Nekromanti Förresten, på tal om anime..

Sodivra

Champion
På tal om anime, har ni ett tips på en anime med en cool präst, eller åtminstone coola kristna teman som matchar med DM:s Sacred?

Och ni får inte säga Trigun, Hellsing eller Evangelion.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Det finns, som jag ser det, en hel del kristna referenser inlagda i Sailor Moon, fast Rosen kanske har annan uppfattning. (He's the expert.)

Rosen

Myrmidon
Det finns, som jag ser det, en hel del kristna referenser inlagda i Sailor Moon, fast Rosen kanske har annan uppfattning. (He's the expert.)

Sailor Moon innehåller religiösa och mytologiska referenser till lite av varje, även om de flesta är tämligen vaga. Som all anime är dock serien gjord av storstads-japaner, som till 90+% består av sekulariserade shintobuddhister, så det är lite vanskligt att försöka läsa in religionsspecifika budskap i den (det har funnits heta debatter i ämnet på nätet, framdrivna av amerikanska fans från bibelbältet); många av dess teman återfinns ändå i rätt många religioner.
Däremot finns det inga coola präster av kristen modell som rollfigurer - bara en shintoistisk tempelflicka.

--
Åke

Bunny

Crazy like a fool
Type casting

Jag kommer att tänka på Record of Lodoss war - där finns det en jättemesig präst som ler hela tiden och säger psuedokloka saker. Han borde skjutas med andra ord, men om du tänkt dig att det hela ska provocera lite, så är han perfekt för rollen.

Ymir

Liten kantbaron
Tja...det första som händer i Blade of the Immortal är ju att Manji kuttar en präst/prisjägare...

...men det är ju inte en anime eller så, jag var bara tvungen att tipsa om den iallafall. Igen.

Jag har för mig att den bisarra rullen "Ninja Ressurection" behandlar shogunatets utrensning av kristna japaner under 1600/1700-talet, dock...på ett rätt färgstarkt sätt. :gremsmirk:

- Ymir, krasslig

Mekanurg

Wings of Honneamise

Wings of Honneamise är inte explicit kristen, men det finns en märklig sådan underström inom kärlekshistorien mellan den halvdane astronauten och den eskatologiskt fixerade flygbladsutdelerskan. (Man måste se filmen för att förstå poängen med det här.)

Storuggla

Champion
Så jag var inte ensam om att se den. Gott. [ANT]

Bra film och intressant koppling som du påpekade. Mums. Och aphäftig teknologi.

Storuggla, men fula uniformer

Rosen

Myrmidon
Glöm inte boxarprästen. Han verkar vara katolik med tanke på tjänstedräkten

Ja, jo, men han är bara ett Dagens Offer... De flesta av de (mycket fåtaliga) kyrkliga västerlänningar som arbetar i Japan är katoliker - ett historiskt arv från Portugals närvaro där, förmodar jag.
Det finns fö också en katolsk nunna i ett avsnitt av Sailor Stars.

--
Åke

Storuggla

Champion
One Pound Gospel! Den har en överätande boxare som är kär i en nunna! Fast den kanske inte finns förutom i manga... hmm...
Sen finns det ju vissa som säger att Strikeman från You're Under Arrest är Gud, men de är ju bara sjuka.

Storuggla, länge leve Aoi

Sodivra

Champion
Alltså.. Jag struntar i alla dessa jäkla boxare! Jag vill ha en evangelist i proportion till Alexander Andersen eller Nicolaus Wolfwood. Fast snälla killar och töser går också bra.. Ja, ni såg ju texten. Egentligen så är attityden i texten viktigare än kristlighet.

Det här är en till en video med Alexander-klipp till "Personal Jesus" av Depeche Mode, och Wolfwood-klipp till "Condemnation" av samma band, så subtilitet som utvecklas under flera avsnitt räcker inte.

Evangelion med sin tydliga kristna symbolik vore väl egentligen bäst på det sättet att det är en serie jag känner för, men det blir rätt långsökt till texten.

I rättvisans namn får jag väl titta närmare på förslagen och se om de tänder något och funkar. Tack för hjälpen iallafall. :gremsmile:

Storuggla

Champion
"I rättvisans namn får jag väl titta närmare på förslagen och se om de tänder något och funkar. Tack för hjälpen iallafall."

Glutta på Wings of Honnneamise då. Eller Royal Space Force, som den döptes om till när den kom på dvd. Bra film och med ett budskap. Och sen finns det ett modelltåg med också!

Storuggla, makes an offer noone can resist

Sodivra

Champion
"En anime från Storuggla.. Det måste vara en mjäkig sådan då. Kanske kan vara intressant med en sådan vinkling mot de två våldsammare prästerna, men då får nog Sacred-episoden vara sist.."

tänkte jag för mig själv då jag kollade upp Wings of Honneamise. Hey, den verkar ju riktigt mysig.. Den kan jag säkert också komma att känna för.
Nu gäller det bara att den håller i kristet/missionär-tema bra nog. (Just kristendom kunde jag inte hitta några hänvisningar till i de recensioner jag läste)

Storuggla

Champion
""En anime från Storuggla.. Det måste vara en mjäkig sådan då."

Hur ska man tolk adet där då? Att du dissar min gullighetsfilm? :gremgrin:

"(Just kristendom kunde jag inte hitta några hänvisningar till i de recensioner jag läste)"

Se filmen. Lyssna på vad missionärsbruden snackar om. Och titta på kungens hatt.

Storuggla, fin tv dock!

Nightowl

Champion
Förresten, på tal om präster..

Jag vet att jag inte fick nämna Hellsing, men jag tycker mig att även utanför den serien finns det ganska många pseudo-katolska figurer som kicks ass in the name of the Lord i japanska serier/filmer, och jag tänkte: Kan det inte vara en sorts japansk motsvarighet till alla dessa visa alt. kung-fu-kunniga asiatiska munkar som dyker upp i västerländska media (never mind att vederbörande västerlänning kan jack shit om säg, riktig buddhism)? Jag menar, man ser något hos en främmande kultur man inte nödvändigtvis är väldigt insatt i, men det är ju COOLT?

Erik, katoliker ÄR den coolaste sortens kristna, 'nuff said

Mekanurg

Re: Förresten, på tal om präster..

De har i alla fall coolaste tjänstekläderna. En katolsk präst kan, om han vill, se nästan ut som Neo i Matrix. (I "mitt" samfund metodistkyrkan försöker pastorerna ofta se ut som brittiska akademiker: skrynklig kavaj och rundkrage. Less cool.)

Max von Sydow i Exorcisten ser per automatik extremt cool ut, likaså de coola jesuiterna i The Mission .

Sodivra

Champion
Re: Förresten, på tal om präster..

Jag vet att jag inte fick nämna Hellsing, men jag tycker mig att även utanför den serien finns det ganska många pseudo-katolska figurer som kicks ass in the name of the Lord i japanska serier/filmer
Exempel, damnit! :gremsmile:
Förresten, i Vampire Hunter D: Bloodlust så finns det ju ett gäng som bär kors iallafall, fast dom är kanske inte faderliga nog för "Sacred" :gremwink:

Kan det inte vara en sorts japansk motsvarighet till alla dessa visa alt. kung-fu-kunniga asiatiska munkar som dyker upp i västerländska media
Smart!

Katoliker ÄR tuffa, fast jag funderade på ett kristendomsscenario som samlade representatörer från kristendomens alla avarter, och jag kom fram till en del andra tuffingar där.. Weird Al-ish amish, till exempel, om du sett hans amishvideo.

/Arvidos, som köpte sin första manga idag.. Trigun! Woo woo!

Nightowl

Champion
Exempel?

Tja, i den-där-vad-den-nu-heter, den där om andar på en skola, har vi tre religiösa elever med mystiska krafter baserade på sin reiligion: en shinto, en buddhist... och en katolik.

I Steam Detectives finns en episod där super-skurkan Red Scorpion låtsas vara exorcist (en komplicerad plott för att sno juveler) och hon viftar med crucifix och affekterar en lämplig klädstil; så där SKA man se ut när man bekämpar Ondskan, är väl tanken, så att hon skall kunna dra folk vid näsan.

Osv.

Erik

Nightowl

Champion
Cool catholics

Det här är väl en egen form av orientalism (occidentalism?); katolska kyrkan har en massa ritualer och hierarkier och konst och traditioner och tjosan - det finns bland ortodoxa också men jag har sämre koll på dem - som ur ett rent banalt utanför-perspektiv är mycket coolare.

Erik

Mekanurg

Re: Cool catholics

Det här är väl en egen form av orientalism (occidentalism?); katolska kyrkan har en massa ritualer och hierarkier och konst och traditioner och tjosan - det finns bland ortodoxa också men jag har sämre koll på dem - som ur ett rent banalt utanför-perspektiv är mycket coolare.
När kristna roller förekommer i hindi-filmer är de nästan uteslutande katoliker. Jag tror att det dels beror på vad du säger och dels på att katolicism har funnits i Indien sedan 1500-talet, så den kyrkan känns mindre främmande före hinduer än den mer minimalistiska protestantiska samfund som kom på 1800-talet.