Björn den gode said:
Jag håller inte med. Jag läser också nästan alltid i platt visning det går liksom fortare så, men jag tycker det är underbart att forumets skäl är trådad visning för det gör underverk för debatterna. Att diskutera i platt visning är verkligen mycket svårare och bidrar till mycket sämre trådar, samma sak med bumpning.
Jag håller verkligen inte med. Trådad struktur innebär att diskussionerna blir helt linjära, i den betydelsen att ett inlägg bara kan svara på ett annat inlägg. Det är långt ifrån optimalt och leder väldigt ofta (enligt min erfarenhet) till att de som använder trådat missar att man t.ex svarat på exakt samma fråga tidigare, bara för att de inte läser alla deldiskussioner. Diskussioner med trådat bäddar alltså för mer redintant information och mer frustration.
Bumpning gör att man istället för att skapa ännu en ny tråd om exakt samma grej man diskuterade för en månad sedan kan uppdatera den diskussionen istället. Därmed slipper man gå igenom exakt samma jädra argument man körde förra gången. Återigen blir det en enorm mängd redundant information, onädiga missförstånd, etc.
Utan trådad struktur hade alla varit tvungna att faktiskt ordentligt markera vem de svarar till, och
vad de svarar på.
Björn den gode said:
Men när jag funderar på vilket inlägg som svarats på så finns det ju en liten blå länk överst i varje inlägg där det visar vilket inlägg det är svar på, svårare än så är det inte.
....vilket bara funkar när vi som kör platt faktiskt gjort vår del för att strukturen och kommunikationen att funka. Inte när klantar använder snabbsvar eller svarar på något random meddelande. Här ställer det trådade verkligen till det, just eftersom vi som kör platt inte ser strukturen. Återigen skapas onödig förvirring.
Det man kan säga är att nu sitter vi där vi sitter; några kör trådat och andra kör platt. Det enda rimliga är att våda sidor accepterar problemet och gör sitt till för att det ska bli en för alla acceptabel lösning.
Min erfarenhet är främst av phpBB2-forum t.ex Järnringens forum, och jag upplever helt klart att det uppstår fler problem i kommunikationen här pga strukturen än det gör där.