Nekromanti Förmågor från barndom i olika miljöer

Zadrith

Hero
Jag håller på att gör ett rollspel som utspelar sig på 1920-talet inspirerat av Hjältarnas tid.

Man skapar sin rollpersonen i x antal steg. Man börjar med att välja en medfödd förmåga, därefter väljer man barndom. sedan en uppväxt och sedan x antal karriärsval beroende på hur gammal man ska vara.

De alternativen jag har för barndom är: Barnhem, Landsbyggd, Medelklass, Slum och Överklass. Varje barndom ger ett par påslagstärningar på färdigheter och en förmåga.
Förmågan för Landsbyggd är Terrängvana för den typen av terräng som fans där man växte upp, Slum är Uppmärksamhet, det är en otrygg miljö och man har utvecklat "ögon i nacken". Men jag har svårt att komma på bra förmågor för de andra barndomsvarianterna. Alla behöver nödvändigtvis inte ha en de kan ha fler påslagstärningar men för just Barnhem har jag svårt att hitta både motiverade färdigheter och en bra förmåga så all hjälp är välkommen.

da_bohz

Swordsman
Ang. Barnhem:
Det är ju inte så vanligt att just barnhem framställs som bra platser att växa upp på om man ser till litteratur som behandlar det (såväl fakta som fiktion).

Det första jag kommer att tänka på som skulle kunna vara en fördel är någon form av äventyrslust (i.e. wanderlust). Det ligger nog inte så nära realiteten hos barnhem idag egentligen, utan är snarare något jag härlett just från figurer i litteratur som flyr från sitt barnhem för att hitta ett bättre liv nån annanstans (Oliver Twist, Rasmus på luffen) eller söka sina rötter. Spelmekaniskt sett skulle jag kanske använda det som någon form av "Lättlärd".

Eller en lite mörkare tolkning på det:
Rollpersonens många år av försummelse och utskällningar på barnhemmet har gjort hen tåligare mot all form av fysiska och (/eller) mentala trauman.

Zadrith

Hero
Jag har också varit inne på smärttålig på grund av fysiska bestraffningar och kamratuppfostran. Dessutom funderar jag på någon förmåga som grundar sig på att man är bra på att klara sig på egen hand / inte är beroende av andra men jag vet inte riktigt hur den skulle fungera regeltekniskt.

Rhodryn

Hero
Några förslag på namn som låter passande på ett eller annat sätt för de olika bakgrunderna som du inte kommit på något till. Vissa förslag kanske kan passa på andra backgrunder... men ja... det blev så här denna gången. XD

Barnhem:
Drivkraft
Självständig
Utsatt

Medelklass:
Ambitiös/Företagsam
Auktoritet
Utbildad

Överklass:
Silversked
Socialt Nätverk
Tillgångar

Zadrith

Hero
Rhodryn;n224325 said:
Några förslag på namn som låter passande på ett eller annat sätt för de olika bakgrunderna som du inte kommit på något till. Vissa förslag kanske kan passa på andra backgrunder... men ja... det blev så här denna gången. XD

Barnhem:
Drivkraft
Självständig
Utsatt

Medelklass:
Ambitiös/Företagsam
Auktoritet
Utbildad

Överklass:
Silversked
Socialt Nätverk
Tillgångar

Alla förslagen är bra fast det kan vara lite svårt att hitta en regelteknisk funktion för dem i ett relativt traditionellt rollspel

Zire

Swashbuckler
Ett tips är att göra som i Västmark då man vänder på steken. Man väljer då egenskaper fritt och motiverar dem med bakgrunden snarare än tvärtom.

Cecilia Kvarn växte upp i ett fattigt hem där hennes stränge far försörjde sig som uppfinnare. Det var vad som gav henne förståelse för Elektricitet (45%), men också gjorde henne Ordningssam (60%). Tyvärr så gjorde det henne också Rebellisk, vilket skulle prägla hennes uppväxt (se nästa bakgrund nedan)...