Nekromanti Förslag önskas

Tarill

Warrior
Håller på med en fantasyvärld och jag får helt enkelt inga nya idéer numera. I stort sett så består består huvudkontinenten av fyra stora regioner. De nordvästra och sydöstra regionerna domineras av relativt många mindre riken och ett fåtal lite större. Den sydvästra domineras av ett gigantiskt isolationistiskt imperium och den nordöstra är i princip utan någon som helst stadsbildning (ett par stadsstater och fyra små riken samt en större mängd besläktade nomadfolk).

Nu är det så att många kulturer fortfarande är på konceptstadium och beskrivs kort med meningar i stil med: "ryttarbarbarer av mongolisktyp", "spartaner underordnade den kejserliga byrokratin", etc, etc

De behöver helt enkelt bli lite mer utvecklade och med små mer eller mindre orginella tillsatser.

Krille

Super Moderator
"De behöver helt enkelt bli lite mer utvecklade och med små mer eller mindre orginella tillsatser."

Gör som "alla andra": läs en bok och sno. Det spelar inte så stor roll vilken bok man väljer, så länge man snor snyggt. I mitt eget spel Skymningshem har jag "snott" från så vitt skilda saker som religionen voudoun, inuiter, indiankulturer kring de Stora Sjöarna, Japans historia, Indonesiens geografi, filmen Stargate, TV-serien Tripods, boken Styrd av det Onda och en hel massa andra saker.

"Sno snyggt" innebär oftast någon form av att sno, inspireras av och sedan mutera.

darker

Veteran
kanske... kanske är det bra att göra en lista typ:

samhälle/kultur
religion
vetenskap/teknologi
boende
export/import
högtider
viktiga/kända personligheter
historia
fiender/politiska konflikter (varför?)
kläder/utseende/utsmyckningar

(listan kan göras ganska lång...) :gremwink:

Skriv sedan lite mer detaljerat för varje folkslag, och då du inte kommer på så mycket att skriva om just en punkt, styrk den! (för det folkslaget) Är det lite och ointressant, bör det inte stå med...

Utgå ifrån samma lista hela tiden och så kan du lägga till efterhand där du hittar något viktigt och intressant om ett folkslag.
Liknande lista används med fördel på länder och varelser...

Det blir ganska automatiserad skrivning, det blir enhetligt och man kör inte fast lika lätt... tycker jag! :gremlaugh:

Sedan vet du ju bäst själv var orginaliteten kommer ifrån, annars finns det MASSOR med information om gamla kulturer på internet. Research, research, research... osv, osv.

mvh

Tarill

Warrior
En del har man juh redan "snott"...mycket tom omedvetet...

Kanske bifogar något när jag inte sitter på jobbet...

Darker: Listan har jag använt till en viss mån redan...största problemet får jag när jag börjar dimma iväg om något annat...tex så kanske jag sitter och skriver om de större händelserna i Hendus historia, och helt plötsligt sitter jag och funderar över vad som hände i Nebronoth under samma år...eller så halkar jag in på hur jag ska använda mig av magin (i stort sett färdigt)...

darker

Veteran
ahh... har haft samma problem... för mycket i skallen och man hinner inte skriva ned allt. :gremsmile:

Skriv av dig med en novell som du kan ha i spelet senare kanske? Kanske är lättare med en planlös berättelse och därigenom hitta en röd tråd...

mvh

Tarill

Warrior
Ah...noveller tillhör också de där utsvävningarna jag får till ibland...och då händer det att en ny värld föds helt plötsligt...genom vissa "reformer" har jag dock fått ned värdantalet till min, en polares och jorden (som förövrigt är spärrad för framtida utflykter av dumma rp:s)

Som sido spår kan jag nämna att en magiker från jorden bor i en stad på min värld, dit han kom någon gång runt tiden då häxjakten var som värst. Sen finns en historisk refferens till en munk som kom och talade om "den enda guden som är tre"...men han blev hemskickad för att folk ansåg honom galen och farlig för de yngre generationerna.

Tarill

Warrior
Bara en snabb fråga...

Är det någon förutom jag som insisterar på att tjuvar och andra ljusskygga yrken kräver att personen ska ha en täckmantel?

Tex: Tjuven Derileri uppträder som matematiker/arkitekt, vilket är vad han studerar hos sin läromästare och därmed kan vara det trovärdigt.

Krille

Super Moderator
Re: Bara en snabb fråga...

"Är det någon förutom jag som insisterar på att tjuvar och andra ljusskygga yrken kräver att personen ska ha en täckmantel?"

Nä. Vissa skulle kunna ha täckmantlar, men de flesta lever i skydd av antingen sitt rykte eller sin organisation. Don Tomaso är Don Tomaso, så är det bara. Och Benknäckar-Bengt är för hård för att gömma sig bakom rykten.

Däremot kan jag tänka mig att lönnmördaren Svarthand mycket väl kan låtsas vara matematikern Sune Sigma på vardagarna.

Tarill

Warrior
Re: Bara en snabb fråga...

Ok...ska var lite tydligare nästa gång...jag menade naturligtvis personer som inte kan skyddas av sitt rykte eller organisationer...där är tjuven Derileri ett ypperligt exempel eftersom han inte ville gå med i "gillet" och var tvungen att kunna ge sin far en godtagbar ursäkt till att han skulle resa till storstaden (studera byggnader, yeah right) där han sålde (och ibland stal lite nytt) stöldgodset till en kontakt (hällare) som samtidigt hjälpte honom att skydda identiteten...senare fick han dock problem med gillet i alla fall...