Nekromanti Förmögenhet kontra level

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag leker fortfarande med min nyinköpta PHB, och ska nu skapa en level 4-karaktär. Jag hittar ingen tabell för hur mycket tjusiga prylar jag kan köpa till henne, och undrar om det är någon som vet en lösning på problemet.

rjonas

Hero
Finns ingen sån siffra längre (i 4E). Istället får man en grej på sin level +1, en grej på sin level, en grej på sin level -1 samt guld motsvarande en grej på level -1. Därutöver kan du välja och vraka från utrustningslistan i PHB.

Pilzefrau

hon/henne
Av någon outgrundlig anledning står detta i DMG, s. 143.
Sammandrag om du inte har den boken:
Välj lite vad som helst från mundane equipment
Ha ett magiskt vapen en level ovanför din, ett samma som du och ett en level under.
Ha pengar motsvarande ett magiskt vapen en level under dig.
EDIT: damn...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
En fråga till

Tack för svaren!

Vidare, varför finns det bara en ruta för armour/ability när man räknar ut AC? Jag har hide armour, som är lätt, och borde väl då få dra nytta både av min DEX och Armour bonus?

Pilzefrau

hon/henne
Re: En fråga till

På Character sheet breakdown (PHB, s.30) står det uttryckt att "You also add the bonus from the armor you wear to the Armor Class. If you wear light armor, you add your Dexterity or Intelligence modifier to your Armor Class as well."
Uppenbarligen får du bara räkna med Dex när du har light armor, vilket gör att en light ormors bous blir beroende av din Dex. Men de förväntar sig tydligen att du räknar samman dem innan. Skumt. (fick inte plats fler rutor?)