Nekromanti Förseningar i DnD5s utgivnings-schema

anth

Vetefan
Det här nämnde jag i en tråd innan kraschen, så jag nämner det igen, samt lägger till lite saker.

- DMG har blivit försenad, från 18 nov till 09 dec (p.g.a. att de inte hinner).
Jag tycker att det är bra att de väljer en försenad bok som är välskriven, än en forcerad bok som kräver massor med errata.

- The Rise of Tiamat (andra delen i det första publicerade DnD-äventyret) är också försenad.
Här beror det dock på att de tryckt boken, men kvaliteten på trycket var för dåligt, så den fick tryckas om - vilket ockå är positivt.

- Det ryktas om att vissa saker inte kommer att få plats i DMG.
Från början var det sagt att de tre grundböckerna skulle bli på 320 sidor var. I MM utökades sidantalet till 352 sidor.
I DMGs fall talas det om det material som inte får plats ska publiceras i en gratis pdf - och att det skulle vara de optional rules som får DnD5 att likna tidigare spel som OSR, DnD3 och DnD4.
Det är än så länge bara ett rykte av vad jag vet.

Basenanji

Postd20modernist
Tack Anth! Jag får lite vibbar av att produktlinjen är stressad, tex tyder det där officiella drakäventyret på en viss stress - det finns en del rätt griniga reviews där ute som pekar på en del brister man inte hade förväntat sig från så rutinerade personer som Wolfgang Baur. Här tex: http://tenfootpole.org/ironspike/?p=2514

anth

Vetefan
Basenanji;n44757 said:
Jag får lite vibbar av att produktlinjen är stressad, tex tyder det där officiella drakäventyret på en viss stress - det finns en del rätt griniga reviews där ute som pekar på en del brister man inte hade förväntat sig från så rutinerade personer som Wolfgang Baur.
Njä, det är mer en fråga om att DnDs nuvarande team är för litet för att producera ett så stort spel som DnD. De skulle behöva släppa böckerna med tre månaders mellanrum för att hinna med ordentligt - men då skulle fansen bli rasande.
Sedan har vi Hasbros/WotC envisa inställning att vägra släppa materialet fritt (de har släppt Basic Fantasy, men det räcker inte) - de flesta saker som är fel i böckerna är saker som inte varit med i den öppna speltesten.

Anledningen till att Wolfgang Bauer och Steve Winter fått så mycket skit för drakäventyret är för att de var tvungna att skriva det till ett spel som inte fanns. De var tvungna att lämna manus till WotC i juni eller något sånt så de fick hålla tillgodo med regelutkast som ändrades varje månad och som krävde att de uppdaterade äventyret gång på gång.

Oldtimer

Slava Ukraini!
anth;n44770 said:
Anledningen till att Wolfgang Bauer och Steve Winter fått så mycket skit för drakäventyret är för att de var tvungna att skriva det till ett spel som inte fanns. De var tvungna att lämna manus till WotC i juni eller något sånt så de fick hålla tillgodo med regelutkast som ändrades varje månad och som krävde att de uppdaterade äventyret gång på gång.
Nu har jag inte läst äventyret, men ingenting av det som Ten Foot Pole anmärker på i recensionen ovan har ju med den förklaringen att göra. Om hans recension är sanningsenlig, så har de (Baur&Winter och/eller redaktören hos WotC) bara gjort ett jäkligt dåligt jobb.
Sapient said:
Jaoao, en del. En del av de shitiga övergångarna och svaga partierna känns ganska mycket som "placerholders" som fått leva vidare i väntan på att något ska klarna - men som aldrig gjorde det i tid och därför hastigt fick snickras till något iaf spelbart.

Men visst, det är en mindre del som förklaras.

MattiasLejbrink

Swordsman
Efter att ha läst Lost Mine of Phandelver som finns med i Starter Set och läst recensionen från tenfootpole får jag inga bra vibbar. Jag känner igen kritiken hen framför från vad jag själv tänkte när jag läste LMoP, tyvärr. Jag börjar bli kär i DnD5, men de två äventyren känns extremt DnD4. Och då kan jag lika gärna köra Warhammer Fantasy Battles eller ett riktigt brädspel på en gång.

Känslan nu är att konvertera 1st/2nd-moduler (eller valfri OSR), tror det är enkelt givet att DnD5 i grunden är extremt genomtänkt och designat för att vara "bakåtkompatibelt" i någon mening.

Oldtimer

Slava Ukraini!
MattiasLejbrink;n45199 said:
Efter att ha läst Lost Mine of Phandelver som finns med i Starter Set och läst recensionen från tenfootpole får jag inga bra vibbar. Jag känner igen kritiken hen framför från vad jag själv tänkte när jag läste LMoP, tyvärr.
Visst finns det alltid saker att klaga på, men det kan ju inte vara så mycket med tanke på att Bryce inleder med "For you new readers, I have VERY high standards. This adventure is one of the best to be published by WOTC in a LOOONNNNGGGGG time." Så egentligen fick den ju väldigt högt betyg på Ten Foot Pole.

Jag börjar bli kär i DnD5, men de två äventyren känns extremt DnD4.
Nu blir jag ju nyfiken. Eftersom det låter som om du lägger en negativ värdering i det, måste jag ju fråga dels specifikt vad som gör LMoP till D&D4 och dels allmänt vad du ser som de värsta avarterna med D&D4-äventyr.

MattiasLejbrink

Swordsman
Oldtimer;n45397 said:
Visst finns det alltid saker att klaga på, men det kan ju inte vara så mycket med tanke på att Bryce inleder med "For you new readers, I have VERY high standards. This adventure is one of the best to be published by WOTC in a LOOONNNNGGGGG time." Så egentligen fick den ju väldigt högt betyg på Ten Foot Pole.
Så är det ju såklart. Jag har läst ett fåtal 4th ed innan jag konstaterade att de inte är vad jag kallar för "äventyr" utan mer en uppsättning strider med figurer med, eller helt utan, lite fluff mellan. Därefter har jag inte brytt mig om 4th. Därmed inte sagt att jag vet att det suger, bara att mitt intryck var så uselt att jag inte ville slösa tid och pengar när det fanns 3.5/3.75 att spela. Och visst, Phandelver är inte uselt, bara fokus på möten och siffror utan det jag lite vagt skulle kalla för "känsla" eller "feeling" eller "stämning". Hooken in i äventyret tycker jag är bedrövlig, till exempel.

Oldtimer;n45397 said:
Nu blir jag ju nyfiken. Eftersom det låter som om du lägger en negativ värdering i det, måste jag ju fråga dels specifikt vad som gör LMoP till D&D4 och dels allmänt vad du ser som de värsta avarterna med D&D4-äventyr.
Ja, det var en negativ värdering :) Men ta att fokus inte ligger på stämningsförhöjare, komplex intrig och inspirerande coola miljöer, utan på att det finns exakt 3 goblins som har exakt 25% chans att upptäcka äventyrarna och att de har exakt +2 på anfall från bakom stenen. Det hela är som en lång uppradning av förutsättningar inför striden. Jag kände att nästan all textmassa i första grottan (för att ta ett exempel) gick åt till att sätta upp förutsättningar för striderna. De man möter på har liksom ingen... .personlighet. SL får tips om att RP har en "personlig relation" med uppdragsgivaren, men liksom inget att gå på. Uppdragsgivaren verkar dessutom vara rejält sinnesförvirrad som "åker i förväg" med en annan snubbe över farligaste landskapet ever.

EDIT: Vad gillar du med äventyret, jämfört med äventyr från andra utgåvor?

Eksem

Champion
Utan att veta något om äventyren mer än det som stod i Bryce recension, så vill jag bara säga att recensionen av Hoard of the Dragon Queen är typ en av de bästa guiderna till hur man gör bra äventyr som jag läst. Särskilt och i synnerhet följande:

If you put “the party will encounter 3 groups of kobolds on the way to the inn” in the adventure then that is exactly what is going to happen in AP. The asshat DM is going to say “ok, you encounter kobolds, Roll init” and then they are going to say it twice more. I know the rules can’t cure stupid, or a bad DM, but you can at least give the tool something to work with. “You encounter a group of kobolds rolling ale barrels down the road.” That provides SO many more options!

Anarchclown

Swashbuckler
Jag håller också med ten foot pole om att "en bra DM kan fixa vad som helst" inte är ett ett vettigt försvar för dåligt skrivna produkter. Jag har själv rätt kul med Hoard of the Dragon Queen när vi spelar det, men det är inte så fantastiskt bra det kan jag inte påstå.