chrull
Stockholm Kartell
- Joined
- 17 May 2000
- Messages
- 8,421
Nu har jag gjort det där jag lovade mig själv att aldrig göra igen... Läst igenom prestigeklasserna i Manual of the planes...
Jag tycker om Manual of the planes. även om jag irriterar mig på småsaker som att de kallar Baator för de nio helvetena och den grå ödemarken för Hades. Jag tycker ju väldigt mycket om 2nd ed Planescape och ser ingen anledning till att byta namn på saker och ting. Baatezu och Tanari var dessutom två namn som funkade alldeles utmärkt. Speciellet eftersom de valt att behålla namnet på Yuggolotherna...
Men det som jag verkligen stör mig på är som sagt prestigeklasserna. vi tar dem i tur och ordning:
Divine Agent
Okej. det här är en klass jag väntade på faktiskt. Den är ganska ok. Egentligen onödig om man har DotF där flera prestigeklasser som med få ändringar skulle fungera lika bra som den här. men jaja. okej. den får G i betyg.
Gatecrasher
gatevadå?
En tjuv som kan dyrka upp portaler???
Är inte en av huvudingredienserna i Planescape att springa runt och jaga nycklar som kan öppna dem? och innan dess jaga folk som vet vad nyckeln är och var portalen går?
Planar survival???? okej. alltså. immun mot eldplanets eld? Jag tycker att det är en ganska extrem förmåga att få sådär. bara för att man levlade... lite magiska föremål som gör samma sak är helt okej. men det här? Gäller förmågan dessutom utrustning man har på sig? kan man gå klädd i plåtrustning på planet utan att den smälter? Ännu löjligare blir det när man tar förmågan till jordplanet. För er som inte vet så är den största faran där att gången du går i när som helst kan växa igen. inte rasa, utan växa igen, försvinna. och är du där då så hamnar du förpackad i jord, utan mat, luft eller utrymme att röra dig. om du har tur kan du gräva lite men risken är att det är flera mil till närmaste luftficka. exakt HUR blir man immun mot det här?
Här har vi alltså en prestigeklass som kan kasta sig in i vilken portal som helst och överleva på andra sidan. så länge han hamnar på en plats som innehåller hyfsat naturliga saker för dess plan. Saltplanet? no problem. du torkar inte ut. Strålningsplanet? nope. inga strålskador här inte. NEGETIVA ENERGI PLANET???? nej. för just här, där all livskraft bör sugas ur dig på en gång överlever du effekterna. däremot gör du det inte när någon använder negativ energi för att suga levlar ur dig. då är det livsfarligt. men här. där effekterna är som starkast och kommer från alla håll klarar du dig.
Killen kan dessutom dyrka portaler. alltså. Tidigare var ju portalerna det mest mystiska i hela planen. var kommer de ifrån? kan man skapa nya? kan GUDAR skapa nya? osv osv.
Planar Champion
okej. de får planar survival redan vid level 4. samma sak där alltså. vid level 7 får de förmågan att skära ett hål i själva verkligheten och via astralplanet ta sig till vilket annat plan som helst.
riva hål i själva verkligheten... ighf?!?
Planeshifter
planar survival. planeshift at will, grant planar survival, planar area swap *runs away babbling and screaming like a raving lunatic*
chrull
Jag tycker om Manual of the planes. även om jag irriterar mig på småsaker som att de kallar Baator för de nio helvetena och den grå ödemarken för Hades. Jag tycker ju väldigt mycket om 2nd ed Planescape och ser ingen anledning till att byta namn på saker och ting. Baatezu och Tanari var dessutom två namn som funkade alldeles utmärkt. Speciellet eftersom de valt att behålla namnet på Yuggolotherna...
Men det som jag verkligen stör mig på är som sagt prestigeklasserna. vi tar dem i tur och ordning:
Divine Agent
Okej. det här är en klass jag väntade på faktiskt. Den är ganska ok. Egentligen onödig om man har DotF där flera prestigeklasser som med få ändringar skulle fungera lika bra som den här. men jaja. okej. den får G i betyg.
Gatecrasher
gatevadå?
En tjuv som kan dyrka upp portaler???
Är inte en av huvudingredienserna i Planescape att springa runt och jaga nycklar som kan öppna dem? och innan dess jaga folk som vet vad nyckeln är och var portalen går?
Planar survival???? okej. alltså. immun mot eldplanets eld? Jag tycker att det är en ganska extrem förmåga att få sådär. bara för att man levlade... lite magiska föremål som gör samma sak är helt okej. men det här? Gäller förmågan dessutom utrustning man har på sig? kan man gå klädd i plåtrustning på planet utan att den smälter? Ännu löjligare blir det när man tar förmågan till jordplanet. För er som inte vet så är den största faran där att gången du går i när som helst kan växa igen. inte rasa, utan växa igen, försvinna. och är du där då så hamnar du förpackad i jord, utan mat, luft eller utrymme att röra dig. om du har tur kan du gräva lite men risken är att det är flera mil till närmaste luftficka. exakt HUR blir man immun mot det här?
Här har vi alltså en prestigeklass som kan kasta sig in i vilken portal som helst och överleva på andra sidan. så länge han hamnar på en plats som innehåller hyfsat naturliga saker för dess plan. Saltplanet? no problem. du torkar inte ut. Strålningsplanet? nope. inga strålskador här inte. NEGETIVA ENERGI PLANET???? nej. för just här, där all livskraft bör sugas ur dig på en gång överlever du effekterna. däremot gör du det inte när någon använder negativ energi för att suga levlar ur dig. då är det livsfarligt. men här. där effekterna är som starkast och kommer från alla håll klarar du dig.
Killen kan dessutom dyrka portaler. alltså. Tidigare var ju portalerna det mest mystiska i hela planen. var kommer de ifrån? kan man skapa nya? kan GUDAR skapa nya? osv osv.
Planar Champion
okej. de får planar survival redan vid level 4. samma sak där alltså. vid level 7 får de förmågan att skära ett hål i själva verkligheten och via astralplanet ta sig till vilket annat plan som helst.
riva hål i själva verkligheten... ighf?!?
Planeshifter
planar survival. planeshift at will, grant planar survival, planar area swap *runs away babbling and screaming like a raving lunatic*
chrull