Nekromanti Förled mig inte till frestelse...

w176

Förlorad dotter
Nyligen i mage kampanjen vi spelar har vi hamnat i ett antal situationer dör vi fått frestande erbjudanden och de jag la märke till var att rollpersonerna (inlevelsekampanj) inte verkar vara beredda på att hoppa på öppna odefinierade erbjudanden.

Hur sk man göra för att fresta roller?

Jag tror jag kan vara något på spåren här, kanske.

Rollerna fick erbjudanden om "Vi kan ordna fram en artefakt åt er mot de här jobbet." och en i gruppen fick "Vi kan hjälpa dig med an massa makt om du dödar den du ändå tänkt döda." Bägge erbjudandena avböjdes.

Makt, hjälp, artefakter, skatter, information osv utan specifikation....

Däremot högg vi stenhårt på erbjudanden som "Ni får en person ni vill hämnas på levererad till er dörr med en påle genom hjärtat." Och vi gick nästan på ett erbjudande om en specifik ritual trots att de erbjudandet hade sucidala villkor.

Jag har funderat på det och min slutsats är att man (Läs roll så väl som spelare= inte blir så frestad av något odefinerat. Och att man inte kan väga något odefinierad beläning mot en definierad risk. Och att något odefinierat inte är hookigt och fantasieggande.

Hur ska man egentligen fresta roller och spelare? Vad är ett bra frestelse?

tull

Hero
Ja jag vet inte vad jag ska säga, enligt min erfarenhet så blir spelarna sjukt ointresserade om de får veta vad de skall få i belöning. De hamnar i en sorts "pff, bättre kan du väll erbjuda" och att det odefinierade erbjudandet känns häftigare och mer lockande fast då har det odefinierade varit ännu mer odefinierat än vad du angett. typ "hjälp mig med det här så kan vi säkert komma fram till en belöning av något slag".

w176

Förlorad dotter
Hm.

Kanske beror det på vad situationen är- Om man är en underdog eller Hjälte med stort H. Om man har en situation som är redan är svår med många okända faktorer eller inte.

Om det finns saker man verkligen behöver eller ha starka drivkrafter att vilja ha eller om saker och belöningar bara är sånt som är häftigt.

tull

Hero
Ja i mitt fall spelade de en grupp judar i London, vi spelade Götterdämmerung.

Mycket kanske handlar om hur man etablerar de som ger erbjudandet? Har man ett förtroende för dem? Vad inger personen för primärethos?

Storuggla

Champion
Hur man frestar? Man måste ha örnkoll på rollpersonernas (och spelarna motivationer). Svårare än så är det inte. Problemet är att det är snorsvårt. Vissa regelverk har motivationen på rollformuläret och ger en mekanisk effekt, där kanske det är enklare. Annars är det svårare och blir lätt plump och för enkelt att vifta bort.
Att erbjuda konkreta saker från start är en miss tror jag. Lämna erbjudandet öppet. Äh, jag har inga bra idéer. Jag visar en video med bra frestelse istället.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/MUYpUMaEI88"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/MUYpUMaEI88" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Storuggla, Morden!

CapnZapp

Myrmidon
Du måste erbjuda något konkret och specifikt, och sedan hoppas det tilltalar spelaren (och hans/hennes idé om sin karaktär).

MrG

Swashbuckler
Jag brukar ge sånna förutsättningar i karaktärsmakandet, typ karaktärerna ska ha den här typen av drivkrafter.

-G.

Sjunde inseglet

Swordsman
Spelar man ett intrigfokuserat White Wolf-spel så brukar i alla fall jag ofta förutsätta att ett erbjudande som låter schysst alltid har en dold hake. Det är kanske därför dina spelar inte nappar på de erbjudanden som verkar för bra?

För att veta att spelarna nappar på erbjudanden är det ofta smart att kolla med spelarna vad deras karaktärer vill ha innan man börjar spela. Låt helt enkelt belöningarna ligga i linje med karaktärnas livsmål och habegär. Är något tillräckligt eftraktansvärt är det ju värt att ta risken att bli lurad för att få det.

En annan metod som jag ofta kör med i min nuvarande Kult/Noir-hybridskampanj är att istället för att erbjuda en belöning så erbjuds rollpersonerna att slippa något istället, t ex, "Ge oss Mr X position så ser vi till så att din flickvän inte blir skadad."