zo0ok
Rollspelsamatör
- Joined
- 13 Sep 2020
- Messages
- 2,753
Detta kommer hända:
Krigaren kommer hamna i en brottningsmatch, där vinnaren är den som slänger motståndaren över bord från ett fartyg.
Vanliga anfall - i syfte att göra normal skada - är inte tillåtna.
Medan brottningsmatchen pågår kommer Tjuven att söka efter ett föremål att stjäla.
Det ligger i Krigarens intresse både att förhala brottningsmatchen (för att köpa tid åt Tjuven) och att vinna matchen.
Tjuven och Krigaren kommer så att säga spela en runda åt gången, tjuven kommer ha viss koll på hur det går för Krigaren.
I (nästan) alla vanliga regelsystem är det underförstått att man vill vinna striden så fort som möljigt och dessutom skada motsåndaren.
Så jag behöver speciella regler för Krigaren i denna situation. Jag vill att dessa regler:
1) ska kräva minimal förklaring för Krigaren för att komma igång
2) ska ge Krigaren meningsfulla val
3) ska ge Tjuven viss information att agera på
4) ska ge Krigaren en reel möjlighet att kontrollera skeendet, men inte utan risk
5) ska ge någon slags idé om vad som faktiskt händer i brottningsmatchen
Jag ser inte riktigt behovet av att använda spelets (ett OSR-spel) regelsystem. Men sådant man skulle kunna jobba med är såklart Attackbonus, STY, DEX, samt räddningsslag. Jag är inte ens säker på att jag ska definiera motståndarens stats och spela motsåndaren som man brukar göra i OSR, utan kanske bara fokusera på spelarens val.
Jag lånar gärna någon mekanik från något helt annat rollspel om den är ändamålsenlig.
Några tips, förslag eller ideer?
Krigaren kommer hamna i en brottningsmatch, där vinnaren är den som slänger motståndaren över bord från ett fartyg.
Vanliga anfall - i syfte att göra normal skada - är inte tillåtna.
Medan brottningsmatchen pågår kommer Tjuven att söka efter ett föremål att stjäla.
Det ligger i Krigarens intresse både att förhala brottningsmatchen (för att köpa tid åt Tjuven) och att vinna matchen.
Tjuven och Krigaren kommer så att säga spela en runda åt gången, tjuven kommer ha viss koll på hur det går för Krigaren.
I (nästan) alla vanliga regelsystem är det underförstått att man vill vinna striden så fort som möljigt och dessutom skada motsåndaren.
Så jag behöver speciella regler för Krigaren i denna situation. Jag vill att dessa regler:
1) ska kräva minimal förklaring för Krigaren för att komma igång
2) ska ge Krigaren meningsfulla val
3) ska ge Tjuven viss information att agera på
4) ska ge Krigaren en reel möjlighet att kontrollera skeendet, men inte utan risk
5) ska ge någon slags idé om vad som faktiskt händer i brottningsmatchen
Jag ser inte riktigt behovet av att använda spelets (ett OSR-spel) regelsystem. Men sådant man skulle kunna jobba med är såklart Attackbonus, STY, DEX, samt räddningsslag. Jag är inte ens säker på att jag ska definiera motståndarens stats och spela motsåndaren som man brukar göra i OSR, utan kanske bara fokusera på spelarens val.
Jag lånar gärna någon mekanik från något helt annat rollspel om den är ändamålsenlig.
Några tips, förslag eller ideer?