olaberg said:
Min lösning gör inte formelkastarna svagare, utan mer sällsynta.
Och varför skulle inte de två sakerna hänga ihop?
Om man ändrar en rollspelsregel så påverkar det hela rollspelsvärlden.
Om du t.ex. ändrade skadan som en mace gör till 5d6, vad skulle hända med rollspelsvärlden?
Jo, ALLA skulle använda mace i strid.
Om man tittar på DnD-reglerna så är de "ökända" för att vara balanserade. Mao så finns det inga "mace"-vapen.
Samma sak gäller klasserna: en Wizard är konstruerad på sånt sätt att den ska vara lika bra som en Fighter.
Faktum är att den metoden att skapa klasser och prestigeklasser kallas för "the acid test":
När man skapar en ny klass så ska man jämföra den med befintliga klasser som cleric/fighter/rogue/wizard:
- Om du hellre vill spela någon av de gamla vanliga klasserna så är din nya klass för svag och behöver biffas upp lite.
- Om du hellre vill spela din nya klass så är den för stark och du behöver tona ner den lite.
- Om du tycker att det är hugget som stucket vilken klass du spelar så är din ny klass balanserad och den har klarat "the acid test".
Vad händer nu om man med FLIT skapar en magiker-klass som är svagare än de övriga klasserna?
Jo färre personer kommer att bli magiker (det kommer att bli både färre PCs och NPCs).
Och är det färre magiker i världen så blir det också färre magiska föremål.
Vad sägs om den här enkla justeringen?
Tag Wizard och halvera caster level, dvs en lvl 4 Wizard kastar spells som om han vore lvl 2, han räknas också som lvl 2när han tillverkar magiska föremål.
(möjligtvis så kan man tänka sig att balansera genom att ge vår nya wizard en d6 i HD och 4 skill points / lvl)
olaberg said:
Problemet med standard-D&D tycker jag inte är formelkastarna, utan inflationen i magiska föremål.
Jag är av samma åsikt, men jag ser en annan orsak till problemet och använder därför en annan lösnng.
Enligt mig så beror magiinflationen på två saker:
1) man får för mycket xp och stiger för fort i lvl.
2) man får för mycket skatter (räknat i gp).
Lösning:
1) halvera xp som man delar ut.
2) skär ner alla skatter med en fjärdedel (det betyder INTE att en skattkista med 10 000 gp blir 2 500 gp, utan den blir 8 000 sp och 1 700 gp - så mängden mynt blir densamma).
Så i vanligt DnD så är det helt OK med en lvl 3 fighter som har ett +1 longsword (han har 3 000 xp ska ha saker för c:a 3 000 gp och ett +1 longsword är värt 2 315 gp).
Men i min värld så får han bara hälften så mycket xp, så även om han har 3 000 xp så har han kämpat lika länge som en vanlig lvl 4 DnD-PC som har 6 000 xp och han har bara saker för 6000/4= 1 500 gp (mao han har definitivt inte tillgång till ett +1 longsword som är värt 2 315 gp).
Vad jag försöker säga är: att med små regelmodifieringar så är det väldigt enkelt att helt och hållet ändra DnD-stämningen om man vill.