Nekromanti Försök med digitalt tecknande

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Som jag säger till svar här så försöker jag också teckna digitalt, men det går som sagt inte så bra. Igår testade jag och tänkt teckna någon sorts comic-aktig steampunk-gnom med något ånggevär eller dylika. Gav dock slutligen upp eftersom det blev så kladdigt. Det jag helt enkelt jobbat med är färger - ljust mot mörkt, opacitetsnivåer och smudge. Förövrigt är allt gjort i ett lager, vilket ja, inte är så jävla smart. Brukar inte jobba så kan jag säga. :gremwink: Jag har dock föga kunskaper om hur man ska färglägga på bästa sätt digitalt. Tycker det här med digital färgläggning är apsvårt, och när jag t.ex. använder smudge så blir det blurrigt och taskiga former. Inte rätt verktyg för sådant antar jag?

Någon kunnig som kanske kan säga ett och annat så att man kan få lite kritik att lära sig på? Vore verkligen tacksam för det.
 

Attachments

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Min polare tipsade om att man skall börja med svart bakgrund och sedan jobba sig därifrån för att få det "verkligare". Och det fungerar väldigt bra.
Smudge verktyget i photoshop suger i allmänhet. Bättre att använda sig av soft light med låg opacity för övergångar.

Här är ett av hans exempel.
http://alturl.com/kvedw
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Okej, tackar för tipsen. Mycket vänligt av dig. Det ska jag prova här näst. Oj, det var inget dåligt konstverk, rena fotoporträttet.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,692
Location
Umeå, Västerbotten
Arbete aldrig med en vit bakgrund, svart är inte heller de lättaste att jobba med. En gråskala eller en ganska desaturterad färg är bra.

För att få ljuset i bilden bra kan man skaffa ett extra lager med en gradient med den ljus i den riktning och den färg man vill ha.

http://i113.photobucket.com/albums/n220/w176/Oja.jpg

Och senare under bilden kan man duplicera det lagret och sätta det på en lagerinställning som tex vivid light för att ge en hint om hur ljuset påverkar den färgen. Men när man faktiskt jobbar med penseln kan de vara värt att stänga av ljuslagret då det kan vara svårt att få det rätt då.
Här är de blå ljuset nerifrån lite överdrivet för att visa.

http://i113.photobucket.com/albums/n220/w176/gradoent.jpg

Något som ofta kan rädda ens dag är den underbara menyn Edit/Transform för att ändra skala och form på saker lite grann. Warp kan tex vara oslagbart för att fixa ett ögas form lite, och perspective är underbart när man ska leka med djup eller vrida en texture.

Den andra underbara menyn du kan bekanta dig med är Image/Adjustments. Brightness-Contrast och Levels är underbart för att justera ljus/skuggor i bilden.

Color balance i bäst i världen för att justera färgläggningar.

Filter/Blur/Gaussian blur är ett alternativ till smudge. Lassoa in de område du vill ha smudgar och smudga. Lås eventuellt lagrets transparens också om du inte vill att de ska flyta ut utanför kanterna.

Undvik när du kommit en bit smudge och blur utan arbeta försiktigt med penslar istället. Lär känna penselmenyn och lär dig använder penslar med olika funktioner till olika saker. Olika penselspetsar rockar också

Du kan ju tex ställa in en pensel (under color dynamiscs) att måla en färg när du trycker hårt och ljust när du trycker ljust och mellannyanser mitt i mellan (istället för stor/liten eller opacitet) eller kombinera massa alternativ.

Läs massa tutorials på dA, det hjälper.

PS: Oh just det! Image/Transform/flip horisontal! Spegelvänd en gång i timmen, typ. Det hjälper dig att se de fel du gjort.

Ps2: Duplicera lager när du ska ändra något. Dra ner opacitet på ena lagret och låta den ligga kvar som en genomskinlig skiss när du ändra på andra. För du första förstör du inte något, för det andra får du bra stödlinjer och stödvolymer av att göra det. Släng stödkopian när då är klar med den.
 
Top