Nekromanti Förläningskarta?

Enshadi

Warrior
En av mina rollpersoner är en baron ifrån Danbréann i Consaber. Baronit ligger i grevskapet Turin och ligger precis norr om Turina där bördig mark byts till berg. Norr om en by som heter Ghia. Det ligger även en kunglig landsväg igenom riket. Den västra kusten är även i förläningen. Den går under namnet Idenmark.

Förläningen innehåller 2 gods, 5 byar, 1 vinodling, 1 ruin i bergen, 1 stenbrott i bergen, 1 kvarn och 1 bageri. Med all den bördiga marken + skogsmarken blir det 2750 tunnland vilket i kvadrat blir ca 3708*3708 m. Detta är inget vidare för ett baroni tycker jag, så förutom bördig mark och skog, vad kan jag pressa in.

Det behövs nästan 2 mils bredd mellan den kungliga landsvägen och kusten. Så vad kan jag pressa in i mellanrummet. Eller är det något jag missat?

Förresten: Hertigdömet Turina har jag upptäckt innehåller många roliga personer och platser. Hertigen amtravin själv har fått den välförtjänta titeln Sherrifen av Nottingham medan greven av Turin fungerar som en folklig och vänlig man. Här ska en framtida episk kampanj utspela sig med diverse effekter ifrån Legender och Hemligheter.

Shrukk

Veteran
Det borde ingå en stor del icke bördig mark också, typ ängar med stenblock, hårda bergknallar, sankmarker med mera. Skogen kan ju dessutom innehålla en hel del träd som INTE lämpar sig för skogsavverkning, ett eller annat träsk, fler bergknallar eller flyttblock.

Wictor

Warrior
Nu kanske detta inte är så vanligt i Consaber som jag uppfattar som ganska tätbefolkat. Men det kan väl även finnas öde mark som går att odla på, bara det att den inte är uppröjd ordentligt än utöver skogen. Det finns ju alltid ängsmark och jordbruksmark som blivit öde efter någon sjukdomsepidemi och sånt.

Enshadi

Warrior
Räknas inte ängar in som betesmark?

Kanske inte förresten. I Consaber används tvåskifte om jag förstått det rätt. Hälften av tunnlanden ligger i träde (anvädns som betesmark) och halva används för uppodling. Det kan nog finnas ängar mellan byarna som helt enkelt inte kunnat användas till jordbruket.

Kullar och sånt kan ju också vara ivägen. Kanske en sjö? Kom gärna emd mer förslag. jag har tänkt mig att täcka upp på bredden åtminstone två mil så alla förslag uppskattas.

Hur stora tycker ni sabriska baronin borde vara? Det finns 58 baroner i Consaber och alla sitter i regentförsamlingen. Därför borde de ha någorlunda stor mark.

Shrukk

Veteran
I ett kustnära län måste man nog räkna med ett band längs kusten som är icke odlingsbar (typ strand och salta strandängar/träsk). Öppna landskap i närheten kan skapa dåliga förhållanden med för torrt eller för vått klimat, hårda stormar som försvårar odling om det inte finns rejäl skog som kan lätta upp det hela.

Sedan ska vi inte glömma övernaturliga hinder:
Hygglemonster
Nekrotropiska noder
Termo- eller Pyrotropiska områden

Enshadi

Warrior
Kalas! :gremlaugh:

Jag som snickrar ihop en kampanj med Dibukkultister i mitten skulle kunna utnyttja en nekrotropisk dal eller liknande i rollpersonens egna förläning. För övrigt bor det ett namnlöst monster i templen jag nämnde förut.

Mer, mer. Allt uppskattas utom möjligen radioaktiva avspärrningsområden.

Pendragon

Swashbuckler
Adeln är mäktigare i Consaber än i Soldarn och Drunok. En sabrisk baron har gissningsvis ungefär lika stora förläningar som en soldisk greve.
Det kanske löser problemet?

/Joel

Hjalle

Swashbuckler
"Suggspelevinken/Där suggorna ruva" - (eg. OT)

Här kommer ett händelse förslag i samband med nekrokultisterna...det kan med lite god vilja faktiskt bli ett helt äventyr - "Suggspelevinken" eller "Där suggorna ruva". Nåväl:

Låt en av Dibukkultisterna vara en riktig klantkrake...en vacker morgon upptäcker vår käre baron att gammelsuggan är stulen! Hon är en riktigt vresig typ så baronen kanske inte blir helt jätteförstörd, men en gammelsugga är alltid en gammelsugga är alltid en gammelsugga, och mången måltid har säkerligen gått förlorade.
Emellertid, en vecka senare kommer hon tillbaka...på ett mycket dramatiskt sätt...

-Hon är animerad som expriment av den galne kultisten till en simulacrum.
-Hon kan frasen "Godmorgon herr ........., sovit gott?"
-Hon har förmågan Flyga.

Alltså, en vacker morgon när fåglarna kvittrar och fjärilarna dansar kommer gammelsuggan flygande och hälsar hurtigt på baronen...det blir mäkta intressant att se hur han reagerar :gremsmile:

Vill man kan man byta ut suggan mot en tjurkalv, gammeltackan, ett föl eller tillochmed en tjänare...

-Hjalle, förslagen idag!

Enshadi

Warrior
Re: "Suggspelevinken/Där suggorna ruva" (SPOILER)

Kanske det Hjalle. Dibukkulten jag har med är av ett äckligt ovanligt slag som står under den berömda nekromantikern Zathuri (står i Vandöda och nekromanti). Tänkte ta med honom allierad med den onde hertigen matravin samt en ebhronisk magiker.

De kokar tillsammans ihop en elak plan med rollpersonerna i centrum.

Enshadi

Warrior
Kanske det, men får inte baronen in lite för stora mängder inkomst då? Eller baroner kanske är förhållandevis mäktiga i Cónsaber som du säger och har åtmisntoen en borg var eller så.

Ja skogsmarken känns i alla fall lite liten. Bara 320 tunnland är inget att sätta i julgranen.

Hjalle

Swashbuckler

På det viset!
Om man vill göra det hela mer seriöst kanske man ska ta hans stridshäst istället, göra en eldgast istället för simulacrum och inte ge den Tal-förmågan utan Dödsrikets skri...och låta hästen komma flygande på kvällen. Det är skräck...

Och vill man göra det hela ännu mindre seriöst kan man alltid snappa en höna också, som står på suggans rygg och har förmågan Dansa Hula Hula.

Man får väl avgöra själv vad man trivs bäst med... :gremwink:

/Hjalle, tycker höns är skräckinjagande...och suggor såklart!

Pendragon

Swashbuckler
Kanske det, men får inte baronen in lite för stora mängder inkomst då? Eller baroner kanske är förhållandevis mäktiga i Cónsaber som du säger och har åtmisntoen en borg var eller så.
Precis, en sabrisk baron ligger på samma rikedomsnivå som en greve i soldarn. Om du tycker detta är lite mäktigt för kampanjen kan du ju helt enkelt behålla förläningen som den är men peta ner titeln till Riddare eller nåt sånt.

Ja skogsmarken känns i alla fall lite liten. Bara 320 tunnland är inget att sätta i julgranen.
Nja, Danbreann har varit bebott och relativt tättbefolkat länge. Mycket av skogsmarken har nog avverkats och odlats upp.

/Joel

Enshadi

Warrior

Ja skicka in tips vad en elak Dibukkult kan hålla på med. De är hur som helst fanatiska och ytterst onda. Det är en lagom trevlig novell om Zathuri i VoN i kapitlet Lägre Vandöda. Han uppfattas...ja....galen.

Dibukkulten har jag tänkt hålla sig i skymundan ganska mycket ändå. Det är Zathuris vandöda och rollpersonens rival (samt granne) Baron Svartenkrop som kommer stå för de mesta svårigheterna.

Tänkte inleda kampanjen med en fängelseflykt a l'a Baldur´s Gate 2.

Hjalle

Swashbuckler

Kapitelintroduktionen till Lägre vandöda är en gullig rosafluffberättelse i jämförelse med t ex den till Nekromanti-kapitlet. Den är absurt förskräcklig!
En elak dibukkult gör nog vad vår söte mr Tzilan av Tzimenor från Marek Pomian sysslar med.

Tänkte inleda kampanjen med en fängelseflykt a l´a Baldur´s Gate 2.
Det låter häftigt...är det månde den elake Baron Svartenkorp som håller vår hjälte fånge? Eller nån annan..?

-Hjalle spekulerar...

Enshadi

Warrior

Nej mitt lilla fängelse ska va under kontroll av den utkickade ebhronmagikern Izkar Azkhazar som pressar baronen på information om dennes släktvapen (som ska vara en slags nyckel).

Jag kanske lika gärna kan ta storyn (ÄRKESPOILER)

Rollpersonerna är fyra glada kanaljer med olika bakgrunder. En är en Kabalamagiker, en är pirat, en är gladiator och huvudpersonen är baron över en förläning som kampanjen kommer utspela sig i till stor del. Baronen heter Silverdolk pågrund av dennes släktvapen vilket just är en silverdolk.

Den onda ebhroniska Izkar Azkhazar snubblade över en portingång där vidundret Arotaur hålls gömd. Under mörkret följdes mörkrets furste av Uvithaan vilken var ett tvåhuvat mosnter som födde en tvåhuvad tjur. En magiker vid namn Arotar lyckades tämja tjuren att vända sig mot mörkret och döpte tjuren för Arotaur vilken ska släppas fri när Mörkret kommer åter.

Azkhazar vill ha Arotaru under sitt våld och utnyttja monstrets egenskaper. Låset in till Arotaur är Arotars silverdolk som nu gått vidare i sin ätt enda tills dessa dagar och är nu i ägo av baronen. Azkhazar vill ha dolken och rollpersonerna får häcken full.

Av onda inkluderas Azkhazar, Zathuri, Hertig Matravin, Baron Svartenkorp samt lite små fiender som lönnmördarsällskapet Vilhelms Vargar. Jag har dessutom tänkt att det cirefaliska sällskapet ska bli intresserade såsom en viss Xinu och hans helmgastar.

Hjalle

Swashbuckler

Ojojojdå...jag kan nog gissa att med den stämning och story som du har kommer du inte använda Den flygande suggan... jag som just kommit på att kulten animerat dit ett par betar från en momolansk stridselefant... :gremwink:

-Hjalle, kommer på och kommer på...