Nekromanti Förslag på system för att skapa rollpersoner

kwarnberg

Swordsman

För att skapa en rollperson använder man en kortlek. För varje fas drar spelaren tre kort, av dessa väljs sedan ett ut och resten kasseras. Därefter går man vidare till nästa livsfas (eller dylikt) och följer samma procedur. Allt som allt ska spelaren ha valt (tre? Fyra?) kort. Varje kort ger en kort beskrivning (exempelvis ”Du växte upp i närhet av de djupa skogarna, och spenderade mycket tid ute i naturen”), samt färdigheter som rollpersonen får (typ ”+1 Friluftsliv”). På detta sätt skapas en enklare bakgrund till rollpersonen, och rollpersonens färdigheter sätts in i ett sammanhang.
Det är också möjligt att få färdigheter får en negativ utveckling (”Dina föräldrar uppfostrade dig att aldrig ljuga och att alltid tala sanning. -1 Bluffa”), även om detta borde vara mycket ovanligare.

Jag gillar system som ger rollpersonen en historia (älskar bland annat Fallen Reichs brädspel), och vill ge en bra blandning av randomisering (vilka kort som dras) och aktiva val (vilket kort som väljs). Jag upplever att detta nog kan vara en roligare upplevelse för spelare än att sitta och slå i tabeller, eller vad tror ni?

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Låter ju typ som FRs Life Board, fast utan spelbrädet. Och Life Board var ju jätteroligt, så det låter kul!

(http://www.fallen.se/products/ för den som vill titta närmre. Jag håller alltså med Guran. Super.)

LordTengel

Swordsman
Nu gillar jag personligen att slå i tabeller :emb:, men med det sagt är det absolut en trevlig idé du har där. Jag tror på den.

Inkognito

Swordsman
Jag har bara läst om Lifeboard och inte haft nöjet att testa.. Men en central del av att jag såg det som närmast genialiskt var just kombinationen av aktiva val och slumpen! Får du till det så är du hemma enligt mig oavsett om du paketerar det som bräde, tabeller, kortlek eller en näve benbitar! :)

kwarnberg

Swordsman
Jag gillar också kombinationen av slump och val. Det svåra är väl att lycka balansera det. Och kan nog vara bra att ha ett alternativt system för den som föredrar att sätta ut poäng så att alla rollpersoner blir jämbördiga.

JJoghans

Regelknackare
Jag tycker det låter bra. Låt säga att man får dra X antal kort under en viss fas, och välja vilket man stoppar i sin bakgrundshistoria. Det blir lättare att hantera än nästade tärningsslag, och kan nog kännas roligt att hålla på med.

kwarnberg

Swordsman
Jag överväger att använda en vanlig kortlek med 52 kort för att testa lite. Varje färg är en fas i livet (barndom, ungdom, vuxen, väsenjägare typ (systemet är tänkt att användas till detta spel: https://www.rollspel.nu/threads/72922?-svenska-väsen-och-folktro-möter-supernatural). Sedan får man skriva lite fluff om varje kort, och dess effekt på rollpersonens färdigheter.

Ett problem är dock att alla rollpersoner inte kommer ha alla färdigheter. Jag tänker att de kanske har 6 stycken var, plus 4 gemensamma. I nuläget finns: Folkloristik, Informationssökning, Friluftsliv, Handgemäng, Historia, Skjutvapen, Bygga, Etnologi, Medicin, Närstridsvapen, Bluffa, Förfalska, Jaga, Låsdyrkning, Utklädnad, Datorkunskap, Astronomi, Fingerfärdighet, Köra, Alkemi. De gemensamma är: Psyke, Fysik, Rörlighet, Närvaro.
Jag är inte helt säker på hur man ska uppnå en fin balans mellan antal färdigheter och färdighetsvärde.

kwarnberg

Swordsman
Här är ett förslag på ett alternativt system, för de som inte vill använda kortleken (och som går att använda innan kortleken är skapad).

Under skapande av rollperson som inte använder kortleken får spelaren välja sex stycken färdigheter utöver de fyra obligatoriska, det vill säga att varje rollperson sammanlagt har tio färdigheter. Därefter får de sätta ut färdighetsvärden mellan -3 och +2. När alla färdighetsvärden är utsatta ska medelvärdet för färdigheterna vara 0 (om man vill ha lite bättre karaktärer vid start kan man öka medelvärdet). Detta innebär att för varje färdighet med +2 en rollperson har behöver den också ha en med -2 eller två med -1.

För mer om färdighetssystemet, se diskussion i den här tråden: http://www.rollspel.nu/forum/main-ca...etsprövningar

Krille

Super Moderator
För speltest så kan du skaffa kortkondomer (såna där skyddsfickor för samlarkort och kort i brädspel). Skapa sedan ett dokument med textrutor lika stora som det du vill ha på korten och skriv in det du vill ha. Det brukar få plats nio kort på en A4-sida.

Sen är det bara att skriva ut kort, klippa ut och stoppa in i kortkondomerna. Det är också lätt att ändra korten om det skulle behövas - skriv bara ut en ny sida, klipp ut och ersätt det gamla kortet.

kwarnberg

Swordsman
Krille;n167727 said:
För speltest så kan du skaffa kortkondomer (såna där skyddsfickor för samlarkort och kort i brädspel). Skapa sedan ett dokument med textrutor lika stora som det du vill ha på korten och skriv in det du vill ha. Det brukar få plats nio kort på en A4-sida.

Sen är det bara att skriva ut kort, klippa ut och stoppa in i kortkondomerna. Det är också lätt att ändra korten om det skulle behövas - skriv bara ut en ny sida, klipp ut och ersätt det gamla kortet.
Det var så jag tänkt göra så småningom, men korten behöver skapas också, och det är där den största tidsåtgången ligger. Så ett alternativt system för att testa spelet i övrigt tror jag kan vara bra att ha till en början.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Guran89;n167439 said:
Jag upplever att detta nog kan vara en roligare upplevelse för spelare än att sitta och slå i tabeller, eller vad tror ni?
Om allternativet är att slå på tabeller så tycker jag helt klart att dra kort låter som en betydligt roligare lösning (själv är jag ju egentligen för ett friare skapande utan sånna här begränsningar).

En stor skillnad mellan tabell och kortlek är ju att när man slagit på tabellen så står resultatet fortfarande kvar där och kan slås igen, men om man drar ett kort försvinner ju detta ur leken och kan inte dras igen. Något som kan vara ett problem om man inte tar hänsyn till det, men också en väldigt rolig feature om man faktiskt byggt leken med detta i åtanke.

Det går också att kringå om man helt enkelt blandar om leken igen inför nästa persons dragning.

Beroende på exakt vilken typ av information som skulle stå på korten kan man ju också ha med olika allternativ på samma kort, kanske variationer på ett tema.

Så typ om man drar ett "ursprungskort":

Stadsbo

Alt 1: Du är född och uppvuxen i staden, och kan gatorna som baksidan av din egen hand. Du känner till varje kvarter och har vänner och bekanta överallt.

Alt 2: Du föddes i staden och hatade den från första gången du kunde formulera dina egna tankar. Allt du gjorde var för att ta dig därifrån och till slut lyckades du.

Det beror lite på hur detaljerad du vill göra informationen på kortet och hur mycket du vill lämna fritt till spelaren att spåna fram. Ju mer detaljerat och ju fler regler du kopplar till korten (typ att de ger dig färdighter eller bonusar eller annat) dessto intressantare kan det kanske vara med flera olika alternativ.

kwarnberg

Swordsman
Rymdhamster;n167752 said:
Om allternativet är att slå på tabeller så tycker jag helt klart att dra kort låter som en betydligt roligare lösning (själv är jag ju egentligen för ett friare skapande utan sånna här begränsningar).
Jag har tänkt att ha med ett alternativ för mer "klassiskt" skapande också. Som skrivet ovan:
Under skapande av rollperson som inte använder kortleken får spelaren välja sex stycken färdigheter utöver de fyra obligatoriska, det vill säga att varje rollperson sammanlagt har tio färdigheter. Därefter får de sätta ut färdighetsvärden mellan -3 och +2. När alla färdighetsvärden är utsatta ska medelvärdet för färdigheterna vara 0 (om man vill ha lite bättre karaktärer vid start kan man öka medelvärdet). Detta innebär att för varje färdighet med +2 en rollperson har behöver den också ha en med -2 eller två med -1.

En stor skillnad mellan tabell och kortlek är ju att när man slagit på tabellen så står resultatet fortfarande kvar där och kan slås igen, men om man drar ett kort försvinner ju detta ur leken och kan inte dras igen. Något som kan vara ett problem om man inte tar hänsyn till det, men också en väldigt rolig feature om man faktiskt byggt leken med detta i åtanke.

Det går också att kringå om man helt enkelt blandar om leken igen inför nästa persons dragning.
Jag har tänkt mig att det vore kul att göra det hela till en gruppaktivitet. Man delar ut tre kort för första fasen till varje spelare. En av dem vänder sina kort, man diskuterar alternativen lite och kommer semi-gemensamt (spelaren vars karaktär det är har alltid sista ordet) överens om vilket kort man tycker passar och är roligt. Sedan är det nästa spelares tur. När alla har ett kort för den fasen delas kort för nästa fas ut, och så börjar man om. Har också tankar på att man kanske skulle kunna välja en viktig livshändelse i varje livsfas, samt en vän/ovän eller något.

Beroende på exakt vilken typ av information som skulle stå på korten kan man ju också ha med olika allternativ på samma kort, kanske variationer på ett tema.

Så typ om man drar ett "ursprungskort":

Stadsbo

Alt 1: Du är född och uppvuxen i staden, och kan gatorna som baksidan av din egen hand. Du känner till varje kvarter och har vänner och bekanta överallt.

Alt 2: Du föddes i staden och hatade den från första gången du kunde formulera dina egna tankar. Allt du gjorde var för att ta dig därifrån och till slut lyckades du.

Det beror lite på hur detaljerad du vill göra informationen på kortet och hur mycket du vill lämna fritt till spelaren att spåna fram. Ju mer detaljerat och ju fler regler du kopplar till korten (typ att de ger dig färdighter eller bonusar eller annat) dessto intressantare kan det kanske vara med flera olika alternativ.
Det är ju en superb idé. Tänker också att man kan ha ett antal kort med väldigt lös text. "Som ung vuxen bestämde du dig för att läsa på universitetet. +1 i valfri färdighet." exempelvis.