kwarnberg
Swordsman
- Joined
- 8 Jul 2015
- Messages
- 775
För att skapa en rollperson använder man en kortlek. För varje fas drar spelaren tre kort, av dessa väljs sedan ett ut och resten kasseras. Därefter går man vidare till nästa livsfas (eller dylikt) och följer samma procedur. Allt som allt ska spelaren ha valt (tre? Fyra?) kort. Varje kort ger en kort beskrivning (exempelvis ”Du växte upp i närhet av de djupa skogarna, och spenderade mycket tid ute i naturen”), samt färdigheter som rollpersonen får (typ ”+1 Friluftsliv”). På detta sätt skapas en enklare bakgrund till rollpersonen, och rollpersonens färdigheter sätts in i ett sammanhang.
Det är också möjligt att få färdigheter får en negativ utveckling (”Dina föräldrar uppfostrade dig att aldrig ljuga och att alltid tala sanning. -1 Bluffa”), även om detta borde vara mycket ovanligare.
Jag gillar system som ger rollpersonen en historia (älskar bland annat Fallen Reichs brädspel), och vill ge en bra blandning av randomisering (vilka kort som dras) och aktiva val (vilket kort som väljs). Jag upplever att detta nog kan vara en roligare upplevelse för spelare än att sitta och slå i tabeller, eller vad tror ni?