Nekromanti Förr - Nu - eller Sen?

magoo

Hero
Svarar själv

Jag gillar nu! Jag blir galen på alla som ska göra allt sen. Just nu är det lite körigt men sen ska jag... Hallå! Sen kommer inte!

Jag är inget fan av Jan Malmsjö men måste ändå skriva ner den gamla låten:

Vår bästa tid är nu
vem minns den snö som kanske föll i fjol
Vår bästa tid är nu
Vem vet om morgondan har sol
Håll fast en kort sekund
och lev och älska nu så märker du
Det blir en härlig stund
därför vår bästa tid är nu, är nu, är nu

/Magoo, nu eller aldrig

G

Guest

Guest
Håller till viss del med Dante, men han lade inte fram något alternativ, den bästa tiden är den som kunde ha varit just nu men inte hände, även om festen i lördags var rätt lyckad.

Tillägg: Alltså är den bästa tiden Om.

Marcus J

Hero
För att citera hammerfall:
Remember Yesterday
and think about tomorrow
But you have to live today.
etc.

Får väl säga att jag försöker instämma men ändå så kan jag inte hjälpa utan hoppas faktiskt att det blir bättre senare. Det första alternativet hoppas jag verkligen inte är sant eftersom jag befinner mig i början (förhoppningsvis) av mitt liv och om det inte blir bättre än något av det som redan hänt så känns det faktiskt deprimerande.

/Marcus som dessutom har nightwish i högtalarna. Är jag metallare? (på jakt efter ett bättre ord som jag inte kom på).

Saxifrage

Hero
All tillgänglig empiri pekar på att tillvaron i genomsnitt blir bättre (vilket förvisso är rätt ointressant på individnivå, men ändå). Men det finns en viktigare aspekt att ta fasta på. Gårdagen kännetecknas av att den aldrig kommer tillbaka. Framtiden kännetecknas av att vi inte är där, ännu. Den enda tid där vi faktiskt befinner oss är nuet. Och därmed är vår bästa tid nu, eftersom det bara är i nuet som vi faktiskt kan åstadkomma något.

Alltså kvittar det om det var bättre förr, eller om det blir bättre sen. Vi kan inte leva i "förr", och vi kommer aldrig att leva i "sen". Det är bara Nu som är intressant. Den insikten kan vara berusande.

G

Guest

Guest
Vi kan dock leva i om, annars hade rollspel varit rätt meningslöst, därför är den bästa tiden om :gremsmile:.

Gordeg

Hero
När jag tog min examen på Lunds universitet -97 skulle en av våra lektorer ge oss några minnesvärda ord på vägen genom livet. Hon sade:
"Kom ihåg att det är nu som är den gamla goda tiden."
Och jag minns ännu de orden, men inte för att jag tyckte det var så bra sagt, utan för att det kan hjälpa mig att förstå varför generation efter generation ser tillbaka på början av sitt liv med nostalgi.
Inte för att det var bättre förr, utan för att man inte lyckats anpassa sig till förändringarna i tillvaron till 100%.

Gordeg

Johan K

Gammal & dryg
Var det bättre förr?
Well, på ett sätt så var det kansek bättre förr, man har ju inte samma problem, ansvar & liknande saker som man har nu.
Så på ett sätt så var det kansek bättre förr.
Det var ju en ganska sorgelös tid, om man säger så. Dock så skulle jag inte vilja leva om det igen.

Är vår bästa tid nu?
För min del, så är det en helt ok tid just i detta nu tycker jag. Livet leker i största allmenhet tycker jag. Man har ju ett kul jobb, en hel bunt med vänner & en trevlig hobey att pyssla med juh !

Blir det bättre sen?
Det ger sig... :gremcrazy:

/ Johan K, som svarade på detta ur ett egocentriskt perspektiv.. :gremtongue:

Rickard

Urverk speldesign
Det där var något som jag satt och funderade på, fast från en helt annan vinkel, för några år sedan. Jag står fortfarande fast vid mina tankar som jag hade då.

Nämligen att det som finns i ens bakgrund är något som man endast bör blicka tillbaka på för att se de fina stunder som man hade i livet. För om man ständigt gräver ner sig i det som var, så kan man aldrig röra sig framåt i livet. Vad jag tycker är viktigast att ge näring åt, är framtiden som bäddar för den nutid man numera lever i. Jag föredrar alltså att blicka framåt för att få en dräglig nutid istället för att leva på gamla minnen.

Det här var tankar jag hade om hur jag borde tänka när nära och kära människor lämnar en.

/Han som nu kom på varför han brutit sitt löfte om att inte avslöja något om sig själv på forumet