Nekromanti Förslag på regelmodifiering

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Eons skadesystem är som bekant långsamt men detaljerat, därför har jag gjort vissa förändringar för att få striderna att flyta bättre. Vad är det då som tar tid i en strid? frågade jag mig. Tja tre saker färdighetsslag, skade-slag och VINIT-slag. Det är ju stridens 3 moment som man bestämmer med tärningar. Om man nu kunde minska eller ta bort en eller flera av momenten skulle det då inte gå snabbare?

Mitt förslag går ut på att man istället för att försvararen slår VINIT slag varje runda så låter man försvararens sista anfall fungera som VINIT slag. Alltså, är sista försvarsslaget under VINIT har försvararen vunnit tillbaka initiativet.
Förlorar man nu realism på detta?
Det tycker inte jag, tvärt om ett kasst försvar minskar ju chansen att man vinner tillbaka initiativet. Modifikationerna på kvickt respektive kraftfullt anfall är ju samma på VINIT som för försvarssalget.
Öppningsslag slås som vanligt men snabbhetsindex blir det värre med, personligen tycker jag en person med kortare/långsammare vapen borde få en nivå svårare att parera för det är inte så lätt att slåss med en dolk mot en person med ett 1m långt svärd.

För skador använder man tabellerna i krigarens väg, om man vill kan man använda det förenklade skadesystemet till spelledarpersoner.

Tid är pengar...

Mer om detta ska komma upp på min hemsida (nån gång)

//Jonas - Vid frågor ring Polia :)
<A href="http://home.swipnet.se/circle "TITLE="Min hemsida"> http://home.swipnet.se/circle</A>
 

Tearlach

Warrior
Joined
16 Jun 2000
Messages
231
Location
Västerhaninnge (stockholm)
hmm

det var en intresant idé

jag tror däremot att den tyvärr inte skulle fungera med våran grupp.
det kunde ha snabbat upp spelet, vilket skulle varit bra.
men det skulle hindra oss ifrån att använda b.l.a si, utspel och numerärt övertag,
saker som underlättar att vinna initiativet.


Tearlach: som ibland slår för VINIT med 1T6
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
En piss i Mississippi

"Eons skadesystem är som bekant långsamt men detaljerat, därför har jag gjort vissa förändringar för att få striderna att flyta bättre. Vad är det då som tar tid i en strid? frågade jag mig. Tja tre saker färdighetsslag, skade-slag och VINIT-slag."

Det som framförallt slöar ner striderna i Eon är skademomentet - inte bara det faktum att det rör sig om ett skadeslag, utan att det dessutom rör sig om en kasse slag på en kasse tabeller plus en kasse multiplikationer för att göra om skadeverkan till Trauma, Smärta och Blodförlust. Det är det som slöar ner mest, och det är också där som man bör lägga ner energi på att optimera systemet. VINIT är i sammanhanget en piss i Mississippi.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

darkmoor

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
178
Location
Innertavle(Umeå), Sverige
Re: En piss i Mississippi

hmm... när jag spelleder så tycker jag inte att det är något som slöar ner riktigt så där mycket... möjligen för att jag inte riktigt kör fullt ut med vinitreglerna eftersom att det är dessa jag tycker segar ner spelet...

//Henrik, känd som Darkmoor
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: En piss i Mississippi

Tycker inte jag...
Jag kan inte direkt förklara det, men VINIT:en är ett rent helvete när flera slåss. Skadan är dock bara slag på träfftabell, slag på skadetabell, summera.

/RipperDoc - det kanske tar tid, men jag upplever det inte som tidsödande

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 
Joined
13 Aug 2000
Messages
103
Location
stockholm e bäst i världen på sommaren
detta låter inte helt dåligt men jag tror snarare att det tom bara skulle ta längre tid om man måste komma ihåg vad man slog i försvar... det e för mycket i mellan helt enkelt...

"personligen tycker jag en person med kortare/långsammare vapen borde få en nivå svårare att parera för det är inte så lätt att slåss med en dolk mot en person med ett 1m långt svärd."

jag håller inte med helt och hållet där... så länge du har vapnet vid DIN KROPP så finns det lätt tillgängligt att parera slag... desto kortare vapen desto närmre måste du hålla det till kroppen... ett långt svärd kan du ha en bit ifrån dig för det e så långt att du kan parera långt ifrån själva kroppen...
enligt min åsikt tycker jag faktiskt att det ska vara lättare än bara en T6 om man har ett typ 120 cm långt svärd mot nån med en dolk...





i stockholm riskerar du ingen artärblödning... soooft
 
Joined
13 Aug 2000
Messages
103
Location
stockholm e bäst i världen på sommaren
krigarens väg...

i krigarens väg e det lite annorlunda och jag har därför en liten fråga... jag e för lat för att gå till bokhyllan och hämta boken så jag chansar mest, rätta mig om jag har fel... e det inte så att om jag t ex får en skada i bröstkorgen (hugg) som e typ 7 så står dt i regelboken att det blir kanske 2xtrauma och i krigarens väg står det 2 rent och slätt... i såna fall blir ju skadan enligt gamla systemet 14 kryss och i det nya 2... e det så eller har jag missuppfattat? (det var väldigt länge sen jag körde med det gamla så jag har säkert glömt bort)

i stockholm riskerar du ingen artärblödning... soooft
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Re: hmm

<I>"men det skulle hindra oss ifrån att använda b.l.a si, utspel och numerärt övertag,
saker som underlättar att vinna initiativet."</I>

<B>Snabbhetsindex [frivillig regel]</B>

Stycke 4 (ändringar är markerade med fet stil)
Den med högst SI har fördel över sin motståndare när det gäller VINIT. Om man som försvarare har högre SI än motståndaren får man en nivå lättare (-Ob1T6) på <B>alla försvarsmanövrar</B>. Om man som försvarare har lägre SI än motståndaren får man en nivå svårare (+Ob1T6) på <B>alla försvarsmanövrar</B>. Vid lika SI modifieras inte svårigheten för <B>försvarsmanövrarna</B>.


<B>Utspel (OBS! här ingen automatisk teknik)</B>

Tekniken går ut på att försvararen riktar in sig helt på försvar som sedan följs av ett kvickt anfall med syftet att
ta över initiativet i underläge. Man har altid en nivå lättare (-Ob1T6) att försvara sig mot motståndarens anfall. Men man får däremot inte välja motanfall som manöver. Lyckas försvaret vinner försvararen tillbaka initiativet och måste nästa runda välja ett kvickt anfall. Misslyckas anfallet tar försvararen skada som vanligt och förlorar samtidigt initiativet.
Tekniken kan ej användas när en strid öppnas


När det gäller numerärt övertag anser jag att en svårighetsökning redan ligger inbyggt i systemet på så sätt att det är det <B>sista</B> försvaret som räknas. Det innebär att har man två anfallare så får man ju lämpligtvis 2 anfall mot sig vilket höjer svårigheten att vinna tillbaka initiativet

//Jonas - Som har minskat sina tärningsslag i strid med ca: 20-25 %
<A href="http://home.swipnet.se/circle "TITLE="Min hemsida"> http://home.swipnet.se/circle</A>
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Re: En piss i Mississippi

<I>"Det som framförallt slöar ner striderna i Eon är skademomentet"</I>

Har skrivit tabellerna i KV till vanliga A4 papper och lagt i plastfickor som man sedan delar ut till spelarna. Själv behåller jag det förenklade skadesystemet i KV vilket är grymt snabbt. På så sätt får spelaren själv kolla ut sin trauma och smärta vilket gör att man slipper det vanliga...

<I>SL: - Du får 2 i TRAUMA 4 i SMÄRTA och 2 i BLÖDNINGSTAKT
Spelare: - Öhh? va?
SL: - Du får 2 i TRAUMA 4 i SMÄRTA och 2 i BLÖDNINGSTAKT
Spelare: Två i trauma..ok och i smärta?
SL: - *suck*</I>

Så vad som är kvar för mig när det gäller skador är:
Skadeslag
Träffområde (1T100)
Eventuella extra skade slag (för mig inte för spelarna)

//Jonas - Går nu över till det finkorniga sandpapperet...
<A href="http://home.swipnet.se/circle "TITLE="Min hemsida"> http://home.swipnet.se/circle</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: krigarens väg...

"e det inte så att om jag t ex får en skada i bröstkorgen (hugg) som e typ 7 så står dt i regelboken att det blir kanske 2xtrauma och i krigarens väg står det 2 rent och slätt... i såna fall blir ju skadan enligt gamla systemet 14 kryss och i det nya 2... e det så eller har jag missuppfattat?"

Du har massuppfittat.

Om du får en smäll i bröstkorgen där tärningarna stannar på 7 så händer följande:

I grundreglerna förs 7 poäng krosskadeverkan över till 1 skada och 0 extraskador. Med Tx2, Sx1 för bröstkorgen innebär det att din rollperson fick 2 poäng Trauma och 1 poäng smärta. Det är alltså inte skadeverkan som pluttificeras, utan mängden skador som skadeverkan ger upphov till.

I Krigarens väg blir 7 poäng krosskadeverkan lika med T+2, S+1, B+0.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
Re: krigarens väg...

<I>....massuppfittat.</I>

nejmen... redaktören, varna den här personen, vilket språk!
 

Supervisor

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
61
Location
Stockholm
Nej jag tror bara att han balar taklänges.
Han kanske ur om bersäkt senare.

(Hade en lärare som använde dessa uttryck jämt och ständigt)

[color:green]Supervisor</font color=green>
 
Top