Nekromanti Förslag: räkna genus/ feminism/ kvinnofrågor som Off Topic

anth

Vetefan
För ett tag sen (ett år sen?) hade vi jätteproblem med Off Topic-forumet. Off Topic-trådar tog över hela forumet dränkte trådar som faktiskt handlade om rollspel. Lösningen blev att dölja Off Topic-forumet bland senaste inlägg. Vill man se vad som händer i Off Topic-forumet idag måste man alltså gå dit av egen fri vilja. Off Topic blev betydligt lugnare efter den åtgärden.

Efter de senaste dagarna (om inte tidigare) borde det framgå med smärtsam tydlighet för allt och alla att vi forumiter inte är kapabla att diskutera genus/feminism/kvinnofrågor. Jag tycker personligen att det är jätteviktiga frågor, men av någon anledning förvandlas vi alla till neanderthalare så fort trådar om dessa ämnen startas på forumet.

Mitt förslag är att genus/feminism/kvinnofrågor tillfälligt (så länge redaktionen anser det nödvändigt) räknas som Off Topic och att man med omedelbar verkan flyttar dessa trådar till sitt nya hem.
På så sätt kan de som vill leka neanderthalare i lugn och ro utan att störa forumets övriga verksamhet.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Gäller det även rollspelstrådar med genusinslag, till exempel den rätt bra Westerntråden vi hade om olika bemötanden kvinnor som gjorde traditionellt s.k. "manliga" saker kunde få?

Krille

Super Moderator
Normalt sett betraktar vi genus/feminism/kvinnofrågor som inte har med rollspel att göra som off topic. I just det här fallet gjorde vi ett undantag, eftersom RasmusLs syfte var att göra något åt forumsklimatet genom att höja genusmedvetandenivån.

Tyvärr slog det tillbaka med en hästspark.

anth

Vetefan
krank;n142255 said:
Gäller det även rollspelstrådar med genusinslag, till exempel den rätt bra Westerntråden vi hade om olika bemötanden kvinnor som gjorde traditionellt s.k. "manliga" saker kunde få?
Du vet - den typen av trådar som brukar spåra ur. Inte några andra trådar.
Jag har fullt förtroende för att moderatorerna vet vilka trådar som bör flyttas eller ej.

Sapient

Swashbuckler
Är det ett förslag?

Då är det ett dumt förslag. Vad kommer hända? Nämn något rollspelsämne som är det minsta genusrelaterat och kablam!så har du en debatt om att den tråden ligger fel.

Vi behöver inte fler sätt som trådar kan spåra ur på.

Inkognito

Swordsman
krank;n142255 said:

Bara om någon genomskådar dig! :D

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Kanske ett "nu brinner det för fan"-forum som vi flyttar brinnande trådar till, oavsett vad de handlar om? Och det visas inte i "Senaste inlägg"?

Galen idé som jag inte kommer att få gehör för, men tanken är väckt i alla fall.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Arfert;n142424 said:
Du bestämmer, Magnus. Make it so. De kommer i alla fall dra folk.
Jag har delegerat det bestämmande till Dante. Och om jag kör över honom lär jag bli rätt ensam i redaktionen. :emb:

Inkognito

Swordsman
Magnus Seter;n142422 said:
Kanske ett "nu brinner det för fan"-forum som vi flyttar brinnande trådar till, oavsett vad de handlar om? Och det visas inte i "Senaste inlägg"?

Galen idé som jag inte kommer att få gehör för, men tanken är väckt i alla fall.

Med regeln att var och en får endast slänga på ett vedträ (inlägg) i tråden per dygn. Max xxx tecken. :)

Sapient

Swashbuckler
Jag vet inte. Jag blir mest frågande, till väldigt mycket av det som beskrivs i trådarna nu, efter att den stora, senaste aktuella genusdebatten stängdes.

Är inte ganska mycket av detta, saker som rör rent personligt beteende? Inte sådant som skapar svårundvikliga problem, sådant som forumdeltagare själva inte riktigt kan skydda sig mot?

Varför ska vi då "lösa" problemet?

Det förstår inte jag.

Alla gillar inte ämnet. Nej, det må så vara. Måste alla gilla alla ämnen? Bleve det inte ganska tomt i forumen då?

Det går väl att inte läsa tråden då? Måste en läsa alla trådar, bara för att de syns i "senaste inlägg"?

Ja, diskussionen urartade, en hel del. Saker sades, en del blev bannade för det. Ja, det händer.

Är det ett _stort_ problem, i den meningen att det drabbar forumet förutom det som sades eller gjordes? (Och utöver den individ som drabbades av det som sades eller gjordes. För jag kan hålla med om att synnerligen elaka påhopp - och även privata sådana, som förekommer undantagsvis - naturligtvis aldrig helt kan återställas bara av att den som gjorde det får en symbolisk fingersmäll.)

Det känns mer som den underliggande premissen är "alla ska trivas med alla trådar", vilket ju aldrig gäller i andra fall än det som anses "politiskt". Och då förstår jag ärligt talat inte varför det ska gälla det heller.

Lite känns det som om det fanns en grupp på forumet som då och startade trådar med rubriker som "hur får vi fler rollspel att handla om bajs?". Ämnet gör en del andra forumanvändare illa till mods. Men trådarna bryter inte (antar vi iaf) mot forumreglerna - om det någon gång är någon användare som överträder reglerna, blir hen varnad eller bannad. Där som annorstädes.

Det är ju inte det enda stället sådana saker händer, med viss regelbundenhet. (*Host* Eon-h8ers... *Host*)

Men vad skulle då göra att de trådarna blev ett mer allmänt problem? Att ämnet anses så allmänt förgripligt att det ska omgärdas av särskilda regler? Var dras då den gränsen?

Är inte en sak att bara lämna ämnen som en inte _egentligen_ vill diskutera? Måste alla läsa alla trådar? Vad händer annars? Står det någon bakom ryggen på folk hemma och hotar att göra "tusen nålar", om de inte läser alla inläggen i alla trådarna om bajs?

Och i övrigt modereras trådarna på samma sätt, med samma principer, som alla andra trådar? (Och nej, alla moderatorer _är_ inte koprofager bara för att de inte tycker _exakt_ som du. Sluta upp att läsa trådar om du inte tycker om dem...)

cogitare

Swashbuckler

Jag tycker det är en skitbra idé!

Faktum är att jag just skrev till en moderator med ett förslag i just den här andan. Av exakt de skäl som du anger. Flytta bort de här trådarna så de INTE ligger där i ditt ansikte när du loggar in (mitt förslag var att flytta dem till 'Off topic' oavsett om de var mer eller mindre knutna till ett spel, vill du diskutera den här typen av frågor i kontexten för ett spel så gör det i 'Off topic' annars bryter du mot reglerna).

Om det sen är i off topic de här diskussionerna förs eller i 'nu brinner det för fan' sub-forat spelar ingen som helst roll. Men bort med trådarna från 'Senaste inlägg' för att få en liten nedkylningsmekanism känns vitalt just nu.

Cog.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Jag har propagerat för ett slaskforum i ett par år nu. Do it!

RasmusL

Champion
Jag får lite sådana här "nu blundar vi för att vi har ett jätteproblem och sopar det under mattan!"-vibbar av det här förslaget. Det som "urartade" var att folk började bete sig riktigt jävla manssvinigt i ursprungstråden (kritiken och diskussionen mot/med mig och mitt förslag på slutet tycker jag var en lokal företeelse och sådant måste ju få förekomma oavsett ämne, det var inte problemet) och sedan började en frenetisk kampanj för att skapa så många generaliserande trådar som möjligt på så kort tid som möjligt (tråd #1: "Låt oss generalisera kring vilka spel tjejer gillar!", tråd #2 "Låt oss generalisera kring hur vi ska kunna locka till oss fler tjejer att bete oss svinigt mot!", osv osv). DET är inte "genus/feminism/kvinnofrågor", det är män som inte förstår att lyssna när de blir tillsagda och prompt måste göra precis tvärt om för att provocera och förminska. Försök inte svartmåla arbetet för att komma till bukt med ett problem med symptomen på själva problemet...

erikt

Hero
Sapient;n142432 said:
Jag vet inte. Jag blir mest frågande, till väldigt mycket av det som beskrivs i trådarna nu, efter att den stora, senaste aktuella genusdebatten stängdes.

Är inte ganska mycket av detta, saker som rör rent personligt beteende? Inte sådant som skapar svårundvikliga problem, sådant som forumdeltagare själva inte riktigt kan skydda sig mot?

Varför ska vi då "lösa" problemet?

Det förstår inte jag.

Alla gillar inte ämnet. Nej, det må så vara. Måste alla gilla alla ämnen? Bleve det inte ganska tomt i forumen då?

Det går väl att inte läsa tråden då? Måste en läsa alla trådar, bara för att de syns i "senaste inlägg"?

Ja, diskussionen urartade, en hel del. Saker sades, en del blev bannade för det. Ja, det händer.
Problemet är väl närmast att diskussioner rörande genus/femininsm nästan ALLTID urartar här på forumet. Dessutom så har många av dem egentligen inte så mycket med just rollspel att göra utan är ofta mer generella (eller blir det åtminstone ganska snabbt).

cogitare

Swashbuckler
RasmusL;n142610 said:
Försök inte svartmåla arbetet för att komma till bukt med ett problem med symptomen på själva problemet...
Jag upplever inte att det är vad som händer på något sätt utan att man vill att det, eftersom det inte har att göra med vad fokuset för den här plattformen är, skall göras i en del av forumet som är avsedd att vara för de diskussioner som inte berör spel.

För egen del så ser jag att den senaste vågen av trådar med politiska inslag (främst om feminism och/eller jämställdhet/jämlikhet) har primärt varit politiskt laddade och sekundärt (om ens det) haft med spel att göra. Visst man kan klä på ett ämne lite fjädrar och placera det i rollspelsforumet eller makarforumet (eller något annat som är publikt och syns under 'Senaste inlägg') men det blir snabbt uppenbart att det inte är spel saker och ting handlar om utan det är politik och en vilja att slå andra i huvudet med sina (överlägsna) åsikter och de som inte förstår, oavsett vilken sida man står på, förtjänar all skit de kan få. Det är helt enkelt så att om det låter och går som en anka så är det sannolikt en anka och inget annat.

För mig får gärna de här diskussionerna föras men de polariserar forumet så till den milda grad och att de förts i ett subforum som inte trycks ut i 'Senaste inlägg' hade fått, som jag ser det, två funktioner.
1. De som går in där vet vad de ger sig in på och väljer att ta diskussionen (snarare än får den kastad på sig när de loggar in via 'Senaste inlägg').
2. Att saker INTE syns i 'Senaste inlägg' gör att färre går in där och ger (förhoppningsvis) en nedkylningsprocess som är uppenbarligen nödvändig i de här trådarna.

Kom på en tredje sak. Ett subforum för brännande ämnen skulle kunna ha lite andra regler kanske. Där man har lite (notera LITE) friare tyglar att diskutera saker och att det går lite "vildare" till. Något av en 'med i leken får leken tåla' attityd. Inom rimlighetens alla gränser självklart.

Cog.

RasmusL

Champion
cogitare;n142657 said:
Jag upplever inte att det är vad som händer på något sätt utan att man vill att det, eftersom det inte har att göra med vad fokuset för den här plattformen är, skall göras i en del av forumet som är avsedd att vara för de diskussioner som inte berör spel.

För egen del så ser jag att den senaste vågen av trådar med politiska inslag (främst om feminism och/eller jämställdhet/jämlikhet) har primärt varit politiskt laddade och sekundärt (om ens det) haft med spel att göra. Visst man kan klä på ett ämne lite fjädrar och placera det i rollspelsforumet eller makarforumet (eller något annat som är publikt och syns under 'Senaste inlägg') men det blir snabbt uppenbart att det inte är spel saker och ting handlar om utan det är politik och en vilja att slå andra i huvudet med sina (överlägsna) åsikter och de som inte förstår, oavsett vilken sida man står på, förtjänar all skit de kan få. Det är helt enkelt så att om det låter och går som en anka så är det sannolikt en anka och inget annat.

För mig får gärna de här diskussionerna föras men de polariserar forumet så till den milda grad och att de förts i ett subforum som inte trycks ut i 'Senaste inlägg' hade fått, som jag ser det, två funktioner.
1. De som går in där vet vad de ger sig in på och väljer att ta diskussionen (snarare än får den kastad på sig när de loggar in via 'Senaste inlägg').
2. Att saker INTE syns i 'Senaste inlägg' gör att färre går in där och ger (förhoppningsvis) en nedkylningsprocess som är uppenbarligen nödvändig i de här trådarna.

Kom på en tredje sak. Ett subforum för brännande ämnen skulle kunna ha lite andra regler kanske. Där man har lite (notera LITE) friare tyglar att diskutera saker och att det går lite "vildare" till. Något av en 'med i leken får leken tåla' attityd. Inom rimlighetens alla gränser självklart.

Cog.

"Jag upplever inte att det är vad som händer på något sätt utan att man vill att det, eftersom det inte har att göra med vad fokuset för den här plattformen är, skall göras i en del av forumet som är avsedd att vara för de diskussioner som inte berör spel."

Hur ser du på diskussioner om hur forumet fungerar? Om någon upplever att det finns problem på www.rollspel.nu, ska hen hänvisas till Off Topic eller ta det i rollspel.nu-underforumet?

"blir snabbt uppenbart att det inte är spel saker och ting handlar om utan det är politik och en vilja att slå andra i huvudet med sina (överlägsna) åsikter och de som inte förstår, oavsett vilken sida man står på, förtjänar all skit de kan få."

Du syftar på alla "Tjejer gillar X"-trådar nu va? ;)

"För mig får gärna de här diskussionerna föras men de polariserar forumet så till den milda grad och att de förts i ett subforum som inte trycks ut i 'Senaste inlägg' hade fått, som jag ser det, två funktioner."

Alltså, vänder du inte lite resonemanget nu? I mina ögon är problemet att forumet _är_ polariserat så till den milda grad att diskussioner om damsel in distress-våldtäktsfantasier, extremt generaliserande uttalanden om kvinnor och dylikt får förekomma utan knappt en axelryckning. När det sedan tas upp så är det inte konstigt att det blir diskussion pga olika åsikter. Att det blir så kanske är jobbigt för dig och anth och några till men så finns också några stycken som tycker att det är jobbigt att den här typen av sexism får försiggå utan reaktion hela tiden.

Krille

Super Moderator
cogitare;n142657 said:
Det är precis därför som de normalt ska föras i Off Topic, som har just de egenskaperna.

Och det är där de i fortsättningen bör föras.

Som sagt var, de här trådarna var ett undantag för att göra forumsklimatet öppnare. Nu återgår vi till normaltillståndet.

.113

Swashbuckler
RasmusL;n142610 said:
Jag får lite sådana här "nu blundar vi för att vi har ett jätteproblem och sopar det under mattan!"-vibbar av det här förslaget. Det som "urartade" var att folk började bete sig riktigt jävla manssvinigt i ursprungstråden (kritiken och diskussionen mot/med mig och mitt förslag på slutet tycker jag var en lokal företeelse och sådant måste ju få förekomma oavsett ämne, det var inte problemet) och sedan började en frenetisk kampanj för att skapa så många generaliserande trådar som möjligt på så kort tid som möjligt (tråd #1: "Låt oss generalisera kring vilka spel tjejer gillar!", tråd #2 "Låt oss generalisera kring hur vi ska kunna locka till oss fler tjejer att bete oss svinigt mot!", osv osv). DET är inte "genus/feminism/kvinnofrågor", det är män som inte förstår att lyssna när de blir tillsagda och prompt måste göra precis tvärt om för att provocera och förminska. Försök inte svartmåla arbetet för att komma till bukt med ett problem med symptomen på själva problemet...

Det var en del problem i tråden, hjälpte det att vissa gjorde det värre? Och ännu större fråga, kom vi fram till något? Eller blev det som vanligt? Bara bråk och dålig stämning?

Jag är för jämställdhet och ser jag någon bete sig dåligt anmäler jag på forumet för fulla muggar. Jag brukar göra "bra" saker inte för att jag bryr mig om vad folk tycker utan för att det är rätt. Jag behandlar både män och kvinnor med den respekt de förtjänar, jag tycker det är hjärndött att om jag och en kvinna har samma jobb med exakt samma arbetsuppgifter så ska jag tjäna mer, det är helt ologiskt för mig.

Jag blev också mer positiv för folk som kallar sig feminister i din tråd för du visade att du inte var sådär överdriven och kom med kommentarer som att "om du är man så bidrar du till våldtäktskulturen", eftersom jag tydligen gör det trots att jag aldrig umgåtts med någon som dragit ett skämt om att ha sex med för fulla kvinnor, det enda jag undrar är vilka umgås NI med som tydligen hör sådant hela tiden. Jag vill inte bli förknippad med sådant på samma sätt som min kompis som är tysk inte automatiskt är nazist.

Jag vet att det finns problem i samhället, jag är beredd att kämpa för det i den mån jag orkar efter jag tagit hand om min familj, jag gör rätt för mig.

I slutet av diskussionen där kom vissa "feminister" och förstörde allt som vanligt, kom med påhopp, körde med samma härskartekniker de anklagar alla män för att använda (vilket förvisso passar ihop då eftersom de själva är män också). Ni känner inte mig, ni vet inte vem jag är, vad har jag gjort er som är så jävla illa att ni ska behandla mig som en våldtäktsman/våldtäktspropagandamaskin?

Varför tar ni ut det sämsta, tolkar in det sämsta, misstolkar det folk skriver till det sämsta.. Det hjälper ju inte, det leder bara till en massa skit. "Det måste sägas" osv mentaliteten är ju bara.. vad ska man säga. Jag blir helt uppgiven här faktiskt. Vissa kunde inte ens låta bli att fortsätta i min "Kan vi tagga ner" tråd.

Det visar ganska tydligt att det inte går ha dessa trådar här. Och nä, jag pratar inte om den i western som tydligen varit lyckad, det låter skitbra tycker jag, men i övrigt funkar det inte. Och ni som undrar varför kan ju ta er en funderare på erat beteende i senaste trådarna och se om ni egentligen bidrog till ett bättre klimat på forumet, ett klimat som kvinnor och män ens vill höra ihop med.

Problemet är att båda "sidor", (och det är så tragiskt att det blir sidor... ) gör fel. Ena sidan missar poängen lite, men de kanske kan lära sig. Men de lär sig tamefan aldrig om någon går på dem som idioter bara för att de formulerade sig fel eller missade poängen. Andra sidan misstolkar med enkom, det är ALLTID så. Det va därför jag blev så förvånad och glad när du Rasmus skötte det så jävla fint i början, tänkte "äntligen".. Sen sket det sig ändå. Den sidan väljer att hugga, av någon anledning. Det kommer aldrig att fungera.

Det jag tycker är konstigast är att utbildat folk med starka åsikter inte kan förstå hur man får någon att lära sig, hur man får någon att gå med istället för att stöta bort.

Och jag kommer säkert få en massa skit för det här också, trots att ni inte känner mig, trots att jag inte gjort något fel.
Jag har en annan bild av wrnu nu, det känns trist.