Nekromanti Förmågor vid höga FV

Rickard

Urverk speldesign
Jag sitter och skriver ner lite förmågor som en person kan få när FV är 20 eller mer.. Jag behöver lite hjälp med att komma på förmågor till olika färdigheter.. Här nedan är några exempel på förmågor:

Drogkunskap
Nivå 5: Har byggt upp en naturlig resistans mot droger. Dubbla FYS vid motståndsslag.

Fältslag
Nivå 5: Utövaren höjer moralen och stridslyckan endast genom att visa upp sig på stridsfältet.

Hantverk:
Nivå 5: Föremålet kan värderas till femdubbla priset och utövaren får sätta sitt hantverkssigill på föremålet för att märka ut kvaliteten på föremålet. Utövaren kan bearbeta mithril.

Historia
Nivå 5: Kan få minnesbilder från den period som utövaren ska känna till, som om personen varit där på riktigt.

Magiskola:
Nivå 5: Kunskapen om magins flöden har förvridit magikern.
(Magikerna är magiska nog, utan att behöva få fler magiska förmågor så istället så blir magikern med ett väldigt högt FV galna på ett eller annat sätt)

Teckenspråk:
Nivå 5: Kan göra sig förstådd även för de som inte kan något teckenspråk.

Teologi:
Nivå 5: Ogudsfruktiga personer tenderar till att välja andra offer vid verbalt eller fysiskt anfall.

Förhandla
Nivå 5: Utövaren har lätt för att läsa folk och få deras förtroende.

Vältalighet
Nivå 5: Kan utröna om någon ljuger eller avgöra sanningshalten i rykten.

Låsdyrkning
Nivå 5: Har på känn om något är låst och kan direkt se hindrets svaghet.

Djurvana:
Nivå 5: Djuret lyder enkla befallningar, även om den är vild och därmed helt otränad till att lyda.

Simma
Nivå 5: Kan hålla andan i Fysik minuter eller, beroende på släkte, helt andas under vatten.
(Antagligen kommer jag ändra denna till att de helt kan andas under vatten - vilket kan innebär att alla ankor kan andas under vatten, om jag inte sänker deras gratisFV i Simma)

De färdigheter jag behöver hjälp med

Administration
Innefattar kunskapen om hur en rörelse ska drivas, vilka lagar som finns, enkla räknekunskaper, vilka som sköter vad och vad man ska kunna för att inneha vissa ämbeten.

Brädspel
Ta ett parti brädspel för det sociala umgänget och kanske satsa en slant på vem som vinner. Brädspelen brukar i regel fungera som avkopplande hjärngymnastik och ger tid för att diskutera om alla sorters ting i världen.

Framträda:
<font size="1">inriktning: berättarkonst, dans, deklamering, skådespeleri, sång, [musikinstrument].</font size>
Att ha scenskräck eller att inte ha scenskräck. Det är frågan. Den här färdigheten berättar svaret. Färdigheten innefattar vanan att stå framför en åhörarskara, replikrepeteringstekniker, stämningsavläsning, röstträning och diverse andra scenknep. Skådespeleri kan innebära en roll på scen eller att man utgör sig för att vara någon annan.
- Jag hade tänkt mig höjt rykte (fungerar som i EDD:s regler), men det kändes så himla tamt.. Att kunna höja rykte för andra tänkte jag också på genom att berätta historier om dem, men det passar inte in på dans eller spela musikinstrument.. Kanske är en lämplig förmåga att personen får dubbla sin Karisma i en dag efter ett uppträdande? Fast bäst vore något mellanting mellan rykte och Karisma..

Kreativitet:
<font size="1">inriktning: dikta, komponera, måla, skulptera, teckna.</font size>
Förmågan att kunna uttrycka sig i en konstform. Teckna gör man med kol och skulptering kan innefatta både i lera eller hugga direkt i sten. Utövaren får även förmågan att kunna utvärdera andras konstverk inom samma inriktning. Teckna och komponering används bland annat av munkerna när de ska rita av floran eller komponera hymner. Diktning kan användas av historieåtergivare som gärna vill skriva i vers.

Överklass
Hur man ska föra sig när det är dags att röra sig i de övre klasserna. Ger även kunskap om adeln.

Fingerfärdighet
Flink- och kvickheten med fingrarna. Brukas när utövaren vill dölja saker i händerna eller stjäla något.

Hasardspel
Om någon vill fördriva lite tid och kanske tjäna en slant genom att spela spel med slumpfaktor så kommer denna färdighet väl till pass.

Flora
Täcker alla växter, vad de kan tänkas vara bra för och var de kan tänkas finnas. Ätbara, helande, sövande, gödslande, slitstarka, giftiga, vattentäta. Ja, listan kan göras lång. Här gäller det floran och växtens eventuella egenskap. Om man ska blanda ihop olika växter behövs färdigheten Drogkunskap.

/Han som kört fast i tänkandet

ikaros

Warrior
angående uppträdande: Det hade kanske varit ballt om man genom sin konstart kan göra folk ledsna, glada, uppgivna mm. Dvs att kunna påverka människors känslor till viss del tack vare sin skicklighet, som i Stiftelsetrilogin (fast där är det nån form av telepati med i leken)

Rickard

Urverk speldesign
"Det hade kanske varit ballt om man genom sin konstart kan göra folk ledsna, glada, uppgivna mm. Dvs att kunna påverka människors känslor till viss del tack vare sin skicklighet,"
Ja, det är ju råballt och väldigt passande.. Mycket bättre än mina idéer.. Från och med nu så finns det i mitt regelsystem.. :gremsmile:

/Han som skriver upp ikaros på hans lista över idébidragare till sitt DoD-system

Rickard

Urverk speldesign
ikaros fick mig att börja tänka i lite nya banor, så jag satt och skrev ihop lite (rätt torftiga) förmågor på de färdigheter jag saknade.. Dock så har jag fortfarande inte helt nöjd med vad som står på dessa färdigheter.. De är för torftiga..

Administration
Överklass
Förfalskning
Förklädnad

Brädspel
Nivå 5: Det logiska tänkandet gör att utövaren även får lättare att lösa tankenötter av andra slag.

Framträda:
Nivå 5: Utövaren kan plantera en känslostämning i sin publik som varar under hela föreställningen.

Kreativitet:
Nivå 5: Utövaren kan uttrycka subtila beskrivningar som innehåller lika många ord som Effekten.

Fingerfärdighet
Nivå 5: Utövaren är smått kleptomanisk och kan vid behov ta fram mindre nyttosaker från sin utrustning om denne lyckas med ett Intelligensslag, även om spelaren inte skrivit att rollpersonen har föremålet.

Hasardspel
Nivå 5: Färdigheten kan även användas för att utröna resultatet av andra slumpmässiga saker.

Flora
Nivå 5: Kan kommunicera med växt- och naturandarna för att tillgodose sig begränsad information.

/Han som kan säga att förmågorna är rester utav en svunnen tid, då humanoiderna var magiska

Feuflux

omjonasson.se
Administration
Man har nått en fulländad kunskap om beslutsvägar och vet exakt vilka strängar man ska spela på för att manipulera/indoktrinera folk.

Överklass
Är det en färdighet? :gremsmile: Umm... du kan vid kontakt med folk utanför ditt rikes gränser få dem att tro att du är kunglig och tillgodogöra dig förmånliga handelskontrakt.

Förfalskning
Vanligtvis gör du naturtrogna kopior av äkta saker, men nu är du så bra att du kan få andra att tro att den äkta kopian är falsk också.

Förklädnad
Dina grimasmuskler är så välutvecklade att du även utan klädsel att gömma dig i har möjligheten att undgå folk som letar efter din person.

Okej, jag är inte bra på sånt här. :gremsmile: