Nekromanti Förhandstitt på Noctum andra utgåvan!

Storuggla

Champion
Nu vill jag inte vara elak, men jag köpte inte Noctum för att det var fult. Inget personligt, jag tyckte bara att det inte var riktigt min kopp te (jag vägrar nyttja smileyn för tekopp!).

Jag har förhandsbeställt Noctum 2 nu. Jäflar, det ser ju apsnyggt ut! Första december alltså?

Storuggla, the french monkey-hanger

sacrilege

Veteran
Det ska vara ute där i krokarna om inget går snett. Tackar för att du diggar tjuvkiken på hemsidan :gremsmile:

Rising

Vila i frid
Jag tror att man snart kommer bli djäkligt trött på att alla rollspelsillustrationer är så tydligt Mignola-inspirerade...

...men jag är det inte riktigt ännu. Det här ser ju jättesnyggt ut! Jag gillar särskilt att en stil löper hela rollspelet igenom.

Jag gillar också den strama grafiska stilen i layouten, som ofta påminner om hur andra utgåvan av Kult formgavs (och den gillar jag mycket, så det är bara ett plus).

Det enda jag är lite neggo över är att det inte är en riktig typograf som jobbat med formatmallarna. Även om det är snyggt så ser man flera missar i hantverket. Du har exempelvis ett indrag direkt efter rubrikerna, spalterna slutar ofta inte på en och samma rad på sidorna; och inte heller linjerar de med varandra. Det känns lite synd, för det hade räckt med några inlägg på det här forumet så hade vi kunnat hjälpa till med dessa grejer.

Jag ser dock fram emot spelet med spänd förväntan; och så är jag förstås väldigt imponerad över att det öht kommer så här ambitiösa rollspel från nya aktörer på rollspelsmarknaden.

Arfert

Facit
samma här.. men det här köper jag! Stämmer det att det är ett lite bredare format?

sacrilege

Veteran
Japp, formatet är fem cm bredare än ett A4 men har samma höjd som vanligt A4-format.

Gastono

Hero
Ahh, tvåan...
Jag köpte 1'an på gothcon efter "bakom hans ögon" och det är mycket möjligt att det blir att jag köper tvåan också.
Det verkar riktigt nice så det är möjligt att plånboken blir 300 spänn tunnare men att rollspelshyllan blir en skvätt tjockare!

Big Marco

Läskig
Jag tycker att det ser skitbra ut och kommer givetvis att köpa ett ex när det kommer! Bra jobbat Mischa!

Dock, jag hoppas att detta inte är tryckversionen för jag ser iaf fem PDF/ripp-fel (tror jag iaf, eller så är jag provtrycksskadad just nu) gällande hur bilder påverkar omgivande text (om det är InDesign så har vi haft precis samma meck). Titta exempelvis på http://www.ad-noctum.com/images/NoctumR2_preview/page-98.jpg så ser du att texten har påverkats av bildens originalram och pss får texten att se ut som en "fet fyrkant". Samma fenomen finns på fler ställen.

Om det är ett fel så hoppas jag att du tar tid att berätta detta för tryckeriet och ge dem en ny version av inlagan.

Arfert

Facit
Det där kan vara ett typiskt fel som kan uppkomma om man använder genomskinlighet/multiply i inDesign... kan strula med PDFerna sen... och RIPPen, även om pdfen ser OK ut.

lägg bilden UNDER texten så brukar man slippa problemet.

Big Marco

Läskig
PDF, Ripp och InDesign

Ja, det är ett jävla otyg just att man ofta inte ens ser problemet i PDFen. Personligen kommer jag aldrig att göra en produkt i någon störra upplaga utan att begära fysiska provtryck där man ser sådant. Vårt tryckeri sade att detta var ett vanligt problem med just InDesign.

Att trycka saker är fan en hel vetenskap.

sacrilege

Veteran
Re: PDF, Ripp och InDesign

Jag kommer få ett färdigt fysiskt ex så jag har chans att kontrollera hur det ter sig i tryck. Väldigt skönt att kunna ändra saker och ting om något skulle vara fel. :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Det där kan vara ett typiskt fel som kan uppkomma om man använder genomskinlighet/multiply i inDesign... kan strula med PDFerna sen... och RIPPen, även om pdfen ser OK ut.
Upptäcker man sådana fel om man gör en provutskrift på sin egen laserharv? Alltid bra om man kan korta ner vägen tills felen upptäcks.

Big Marco

Läskig
Upptäcker man sådana fel om man gör en provutskrift på sin egen laserharv? Alltid bra om man kan korta ner vägen tills felen upptäcks.

Ytterst sällan. Tyvärr. Det är därför fysiska provtryck från rippen är så viktiga (och penningslukande, och tidsödande).

Rävnos

Warrior
Jag kommer beställa ett ex [ANT]

Blev riktigt nyfiken när jag började titta på Förhandstitten nu.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Winner of the John Constantine look-alike contest

Man kanske skulle slå till och köpa det den här gången då, trots vapenbilderna... Det ser otroligt mycket bättre ut än den första upplagan. Jag är i alla fall lite nyfiken på att läsa Hellblazer-serien i början av boken. :gremwink:

/tobias

Johan K

Gammal & dryg
Ni har mig fångade !
Nu ska man bara få lite lön åxå, så man kan shoppa loss lite rollspel.

/ Johan K, er envetne rollspealre & rollspelssammlare i cyberrymden... :gremgrin:

Arfert

Facit
och där sa du nåt SUPERVIKTIGT! Det är alltså den tillplattade, slutgiltiga färdigrippade PDF-en man ska få som digital-korr från tryckeriet... (den som kommer användas till själva trycket)... inte nån preflight-variant. Eftersom de flesta felen händer just i rippen.

Arfert

Facit
Re: PDF, Ripp och InDesign

Har just gått en utbildning i frågan, och vill göra ett förtydligende:

Det är INTE inDesign som det är fel på... utan att inDesign gör PDF:er i senaste versionerna som standard, upp till Acrobat 7, PDF 1.6 (som stöder genomskinlighet, interaktivitet osv, bla bla bla). Tryckare brukar dock inte vara så snabba att uppdatera sin ripp-programvara, utan föredrar att man skickar på dom PDF:er gjorda i en äldre standard som inte stöder genomskinlighet. Helst Acrobat 4, PDF 1.3.

Nu finns det ett "säkert" PDF-format som bör funka med de flesta ång-rippar som heter PDF/X. Vill man använda det så är det bara att välja det alternativet i InDesign. Lätt som en plätt. Då blir tryckaren glad.