Tre solar
Hero
I mitt långsamma arbete med Blood & Bronze har jag stött på ett problem: att förklara och beskriva färdigheter. Såklart måste spelet gå att förstå, men samtidigt har jag aldrig läst färdighetskapitlet i ett rollspel. Jag ska visa vad jag menar med ett exempel:
- En förklarande text, som beskriver proceduren i mer utförliga ordalag?
- Exempel på hur SL ska avgöra kniviga fall?
- Exempel på kreativa sätt spelarna kan använda färdigheten?
Fördelen med mer förklaring är såklart att spelet blir tydligare - nackdelen är att det blir asmycket mer text.
Fördelen med mer förklaring är att deltagarna har större kunskap från början (att kasta sand i någons ögon kan räknas som manipulation) - nackdelen är att det tonar ned känslan av "system mastery" som annars uppstår när spelargruppen börjar utforska hur just de ska använda reglerna (vänta, borde inte jag kunna använda manipulate för att lura bort vakterna genom att kasta en sten in i gången?)
Vad tycker du?
Färdigheten beskriver alltså den regelmässiga grundstrukturen: någon måste göra dig till lags, annars kan du straffa dem med ett omslag (vilket troligen, men inte säkert, kommer göra att de misslyckas). Vad mer behövs?Färdigheten Manipulate said:When manipulating someone, test Guile. For each 5+ target one character. The target must do something for you. If she refuses, you get influence over her: spend your influence to have her reroll a die.
- En förklarande text, som beskriver proceduren i mer utförliga ordalag?
- Exempel på hur SL ska avgöra kniviga fall?
- Exempel på kreativa sätt spelarna kan använda färdigheten?
Fördelen med mer förklaring är såklart att spelet blir tydligare - nackdelen är att det blir asmycket mer text.
Fördelen med mer förklaring är att deltagarna har större kunskap från början (att kasta sand i någons ögon kan räknas som manipulation) - nackdelen är att det tonar ned känslan av "system mastery" som annars uppstår när spelargruppen börjar utforska hur just de ska använda reglerna (vänta, borde inte jag kunna använda manipulate för att lura bort vakterna genom att kasta en sten in i gången?)
Vad tycker du?