Nekromanti Förslag på husregler till Pathfinder?

Bassejr

Hero
Hej!
Ska dra igång en Pathfinder kampanj med den lokala rollspelsföreningen, och vill ha lite förslag från er erfarna D20 spelare. Vilka husregler kan vara bra att använda? Vilka fungerar bäst för er spelgrupp, och varför? Hur gör ni med hastigheten på levlandet, startlevel för nyakaraktärer, använder ni egna raser/klasser, hur och när delar ni ut Experience, och hur mycket? Allt sånt trevligt som rör hur ni gör ert spelande speciellt.

Tack på förhand!

God45

#PrayersForBahakan
Det här är vad jag kör med, det passar inte alla spelstilar men det funkar för min grupp :gremsmile:

Bara Fighters får feats (ja, detta leder till dippande i fighter). Inga skills, kör bara med atributerna. Allt man vill använda från 3.5 eller 3 parts Pathfinder böcker är ok så länge gm:en får se det först. Grappling är inte tillåtet. Vill man köra en klass från 3.0 eller 3.5 prata med GM:en så tuffar vi till karaktären lite med högre HD och så.

God45

#PrayersForBahakan
Necross said:
God45 said:
Grappling är inte tillåtet.
Fan va radikalt. Och skönt.
Reglerna ger mig bara huvudvärk och mina spelare höll med så vi bara skippade grappling.

I en kampanj ville en av spelarna kunna kasta en av de andra spelarna in i närstrider så det tillät jag eftersom han hade "throw anything" featen och det lät coolt :gremlaugh: Det utökades till att en enda gång kasta en pirat kapten av ett skepp men det var mer för det var passande än något annat.

God45

#PrayersForBahakan
En annan ganska bra husregel är att köra med bara grund boken och APG:n. Alla klasserna som gör Pathfinder till Pathfinder så som Witch och Summoner är med men regelmängden är inte alldeles för överväldigande.

Ultimate combat och Ultimate magic kan också läggas till om du vill ha med de extra klasserna eller alternativen. Speciellt om någon spelare en Monk är det trevligt att ha med UC alternativen så att inte alla Monks har samma build och ändå är den sämsta klassen i spelet.

God45

#PrayersForBahakan
Skönt, men det känns som man nerfat några klassiska monster rätt rejält då.
Som vilka då? Det är väll nästan inga monster som grapplar (eller som jag använt till att grappla tidigare i alla fall).

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
God45 said:
Bara Fighters får feats (ja, detta leder till dippande i fighter).
Räknade lite på det här och det gör att alla andra klasser blir mer eller mindre ospelbara i jämförelse och om man vill multiklassa in i Fighter så kommer man få EXP penalty om man vill köra en prestige class.

God45 said:
Inga skills, kör bara med atributerna.
Detta gör att alla DC blir nästan omöjliga tillslut, samt att det gör att karaktärerna blir mycket plattare och majoriteten av mekaniken försvinner ur spelet och man behöver inte spela Pathfinder längre utan man kan bara ha 6 attribut och rolla och se hur bra det går.

God45 said:
Grappling är inte tillåtet.
Förstår verkligen inte vad du menar med det här? Varför får man inte grappla? Hur ska man kuna tex kasta en annan person över muren eller liknande om jag inte får grappla, eller om jag vill hålla ner någon? Tycker det är en onödig regel då Pathfinder har förenklat det så otroligt mycket från 3/3.5

Jag anser inte att pathfinder behöver husregler då det är redan väldigt strömlinje format om man jämför med D&D 3.5 vilket det är baserat på.

Necross

Swashbuckler
Spider Jerusalem said:
Tycker det är en onödig regel då Pathfinder har förenklat det så otroligt mycket från 3/3.5
Ja, förenkling, visst. Från pest till kolera :gremsmile: Förstår inte varför just grapple måste vara så komplicerat då allt annat man gör är så förenklat.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Necross said:
Spider Jerusalem said:
Tycker det är en onödig regel då Pathfinder har förenklat det så otroligt mycket från 3/3.5
Ja, förenkling, visst. Från pest till kolera :gremsmile: Förstår inte varför just grapple måste vara så komplicerat då allt annat man gör är så förenklat.
Min grundinställning då är att fråga varför man kör det systemet då och inte något som är lättare om man ändå tar bort 70% av det.

Men husregler till Pathfinder... välja antingen psionics eller magi, använd inte båda.

Se över att man blir av med LA vid vissa gränser som det fanns optional rules för 3.5, fungerade mycket bra.

God45

#PrayersForBahakan
Räknade lite på det här och det gör att alla andra klasser blir mer eller mindre ospelbara i jämförelse och om man vill multiklassa in i Fighter så kommer man få EXP penalty om man vill köra en prestige class.
Jag använder inte EXP bestraffningarna. Jag tycker det fungerar rätt bra balansmässigt faktiskt. Spelar någon en tjuv har de klass features och spelar man en magiker har man spells och klass features och såvidare. Fightern är crap i vanliga fall så även om den blir boostad så är det fortfarande inte jätteobalanserat.

Detta gör att alla DC blir nästan omöjliga tillslut, samt att det gör att karaktärerna blir mycket plattare och majoriteten av mekaniken försvinner ur spelet och man behöver inte spela Pathfinder längre utan man kan bara ha 6 attribut och rolla och se hur bra det går.
Jag skrev inte ut det här men man sänker naturligtvis DC:erna till vettiga nivåer. Mekaniken är jobbig så jag drar tillbaks det till hur det var som i äldre D&D editions där det var enklare och lättare.

Förstår verkligen inte vad du menar med det här? Varför får man inte grappla? Hur ska man kuna tex kasta en annan person över muren eller liknande om jag inte får grappla, eller om jag vill hålla ner någon? Tycker det är en onödig regel då Pathfinder har förenklat det så otroligt mycket från 3/3.5
Om du vill kasta någon över en mur så rulla en strength check. Det är väll inget man behöver grappling systemt till? När behöver du hålla ner någon egentligen? Efter en fight så bara gör man det om man vill, det behöver man inte rulla för. Är det en situation utanför en strid och man känner att en rullning krävs är det bara att rulla strength.

Jag är inget vidare på matte i huvudet och jag är absolut inget fan av att stanna spelet och kolla upp grappling reglerna så jag kör inte med dem. Att även Pathfinders strömlinjeformade regler är så svåra att de får Neuro Cerebral vätska att rinna ur mina ögon är bara en sak som gör det värre :gremwink:

God45

#PrayersForBahakan
Men husregler till Pathfinder... välja antingen psionics eller magi, använd inte båda.

Se över att man blir av med LA vid vissa gränser som det fanns optional rules för 3.5, fungerade mycket bra.
Det finns väll varken Psionics eller level adjustments i Pathfinder?

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
God45 said:

Psionic Unleashed tror jag boken heter. Och du har rätt kring LA tänkte på D&D 3.5.

God45

#PrayersForBahakan
Spider Jerusalem said:
God45 said:

Psionic Unleashed tror jag boken heter. Och du har rätt kring LA tänkte på D&D 3.5.
Ursäkta mig medan jag inhandlar Psionics unleashed :gremlaugh:

chrull

Stockholm Kartell
God45 said:
Skönt, men det känns som man nerfat några klassiska monster rätt rejält då.
Som vilka då? Det är väll nästan inga monster som grapplar (eller som jag använt till att grappla tidigare i alla fall).
Choker, Grell, alla monster med Swallow Whole...

Anarchclown

Swashbuckler
Stora kattdjur använder väl rake efter att de träffat med båda framklorna. Rake kräver att man lyckas grappla offret först. Eller gjorde det förut i alla fall. Massvis med monster har Improved grabb, som Björnar tex.

God45

#PrayersForBahakan
Ge dem en starkare melee attack bara och gör att grapple inte behövs för rake. Monsterna som bara är grapplers får dock skippas.

chrull

Stockholm Kartell
God45 said:
Ge dem en starkare melee attack bara och gör att grapple inte behövs för rake. Monsterna som bara är grapplers får dock skippas.
Alla husregler som gör att mindflayers inte kan äta hjärnor är dåliga husregler.