Andy
Vila i frid
Efter som Tomas har hintat om att ha ser över Sagas regler inför ett kommande nytryck så tycker jag att vi som spelar kan komma med förslag, kommentarer och möjliga förbättringar av spelets regler.
Saga ska vara ett lätt spel (regeltekniskt) så jag har det i åtanke när jag ger mina förslag.
Mina förslag är:
Färre färdigheter. Göra bredare färdigheter som innefattar mer kunskap. Det skulle bli enklare. Men jag skulle gärna dela upp färdigheten Närstrid till Enhandsvapen (alla vapen som används med en hand), Tvåhandsvapen (alla vapen som används med två händer) och Närkamp (färdigheten innefattar slagsmål, brottning men även dolk och kortsvärd om spelaren vill).
Initiativbonus. Läggs till initiativslaget och man får fram det genom att använda i Motorik-egenskapen i Skadebonustabellen.
Det är några förslag. Jag kommer säkert på ett par till (lite senare).
Saga ska vara ett lätt spel (regeltekniskt) så jag har det i åtanke när jag ger mina förslag.
Mina förslag är:
Färre färdigheter. Göra bredare färdigheter som innefattar mer kunskap. Det skulle bli enklare. Men jag skulle gärna dela upp färdigheten Närstrid till Enhandsvapen (alla vapen som används med en hand), Tvåhandsvapen (alla vapen som används med två händer) och Närkamp (färdigheten innefattar slagsmål, brottning men även dolk och kortsvärd om spelaren vill).
Initiativbonus. Läggs till initiativslaget och man får fram det genom att använda i Motorik-egenskapen i Skadebonustabellen.
Det är några förslag. Jag kommer säkert på ett par till (lite senare).