Nekromanti Förhållandet mellan skillpoints och level

nicole

Warrior
Jag håller på att skapa en karaktär som har varit yrkesverksam i cirka 10 år och som skall vara duktig på det han gör. Eftersom jag har mest erfarenhet av DnD så är jag van att hantera karaktärer efter level. Hur korrelerar skillpoints och level? Jag inser att det måste finnas kloka människor därute som har funderat över just detta...

Hur många skillpoints har en grisodlare, en erfaren respektive en episk karaktär?

Man Mountainman

Storsvagåret
Hur korrelerar skillpoints och level?

En ganska konstig fråga, om jag ska vara ärlig. Många skillpoints motsvarar förstås en hög level. Exakt hur många skillpoints i det ena systemet som motsvarar en level i det andra är förstås svårt att orda om.

Om vi begränsar oss till just din rollperson, så tror jag att ställer fel frågor. Eon är nämligen inte bara levellöst; det är dessutom Färdighetsbaserat as opposed to Class-baserat. Det betyder att nästan vilken karaktär som helst kan vara mycket duktig på det han gör, under förutsättning att man höjer lämpliga färdigheter till lämpliga nivåer. Ibland måste det dock ske på bekostnad av andra, mindre viktiga färdigheter.

Eon har ett system med "framgångsslag". Under rollpersonsskapandet slås tre grundegenskapsslag, och beroende på hur många som lyckas så är du olika framgångsrik inom ditt yrke (och får därmed olika många färdighetspoäng). Vill du att din karaktär ska vara framgångsrik inom sitt yrke, är det alltså en bra idé att prioritera de grundegenskaper som är kopplad till det yrke du är ute efter, eller att övertyga din spelledare om att få vara "framgångsrik" utan att behöva slå några slag. Det kommer att ge dig tillräckligt med färdighetspoäng för att vara bra både på ditt yrke, och på andra mer allmänna färdigheter.

nicole

Warrior
Re: Ehhh...

Kanske, men om man försöker gå från ett system till Eon så tycker iallafall jag att det är Eon-relaterat.

nicole

Warrior
Problemet är att det är jag som skall vara spelledare och håller på att skapa en NPC (förlåt SLP), men jag vet inte hur mycket jag skall ta i. Jag vill ju inte skapa ett monster som rollpersonerna känner sig totalt underlägsna, men jag vill inte heller att min SLP hamnar på deras nivå...

Man Mountainman

Storsvagåret
Tja, en rollperson kan med enkelhet ha 15 i en färdighet. Varje nivå över 15 är dock mer osannolik. Om du ger din SLP några färdigheter på 17-18 så kommer han alltså att vara överlägsen rollpersonerna vilket expertisområde han än har...

...om detta expertisområde inte är strid, för då finns det ytterligare några variabler du måste tänka på. VINIT, till exempel. En nyskapad Eonrollperson har ganska låg VINIT, så det räcker med 12-13 för att en SLP ska vara väldigt mycket skickligare än dem. Högt chockvärde och många skadekolumner är också bra om du vill att din stridis ska kunna stå upp länge.

Strid i Eon är dock i första hand en materialsport. Leta igenom grundreglerna och ge honom det värsta vapnet du kan tänka dig och en riktigt ordentlig rustning. Med alla dessa faktorer inräknade så kommer din SLP att dominera över vilken rollperson som helst i en strid man mot man, och ha potentialen att göra en hel del skada innan han stupar i en strid mot hela gruppen.

Wow, jag känner mig som en riktigt ärkekobold.

Phelan

Hero
Är det inte bättre att jämföra med vad dina spelares rollpersoner har i färdighetsvärden i så fall? Givet Hit Points mm mm som också följer med levelsystemen är det nog bättre ju snabbare du vänjer dig av att tänka i de banorna om du ska göra karaktärer och SLPs till Eon.

Vad gäller enskilda FV så ska man officiellt vara skicklig vid FV15 men då jag vet hur ofta man missar med FV15 så skulle jag säga 16-18 för en kompetent yrkesman och 20-22 om han/hon ska vara riktigt ruskig. För vapenfärdigheter alltså, där man oftast gör flera manövrar på en runda, för andra färdigheter kan det dock vara lite lägre. (Även om en "normal" sjöhandlande köpman skulle ha FV 18 i Övertala enligt S&P.)

Mvh / Phelan

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Ta rollpersonernas färdighetsvärden som utgångspunkt och höj dem med 2-3 och tillsätt hjärna så har du en bra motståndare :gremsmile:.

nicole

Warrior
Men hur höjs värden som VINIT, chockvärde och grundvärden (sty, rör ..)?
Jag trodde att chockvärde bara kunde höjas i början när karaktären skapas om man slår rätt på tabellslagen. Kan man få högre chockvärde efter hand?

*Undrar även om jag snarare tänkte mig en verbal stridis*

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Hur bra är bra?

Har jag förstått frågan rätt att du helt enkelt vill veta hur mycket är 'bra'.

Krille gav ett exempel i forntiden på vad han ansåg var den lämpliga skalan i Eon.

Krille skala

/Naug

nicole

Warrior
Du har rätt att man kanske bara skall fokusera på FV i de skills där man tycker att karaktären skall vara överlägsen...

Jag vet...Jag skall lära mig...och jag tycker Eon är ett mycket intressantare system än t.ex. D20 systemet..Det är bara det att det är så jobbigt att vara ensam newbie *plutar med underläppen*

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Allt - förutom kroppsbyggnad om man inte modifierar reglerna - kan höjas efterhand. Just chockvärdet höjs när din styrka/tålighet/vilja ökas (medelvärdet av de tre attributen), medan t ex VINIT höjs när stridsvana eller rörlighet ökas.

Man Mountainman

Storsvagåret
Men hur höjs värden som VINIT

VINIT är härlett ur Stridsvana, som är en färdighet och alltså ökar enligt det vanliga förbättringsslagssystemet allt eftersom du deltar i strider och får förbättringskryss

chockvärde

Chockvärde är härlett ur STY, TÅL och VIL, och ökar när dessa värden gör det.

och grundvärden (sty, rör ..)?

Det ska tydligen gå i EON II, men jag har aldrig brytt mig om att kolla de reglerna. De känns inte som något som har någon relevans för mitt spelande. Regeln skall dock finnas i grundregelboken, i anslutning till attributsbeskrivningarna.

I alla fall: du blir inte bättre på långa vägar lika snabbt i Eon som i D&D. Eon är ett spel där skillnaden mellan de sämsta och de bästa är ganska liten. Du kan träna dig och bli en skicklig krigare, men du kommer aldrig att dräpa några drakar, och du kan fortfarande dö av ett dolkhugg i sidan.

Phelan

Hero
Re: Hur bra är bra?

Då får jag väl ta fram mitt gamla argument för att de föreslagna definitionerna av bra och dåligt inte håller när det gäller stridsfärdigheter :gremgrin:
Se här

Mvh / Phelan

rax

Swordsman
Annars går det ju att utläsa en hel del ur Eons system för RP-skapande. Du får ju en hel klase "classes" (pun intended) beskrivna i grundregelboken, komplett m vilka färdigheter man anses behöva för att klara sig i yrket. De tre framgångsnivåerna ger ju också en fingervisning på hur bra en RP (tillika SLP) kan bli om han är misslyckad alternativt framgångsrik (och oavsett ålder).

Vidare kan man ju betänka att 15 är den högsta FV man kan ha som ny RP (även om man är framgångsrik) samt ta en titt på hur mycket det kostar att köpa upp sig till dessa nivåer. Alla nivåer över FV 15 kostar - om jag inte missminner mig - 8(!) färdighetspoäng per FV-nivå. När man sedan ska höja sina färdigheter via erfarenhetskryss kan du ju själv räkna ut hur ofta du kommer över 15 på Ob3T6.

Kort sagt - allting pekar på att FV 15 är ett högt värde i Eon. Som Phelan redan sagt tycker jag dock inte att detta riktigt stämmer överens med "verkligheten" - Ob-slagen kan driva den bäste till vansinne. Att ge din hårding till SLP FV-nivåer 2-3 poäng över dina RPs är då en bra start - du kan ju alltid justera i efterhand.

/Rax, som tycker att Eon-fundamentalismen ibland frodas lite väl fritt :gremgrin:

nicole

Warrior
*har hittat och läst på*

så..en kobold satsar på personlighet, psyke, syn och hörsel från början...Eller vänta....Näää det gör väl ändå inte en kobold...