Nekromanti Förslag på modul

soda_UBBT

Warrior
Jag inser att det inte direkt saknas förslag eller nödvändiga områden att beskriva för att eon skall bli så bra som möjligt (demoner, vandöda osv..)

Men jag tycker att om iden inte kvalificerar till en egen modul så kanske atlas boxen kan innehålla lite av:

En beskrivning utav intressegrupper som överskrider nations- och rasgränserna. Exempel skulle kunna vara handelshus av större magnitud(hansan typ) eller kanske någon hitintills hemlig ordern typ "Colonans bröder" som vill hitta kejsarstaven och återupprätta Colonan (kejsardömet that is) beskrivas. Beskrivningen borde innehålla profana personligheter och utbredning i mundana. Huvudkontor (eller modsvarande) med kartor osv.

Detta för att ytterligare ta ett steg mot ett realistiskt mundan. Mundana som en realistisk värld befolkad av individer med egna mål och drömma som inte slaviskt följer nations- och rasgränser

Just dessa rasgränser är något som jag ser som det absolut värsta (mycket tackvare de omtalade alv vs dvärg vs tirak - krigen).

Att se dessa raser som en fullständig homogen grupp förstör mycket av realismen i spelet. Denna illusion skulle kunna grusas av en väl genomarbetad modul där intressegrupper och deras agenda och medel beskrivs...

Ps
jag förstår att dessa krig enade de olika grupperna med hjälp av ”gemensam fiende metoden”
ds

Krille

Super Moderator
"Att se dessa raser som en fullständig homogen grupp förstör mycket av realismen i spelet."

Jupp. Det är därför de inte är fullständigt homogena.

Precis som i verkligheten så har konflikter och allianser uppstått mellan olika etniska grupper. Att en del av dessa etniska grupper har en ring i örat, spetsiga öron, päls eller är tjocka och breda är bara yttre attribut.

Precis som i verkligheten så har en del av dessa konflikter uppstått i geografiskt begränsade områden. Tirakkrigen har till exempel mer berott på att tiraker är expansiva och gökar som kaniner i ett område där dvärgar, alver och människor helst vill leva i fred. De har enbart drabbat Asharina-halvön, medan andra områden helt slapp krigen.

Visst, en sådan modul (eller ett sådant innehåll) skulle vara intressant, men inte av det skäl du nämner.

soda_UBBT

Warrior
..( första tanke)..
" inte oväntat att författaren till två av modulerna som omnämns ser kritik som inte finns eller var menad"
..(slut första tanke)

Jag ville bar nämna att det är viktigt att inte fastna i det klassiska fällorna med dvärg/ tirak/ alv (som homogena grupper) och att ett av många skäl till att skapa en ovan nämnd modul kunde vara att krossa myten....

Jag ber om ursäkt om det inte poängterade tillräckligt starkt i mitt första inlägg. Men jag trodde i mitt enfall att mitt ps skulle räcka för att inte väcka författarens vrede

Krille

Super Moderator
"Men jag trodde i mitt enfall att mitt ps skulle räcka för att inte väcka författarens vrede"

PSet tog bara upp en liten del av problematiken. Det nämnde till exempel inte att alver, tiraker och dvärgar inte är homogena i första rummet, utan kunde lika gärna syfta på samarbetet alver + dvärgar mot tiraker. Det var också på det sättet som det missförstods.

soda_UBBT

Warrior
Inte för att vara petig men

jag nämnde alver vs dvärgar vs tiraker -
om man omformulerar detta till satslogik:
a och b och c
detta är ekvivalent med
b och a och c - (distributiv lag)
inte på något sätt ville jag att dvärg + alv (även de moduler som K har gjort) skulle ha en starkare bindning..

(håller på med en skittråkig inlupp, därav mitt stor intresse för detaljer)..

Krille

Super Moderator
Nobody touch nothing!

"jag nämnde alver vs dvärgar vs tiraker - om man omformulerar detta till satslogik:"

Till att börja med, vad har satslogik med semantik att göra? Titta till exempel på ämnesrubriken - varför betyder den något helt annat än satslogik säger att den ska betyda?

Vidare, vad du skrev i ditt PS var:

"jag förstår att dessa krig enade de olika grupperna med hjälp av ”gemensam fiende metoden”"

...och där finns inte en enda satslogisk sats, och den kan fortfarande tolkas som alver + dvärgar kontra tiraker i sammanhanget med resten av inlägget.

Hur som helst, vi lägger ner dessa detaljdiskussioner. Är du intresserad av att frilansa för Neogames och skriva Alla Konspirationers Heliga Moder I Mundana så hör av dig till Neogames.