fast man bör nog se upp så det inte bara blir tärningscharader av det hela. Jag föredrar om färdigheterna och reglerna kan ligga som stöd åt det sociala rollgestaltandet, istället för att helt ersätta det.

Allra helst vill jag att en rollperson med högt värde i en social färdighet skall få känna sig världsvan och framstå som världsvan inför de andra spelarna.

Så jag gör som jag gör när en rollperson är bra på Bluffa; jag agerar lättimponerad med spelledarpersonerna. Spelaren kan sitta och prata om påhittade viner och jag agerar med spelledarpersonerna som om det bara var kända viner spelaren pratade om. När en annan spelare (vars rollperson är usel på den sociala färdigheten) försöker komma in i samtalet så blir han omedelbart avsnäst och bortdribblad. "Eh, ni talar om genever nu... Och hörni, -vita strumpor och loafers... Vad tänkte ni på, egentligen?" osv.

På så vis så framstår vissa rollpersoner som bortkomna loosers, medan andra platsar in som fisken i vattnet. Det är roligt, för det gör att spelarna verkligen vill ha de där sociala färdigheterna. Man känner sig ju så himla dum om ens rollperson bara går omkring och skämmer ut sig inför de andra! :^D

Rena tärningsslag kan man väl använda ibland, men jag försöker faktiskt vara sparsam med sådana. Annars uppstår ofrånkomligen konstigheter som att Steffo Törnquist blandar ihop Lagavulin med Laphroaig, och en absolutist visar sig vara rena experten helt plötsligt. Man får ta det hela med en nypa salt.

/Rising
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Interaktion är svaret.

Vi rollspelar oftast sådana 'sociala' färdigheter, slår sällan för dem, och de blir då mest en riktlinje för hur man ska rollspela; vad man kan. Men SLP:erna får väldigt mycket utrymme i mina kampanjer - nästan lika stort som rollpersonerna. Många spelledare tenderar att placera spelledarpersonerna i bakgrunden, bara låta dem säga något ibland, ja; rentav glömma bort dem. Jag, å andra sidan, är väldigt noggrann med att de ska ta lika mycket utrymme som vilken människan som helst (tex RP:na), ha lika komplexa personligheter och egna värderingar och mål. Ja...jag tycks inte riktigt kunna lyfta fram vad jag menar, men, helt enkelt - behandla SLP:erna med respekt. Ge dem stort utrymme att beskrivas, utvecklas; rollspela dem stenhårt i alla lägen. De bör vara lika levande som rollpersonerna - också världen blir mer levande då.

Genom levande, intressanta spelledarpersoner uppmuntrar du spelarna att engagera sig i interaktion med dessa, och uppmuntrar på så sätt användandet av 'sociala' färdigheter. Ge SLP:erna den respekt de förtjänar, så kommer rollpersonerna förmodligen använda mer sociala färdigheter än stridsfärdigheter i slutändan, och det är också vad man bör eftersträva. Det är det bästa råd jag kan ge, och det har då alltid funkat för mig...

...men det handlar väl lite om vilken nivå man spelar på, också. Ju mer jordnära spel, och/eller ju mer relationsspel och, framförallt, karaktärsdrivet spel, desto mer kommer sådana färdigheter till användning.

- Ymir, älskar spelledarpersoner
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Att använda sin vinkännedom

Vad var det krystade i att använda 'min' metod? Jag förstod inte riktigt vad du syftade på, där.

'Min' metod går ju helt enkelt ut på att man slår för färdigheterna ganska sällan, men rollspelar dem desto mer. De är mått på vad man kan i första rummet, värden att slå mot först i andra. En med färdigheter 'vinkännare' lär tex vara väldigt kräsen med viner, och hela tiden kommentera smaken och årgången. Färdigheter är inte bara ett tomt värde...de bygger upp och ramar in ens karaktär, och bör rollspelas därefter. Och det är i rollspelandet, inte i tärningsslagen, som färdigheten märks av. Om man sedan gör som jag föreslog och ser till att ge spelledarpersonerna väldigt mycket utrymme får spelarna plötsligt ett mycket bredare register att agera mot, och rollspelandet av, och användandet av, 'vinkännare' ökar i samma veva. Nu finns det en anledning att visa vad man kan om vin - kanske rent självhävdelsebehov (man vill imponera på en söt flicka), kanske i ett kulinariskt syfte (man vill ordna bra vin till en fest man ska arrangera), kanske för att reta folk (man påpekar för kiriyaalverna vilken värdelös årgång de släpar runt på), kanske bara för att socialisera sig (man låter värdshusvärden få veta att hans vin håller exceptionellt hög klass). Genom ett mer karaktärsfokuserat spelande och mer livfulla spelledarpersoner har man plötsligt fått otaliga anledningar att använda sin vinkännedom.

- Ymir, måste ha med en slp som är vinsnobb, bara för det...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Att använda sin vinkännedom

"Om man sedan gör som jag föreslog och ser till att ge spelledarpersonerna väldigt mycket utrymme får spelarna plötsligt ett mycket bredare register att agera mot, och rollspelandet av, och användandet av, 'vinkännare' ökar i samma veva."

Det tycker jag inte.

De personer som jag känner som verkliga personer (mina närmaste vänner o.dyl) -de är jag bara personlig med och behöver inte så mycket gemensamma intressen för att kunna umgås med. När det gäller personer i marginalen (som jag enbart har flyktiga relationer med (de är rena statister i mitt liv) så är det däremot väldigt viktigt att ha vissa "färdigheter" gemensamt. En kompis' flickvän är reklamare som jag och allt vi pratar om är arbetsrelaterade saker. Jag jobbar ihop med henne ibland och det är allt. Hennes "liv" har hon utanför min horisont.

För mig är hon bara en statist, en enkel stereotyp; "reklamflickan", och det är bara just reklamarfärdigheterna och min kompis som vi båda har gemensamt.

Om en spelledare hade lirat mitt liv som ett äventyr så hade det bara blivit krystat om han försökt brodera ut reklamflickan till en "komplett personlighet". Hennes intima, personliga liv lever hon när inte jag är med.

---

Så vad är poängen? Jo, när vi pratar om riktiga relationer, då är det mest personliga egenskaper som bör stämma, men alla de här flyktiga gemenskaperna (som kan vara nog så viktiga!) bygger ofta på några få, enkla saker. Gemensamma kunskaper, gemensamma vänner, osv. Här tycker jag att man borde ha något på rollformuläret (om man nu inte friformar) som talar om i vilka sociala kretsar man har enkelt för att umgås med folk.

Bara "zoologi" säger ju inte så mycket. En jägare och en lärd man med biologiintresse behöver ju inte ha goda förutsättningar för att bli vänner, även om de båda behärskar en och samma kunskap.

/Rising
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Socialgrupper?

Om en spelledare hade lirat mitt liv som ett äventyr så hade det bara blivit krystat om han försökt brodera ut reklamflickan till en "komplett personlighet".

Det menade jag inte heller att man ska göra. Man ska bara ge henne lika mycket utrymme som hon skulle haft för dig i verkligheten - många spelledare jag spelat med, för att inte säga de flesta, gör inte det. Det har hänt att en spelledarperson hängt med rollpersonerna i flera timmar utan att SL en enda gång beskrivit vad han gjort, hur han reagerat eller låtit honom säga något, och det är en rak väg till betydligt sämre rollspel, om man frågar mig.

Så vad är poängen? Jo, när vi pratar om riktiga relationer, då är det mest personliga egenskaper som bör stämma, men alla de här flyktiga gemenskaperna (som kan vara nog så viktiga!) bygger ofta på några få, enkla saker. Gemensamma kunskaper, gemensamma vänner, osv. Här tycker jag att man borde ha något på rollformuläret (om man nu inte friformar) som talar om i vilka sociala kretsar man har enkelt för att umgås med folk.

Det kan man klart ha, men själv ser jag hellre att man rollspelar sådant. Det blir lite för inrutat annars, och reglerna riskerar att inkräkta lite för mycket på karaktärsspelandet. I många fall kan man ju vara flexibel också, och smälta in hyfsat i en krets man normalt sett inte borde höra hemma alls i.

...erinrar mig när jag, med hammaren och skäran i en stjärna på jackkragen, trillade in på en moderatfest i Limhamn, tex. Där kom jag ganska långt med plattityder och allmän social hyfs, även om jag inte direkt uppskattade merparten av sällskapet. Så...jag vidhåller nog att vilka sociala grupper man fungerar inom är lite för komplext för att kunna ramas in av regeltermer på ett tillfredställande sätt.

Men det är klart, du kan ju fortfarande övertyga mig...

- Ymir, tror självklart att det kunde fungera fint, men ser ingen anledning till sådana regler
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Regler och regler...

"jag vidhåller nog att vilka sociala grupper man fungerar inom är lite för komplext för att kunna ramas in av regeltermer på ett tillfredställande sätt."

Okej, nej, jag håller med. Men, det mesta i rollspel emuleras ju väldigt dåligt av reglerna. Man får ta reglerna som en fingervisning, och rollgestalta så gott man kan med dem i bagaget.

Jag gillar att köpa höga FV i Bluffa när jag genererar en rollperson. Jag tycker ohederliga lurifaxar är roliga att spela som. När jag spelar så blir jag gärna så till mig att jag försöker luras så bra jag kan, oavsett om jag spelar med en rollperson som är bra på att Bluffa eller helt värdelös, så jag tycker det är skitbra när spelledaren får mig att känna mig som en bra bluffare endast när jag gestaltar en RP som behärskar konsten.

Alltså; hög FV= spelledarpersoner blir rätt lätttlurade, godtrogna och ställer ledande frågor. Låg FV=misstänksamhet, motfrågor och avvaktande. Vi slår sällan några tärningar, men färdighetsvärdena påverkar ändå spelet.

Social färdigheter då?

Jag vet vad du tänker säga. Visst, jag kan förståss skriva i min bakgrundsbeskrivning vad min rollperson är van att umgås i för sociala kretsar och behöver inte ha några riktiga färdigheter för det, men det finns ändå två anledningar till varför jag gillar att ha med dem ändå;

#1: Förtydligar. "Social: Hårdrockare: 8" är kanske inte lika givande som en lång text i bakgrundsbeskrivningen, men den är tämligen omedelbar och överskådlig. (Om alla nu är överrens om hur bra värdet 8 är) Inte helt realistiskt, visst, men "Historia:12" är inte heller så lysande. Man får ta färdighetsvärdena som en fingervisning.

#2: Det gör det roligare att göra rollpersoner. He he, well, för mig som gillar att generera rollpersoner, i vart fall. Jag gillar att göra avvägningar och försöka "spela upp" rollpersonens historia för min inre syn medan jag fyller på värden på rollformuläret. Sociala Färdigheter är roliga att ge sin rollperson.

/Rising
som såg att det där inte var några särskilt övertygande argument... tihi.
 

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
Re: Att använda sin vinkännedom

Folkeskikk = vet hvordan du omgås folk på landet, brukes som en ferdighet for å få venner på en folkefest

Manerer = vet hvordan du omgås borgerskapet, brukes som en ferdighet for å knytte kontakter i et borgerlig selskap

Etikette = vet hvordan du omgås adelen, brukes som en ferdighet for å oppnå sosial anerkjennelse på et ball, med etterfølgende invitasjoner til personlige møter

Dette er omtrent slik jeg gjør det i rollespillet Romanse!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Javisst.

"Folkeskikk = vet hvordan du omgås folk på landet, brukes som en ferdighet for å få venner på en folkefest
Manerer = vet hvordan du omgås borgerskapet, brukes som en ferdighet for å knytte kontakter i et borgerlig selskap
Etikette = vet hvordan du omgås adelen, brukes som en ferdighet for å oppnå sosial anerkjennelse på et ball, med etterfølgende invitasjoner til personlige møter"


Javisst. Bra kategorier.

Jag är dock helt inne på fria färdigheter, så att spelarna kan hitta på vilka sorters sociala grupper som helst.

Okej, i ditt Romanse behövs det kanske inte fler än just dessa tre färdigheter, så du gör säkert rätt i att använda just dessa, men ofta tror jag det är en fördel att låta det vara fritt.

Man kan ju behöva skilja på olika geografiska områden, till exempel. Den danska adeln kanske inte riktigt vet hur de ska bete sig när de har att göra med den ryska adeln, exempelvis. Idag är det ju så i företagsvärlden. Svenska företag får ofta ta in särskilda konsulter när de skall börja göra affärer med japaner, just eftersom det finns så många möjliga kulturkrockar som kan ställa till det.

Sociala färdigheter skulle kunna ha med ålder att göra också. Tja, man kan välja hur detaljerad man vill vara beroende på vad man spelar för sorts äventyr.

Men okej; i Romanse verkar din lösning med tre fasta färdigheter vara den bästa. För andra rekommenderar jag fria färdigheter.

/Rising
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
att bygga färdighetslistor

Jag tror inte problemet är att en färdighet som kunskap om viner saknar användning i praktiken. Problemet är snarare att den finns trots att den saknar användning i praktiken. Om kunskap om viner inte är något som naturligt dyker upp i spelet så finns det ingen egentlig anledning att ha en färdighet för det.

Så... min tanke och önskan är att färdigheter av dessa slag (och även möjligtvis andra färdigheter) kan användas i sin rätta miljö för att kanske hitta bundsförvanter, vänner eller likatyckandeomviner personer. En tanke som jag hade kan förknippas med spelet "The Sims" (ja jag har spelat det!). De personerna i det spelet interagerar med varandra och fattar tycke för varanda lite beroende på vad de har för intresse, typ av humor och sånt... kort sagt, deras personlighet och deras intresse. Man blir vänner om båda tycker om att snacka om drinkar eller om båda tycker om att snacka om musik.

Det innebär dock inte att man behöver färdigheten "Kunskap om viner" och tio liknande eftersom det inte är någon förutsägbar skillnad på att ha "kunskap om opera" jämfört med "kunskap om poesi". Bättre då"att sammanfatta allt under "Finkultur" och notera samhälle och särskilda intresseområden någonstans.

Jag vill att onyttiga och mindre konkreta färdigheter ska vara till MER nytta och användas mer i situationer gentemot andra personer och inte bara i situationer där man själv är mottagaren till sin användning av färdighetet.

Varför? Vad spelar det för roll att folk bara använder delar av färdighetsträdet? I praktiken gör de ju bara det som spelskaparen borde gjort: anpassar sig efter det spelet handlar om.

Om du ändrar spelet till att handla mer om vinprovning och snigelodling så kommer folk antagligen (förr eller senare) börja strunta i vapenfärdigheterna istället eftersom de aldrig behöver dem. Kommer du då vara ledsen över att dessa färdigheter är så poänglösa och saknar användning? Man kan säkert konstruera ett system för att använda stridsfördigheterna som ett sätt att impa på folk (genom uppvisningar och fredliga tävlingar) så att de blir lika användbara som att vara en auktoritet på vin :gremwink:

I slutänden så anser jag att färdighetslistan bör återspegla spelets fokus. I en Conan-värld _behöver_ man inte tio färdigheter för olika typer av kulturellt intresse. I Drönarklubben - rollspelet behöver man inte tio olika färdigheter för att ge folk skryk.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Sociala Färdigheter?

Alltså att rollspela ett FV istället för att häva ur sig en siffra. de flesta spel har ju små markeringar för hur mycket man kan vid ett visst FV, 1-7 = kass, 8-12 lagom osv. då tycker jag man helt enkelt skippar siffrorna och bara graderar såna färdigheter i ord, kanske på en skala som är hälften så stor som den för vanliga färdigheter så man inte måste komma på typ 20 adjektiv som beskriver hur väl bevandrad man är inom ett ämne eller så.

Problemet med att ersätta siffror med ord är att de är jobbigare att räkna med. Ganska bra - Litet svårare än vanligt + En notervärd fördel är bra mycket kryptiskare än 5 - 2 + 4; om man är van vid vad siffrorna används till.

Bättre att ha ett system där det är lätt att bilda sig en uppfattning om vad siffrorna betyder än ett system där man gömer kryptiska siffror bakom lika kryptiska ord.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Jag slår tärningar när spelarens kunskap IRL inte väger upp till hur bra rollpersonen är i färdigheten.. Har jag, som spelledare, ingen kunskap om området heller kan det resultera i endast ett tärningsslag med beskrivningen "Ni samtalar lite om viner" med någon följdeffekt.. Har spelaren däremot kunskap så kan denne lika gärna komma på vad denne vill prata om.. Varför skulle man behöva ett färdighetsslag, då? Spelaren har ju redan sagt vad denne vill säga.. Detta kan vara lite svårt att använda på fysiska färdigheter då jag till exempel inte ser hur spelaren kan visa sin rollpersonen klättringsfärdighet..

Sedan beror det lite på vad spelaren vill använda färdigheten till.. Om man läser det Ymir skrev... "kanske rent självhävdelsebehov /.../, kanske i ett kulinariskt syfte /.../, kanske för att reta folk /.../, kanske bara för att socialisera sig..." ...så kan man se att man lätt kan använda vinkunskap till massor av saker.. Vill spelaren försöka uppnå något så kan ibland ett tärningsslag krävas, men om denne bara vill "slöprata" om viner så behövs inget slag.. Det är ju knappast att man drar fram en Chateau (eller hur det nu stavas) ur vinstället och säger "Det här vinet..." (tärningslag görs) "...kan jag inget om." och stoppar sedan tillbaka vinflaskan, utan man... helt enkelt... pratar om det man kan (givetvis)..

Uhm.. Kommer inte på hur jag ska komma till poängen.. Tja.. Som jag ser det så är spelaren skyldig att försöka använda sina färdigheter också.. Jag tycker inte de ska slänga hela den bördan på spelledaren..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker Risings sociala färdigheter var en smart idé, men [color:\\"green\\"]han[/color] har själv löst det genom att baka in det sociala i kunskapsfärdigheten
 
Top