Nekromanti Förhandstitt på Noctum

Simon

Swashbuckler
Fräckt värre mannen!

Stunsiga bilder, gosiga marginalborder, feta kapiteluppslag. Ser proffsigt ut. Ganska World of Darkness i den grafiska stilen (ganska mycket till och med) men i mina ögon så är det inte en dålig sak. Från att ha gett ett WODigt och Kultigt intryck innan så kommer plötsligt bestiariet som i sammanhanget nästan tycks dra sig åt standard-D&D-stuk i upplägget (såvitt jag kan utläsa utan att faktiskt kunna läsa innehållet, märk väl!) eller åtminstone standard-rollspels-monsterkapitel. Det förvånar lite. Vapnens utrymme är i mina ögon en besvikelse - den exakta skillnaden i utseende mellan elva olika automatpistoler står knappast i centrum av skräckrollspelande enligt min ringa åsikt.

Trots mina invändningar, som jag starkt hävdar gäller detaljer, så är jag full av hopp. Om innehållet håller samma nivå som den grafiska formen så har vi ett riktigt grymt skräckrollspel på ingång.

Jag ser fram emot fortsättningen...

sacrilege

Veteran
Tackar, tackar! Stilen på bestiariet beror delvis på att jag inte hade några illustratörer men ville inte vara utan bilder helt och så kändes det som att det kunde vara bra med storleksjämförelser. Den utförliga vapendelen beror nog helt enkelt på att jag gillar vapen (teoretiskt) och så är jag nog lite skadad från mitt allra första rollspel som jag spelade (Mutant chronicles).
Tack så mycket för inlägget :gremsmile:

Big Marco

Läskig
Jag tittade på detta i ca en halvtimme och slutresultatet är ... blandat. Så här kommer blandade kommentarer – både ris och ros.

Jag gillade omslaget, det kändes fräscht. Foton har jag svårt för, har alltid haft. Vissa av Photoshop-fotona är coola, andra kändes pastisch. Skräckkänslan kom och gick så att säga.

Jag gillar uppslag för kapitelintron skarpt. Layouten var clean – för clean för ett skräckspel i mitt tycke, men marginalerna var stämningsfulla. Det verkade som det var lite slumpmässigt när det gällde radavstånd mellan styckena och det var lite laytoutmissar som perfektionisterna säkert kräks på, såsom horungar.

Ett personligt hatobjekt är en massa ”coola” engelska citat i ett svenskt spel – men det är som sagt mer jag än spelet i sig självt. Monsterkapitlet fick mig att reagera – jag gillade verkligen silhuetterna, coolt grepp. Sedan fick jag känslan – är det en massa monster (och har de engelska namn? Det syntes inte riktigt)? Känslan övergick i något mishmash av monsterbankarspelet Chock och Dungeons&Dragons grottkräl.

Detta återkom när vapenavsnittet dök upp. Som pretto-vapenfetishist tycker jag för det första att urvalet av vapen var skumt som satan, sedan undrar jag om vapnen är så viktiga i ett skräckspel så att det behövs sådan detaljrikedom? Risken för vapenrunkeri och stämningsdödande optningar blir påtaglig, med massor av specifika vapen och ammunitionsval – behövs det?. När jag sedan ser rubriken ”raketgevär” då blev jag ledsen – alltså, kräver spelet att man har tillgång till den typen av tunga vapen för att agera i äventyren? Om inte, varför finns de ens med?

Så, det är blandat. Jag lär köpa det, eftersom jag köper allt jag kommer över. Reglerna går inte att kommentera i dagsläget, men som ett förstaspel, helt okay utseende, men jag fick en viss skeptisk känsla till vissa av valen – som nämns ovan.

sacrilege

Veteran
Tackar så mycket, för både ris och ros :gremsmile:
Jag kan ju säga att det inte ”behövs” stora feta vapen för att spela det. Likaså som i Kult eller Call of Cthulhu (som också har med sådana) men det ska finnas ett utrymme (enligt mig). Det hela beror på vilken spelstil man kör. Om en granat eller ett raketgevär används mot ett fordon eller mur så kan det vara bra att ha reglerna.
Alla vapen är uppdelade i klasser (gör skada enligt klass) så det är mest avstånd och eldhastighet som skiljer dem åt inom klasserna.

Varelserna har inte engelska namn. De flesta har egendesignade namn och de som inte har det har svenska benämningar. Det finns en hel del varelser men de flesta är sällsynta och det är SL som får avgöra vilka som ska användas när och hur. Det är absolut inte uppbyggt för en monsterfest. De flesta varelser har historik nog för att en SL ska kunna bygga en hel krönika kring en enda varelse.
När det gäller citaten så är jag helt enkelt svag för ”coola” engelska citat : )

Sedan är det vissa saker i layouten jag ska granska lite mer innan jag ska lämna in korrekturen till tryckfirman.

Det är till stor hjälp att höra kommentarer och synpunkter från personer med erfarenhet i branschen. : )

EchonCique

Hero
Njet

Det påminner väldigt mycket om den typografi & känsla som senaste World of Darkness-regelboken förmedlar och den sågade jag utmed fotknölarna som en av de sämsta satta & designade rollspelsböckerna jag sett.

Sedan har ditt spel en sådan inriktning och stil som jag inte tilltalas av överhuvudtaget. Men några synpunkter på den layout du har som kan förbättras lite utan att du skall göra större ingrepp i den.

- Sätt bilderna på ett homogent sätt. Just nu är de totalt överallt. Dåligt intryck.
- Tabellerna. Det enda stället där du har luft och det är ett av de sämsta ställena att ha det på. Minska ned avståndet mellan text och kanterna.
- Använd inte marginaljusterad text.
- På de sidor med en textspalt kan du dra in bredden från högerkanten.
- Ange någon sorts ram runt bilderna, på så sätt kan du dra ut dem över din bakgrund utan att det skär sig.

Det var väl det du kan pilla med som inte är stort eller bökigt och ej heller förändrar det du skapat hittils på något större sätt.

sacrilege

Veteran
Re: Njet

Om spelets stil och inriktning inte faller dig i smaken så är det helt enkelt så, vi har ju alla olika smak : )
Att du tycker att spelet har WOD känsla tar jag bara som en komplimang. Om layouten redan på avstånd ger den känslan så är jag nöjd. Många ( så vitt jag vet) rollspelare med en förkärlek för skräckspel gillar den typen av layout.
När det gäller bilderna så kan det vara bra med en ram men jag tycker inte det direkt sabbar layouten att jag står utan.
All input jag får på det här forumet är matnyttig, detta är som sagt var mitt första spel : )

Rising

Vila i frid
Yay!

Okej, det finns ett par layoutmissar som jag som AD hittar så här direkt (att texten löper ut i en enda spalt på profilerna är väl det jag ogillar mest); men för ett första rollspel ser det inte alls dumt ut, och jämte den största konkurrenten Kult (i sin senaste utgåva) så klarar sig Noctum bra så här när det gäller det första intrycket.

Fotografier är aldrig lika balla som teckningar, men de här tyckte jag var riktigt bra. Några (som clownen) tyckte jag var lysande, så för att vara en billig och enkel lösning så tycker jag (åtminstone så här på avstånd) att det överlag var riktigt väl utfört.

Sedan, tja... Drygt sex uppslag för vapen känns kanske overkill, men efter remaken på Dawn of the Dead så vill jag inte underskatta nerven och effektiviteten i actionskräck. På håll så här så tycker jag att rollspelet ser imponerande ut, iaf, och jag tycker mig också ana ett innehåll som känns personligt och utfört med lite punkattityd - vilket var vad jag hoppades få se (för senaste Kult och Little Fears fann jag direkt oengagerande).

sacrilege

Veteran
Re: Yay!

Tack för att du diggar bilderna : ) Det blev ett tvång för ett år sedan när min illustratör sa ”orkar inte”. Så det var bara att köra på med foton (tur att de funkar i den här genren).
Så var det mitt omfång av vapen. Som sagt var så tycker jag att det borde finnas utrymme för dem och det var faktiskt kul att bygga en arsenal eftersom jag fick tillgång till autentiska bilder.

Jag vill försöka frammana en ”weird & gritty” skräck (både i text och layout) så det är bara för mig att vänta och se om jag har lyckats : )

Arfert

Facit

jag tycker ABSOLUT att du ska ha rak höger på spalterna... ojämn höger är HELT förkastligt i en bok ;-)

och inte behöver du ramar heller... möjligen ska layouten lugnas ler lite med bildplaceringen... fast det får ju inte bli för odynamiskt och tråkigt...

har inte bestämt mig än om fotona... om det är bra eller anus ;-)

däremot har jag svårt med för breda spalter på don "svarta" sidorna... (och dessutom NEG-TEXT!) max 65 tecken per rad är lämpligt...

sen har jag ju åsikter om val av typografi och så, avstånd mellan rubrik och brödtext mm, finliret.. men jag ska inte vara grinig...

/Tomas

(som har jobbat som AD i 25 år och dessutom vunnit diverse ägg, epicor, svanar, wattare, creative NY osv ;-) )

EchonCique

Hero

Om spelets stil och inriktning inte faller dig i smaken så är det helt enkelt så, vi har ju alla olika smak : )
Att du tycker att spelet har WOD känsla tar jag bara som en komplimang. Om layouten redan på avstånd ger den känslan så är jag nöjd. Många ( så vitt jag vet) rollspelare med en förkärlek för skräckspel gillar den typen av layout.
När det gäller bilderna så kan det vara bra med en ram men jag tycker inte det direkt sabbar layouten att jag står utan.
All input jag får på det här forumet är matnyttig, detta är som sagt var mitt första spel : )
Dåså. Båda vinner då jag mest pekade ut saker du kan korrigera och samtidigt bibehålla den känsla du vill få fram. :gremsmile:

Selly

Level 5 Laser Lotus
Intryck.

Jag tycker att det ser trevligt ut. Jag håller med Yyy om att det vore snyggare med ramar runt bilderna, men det funkar egentligen som det är nu också. Själva stilen är inte riktigt min favorit, men på avstånd ser det ut att vara väl utfört. Skulle jag kritisera något så vore det väl dels den redan nämnda vapenlistan, dels att formuläret är i färg – det är fint, men någon mer monokrom (och därmed utskriftsvänlig) variant vore trevligt. Det är förstås ingenting som behöver finnas i boken, men om dylika tingestar finns att ladda ner så är det ett stort plus. Monsterbilderna får mig för övrigt mer att tänka på CoC än D&D, vilket i just det här fallet är positivt (eftersom det är ett skräckrollspel).

Sen är det förstås alltid kul med folk som vågar vara ambitiösa. Lycka till!

Big Marco

Läskig
Re: Länk [ant]

(Eftersom tråden ändå är kapad...)

Jag håller inte med - jag tycker nya WoD är en riktigt snygg och stämningsfull bok, med kvalitativ layout och illustrationer - möjligen är den lite tam, men ändå bra. IMO givetvis.

Men det är intressant - vilken rollspelsbok/-böcker har ett bra utseende, anser du?

sacrilege

Veteran
Re: Intryck.

Kul att du nämnde lite mer utskriftsvänligt formulär : ) Jag har en “avskalad” version som ska ut på hemsidan. Vi sitter även och jobbar med karaktärsgenerator, dice rollers (till dator och mobil) och lite annat lullull som man ska kunna ladda ner.
Förhoppningsvis så kommer dessa saker snart bli tillgängliga.
Det är skönt att höra att du uppskattar arbetet (på håll än så länge) fast det inte är i din stil : )

Rising

Vila i frid
Re: Läsbarhet.

Det finns ett fenomen som innebär att man lättare läser sånt som man känner igen (sin egen handstil framför andras, exempelvis). Det är viktigt att komma ihåg när man exempelvis pratar om olika teckensnitt. Många har ju menat att antikvor skulle vara bäst för deras seriffers skull, men det skulle alltså också kunna vara så att man enklare läser antikvor helt enkelt för att vi är vanare vid dessa ordbilder. Oavsett vilket - så är det i nuläget omöjligt att avgöra hur stor del av läsbarheten som beror på det ena resp. det andra. Det måste man komma ihåg.

Det här fenomenet innebär bland annat att det faktiskt kan vara lättare att läsa ord som man oftare ser fel- än rättstavat, och det har betydelse i en massa andra situationer också. Framförallt så finns det inget typsnitt som är "enklast" att läsa för alla personer. Det varierar från person till person. Så dina personliga åsikter är alltid mest värda - för dig. Det finns ingen högre auktoritet - det vore bara löjligt att påstå - och man måste sakna en grundläggande kunskap kring läsbarhet för att påstå detta.

Hur man sedan skall presentera en text för andra är visserligen en helt annan femma, men man kan nog med god fördel använda sig själv som experimentperson. Jag tycker att en bra formgivare ger alternativa förslag: typ "om du tycker att det där blev svårläst så kan det bero på xxx, jag skulle föreslå lösningarna yyy eller zzz istället. Prova, och se om du tycker att dessa gör läsningen lättare." Det här med att "man ska göra si och så för det står minsann i min bok!" det köper jag egentligen inte alls.