Nekromanti Förlagsnamn?

Nässe

Myrmidon
Osäker på om detta är rätt forum??? (Flytta gärna, i så fall!)

Jag leker med att ge ut två rollspelsprodukter som nedladdningsbara pdf:er eller som böcker på Lulu till självkostnadspris.

1. Hur gör jag för att registrera mitt förlagsnamn?

2. Hur får jag lättast och billigast en hemsida som en IT-neandertalare kan skapa och sköta?

Tacksam för hjälp!

Nils

solvebring

Superhero
Nässe said:
2. Hur får jag lättast och billigast en hemsida som en IT-neandertalare kan skapa och sköta?
Facebook-sida (gratis)
Google Plus-sida (gratis)
Webs.com (gratis)
En blogg - förslagsvis Wordpress... (gratis)
Google Sites... (gratis)

Vill man betala så kan man skaffa domän och webhotell med idiotsäkra tjänster - förslagsvis One.com som har blogg/sitebyggare i några enkla steg ifall man vill ha det (samtidigt får du ju e-post relaterad till domännamnet, och en massa andra tjänster)...

... Tja, det finns nog massor med altnernativ.

Krille

Super Moderator
Nässe said:
1. Hur gör jag för att registrera mitt förlagsnamn?
Bolagsverket om du vill registrera förlaget som momsregistrerat företag. Det kostar ca tusenlappen.

PRV om du vill registrera varumärken. Det kostar ca 1500:- för en kategori, plus 700-900 för varje kategori däröver beroende på om du ansöker elektroniskt eller med papper.

Ögat

Hero
Det kan också vara värt att veta att du inte behöver registrera ditt förlagsnamn om du inte vill. I sådana fall kan du kalla ditt förlag för vadsomhelst så länge inte någon annan klagar, men du kan inte klaga om någon annan "snor" namnet från dig och säger åt dig att byta.

När du anmäler din firma (alltså förlaget) till skatteverket, finns det instruktioner på hur du går till väga om du vill registrera ditt firmanamn.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Trådflytt

Osäker på om detta är rätt forum??? (Flytta gärna, i så fall!)
Det känns som om det här är relaterat till rollspelsmakande, så jag flyttar tråden dit.

/tobias