Nekromanti Förslag: Sänka färdigheter (t.ex. supa), bl.a....

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Först och främst har jag en liten petitess(felstavat?)-fundering:
Om man har grundchans 6 i t.ex. RÖR/2 och har 12 i RÖR, sänker RÖR till 11 p.g.a. ålder, ska man då sänka sin vapenfärdighet ett steg (grundchansen blir ju 5 istället för 6)? Låter väl rätt bra? Även om man har 20 i det... så får man sänka... syftandes på att man blir rosslig på det. Kanske inte så uppskattat, kanske inte så många som bryr sig, men va fan /images/icons/smile.gif.

Och en sak till. Hur mycket förbättringsslag brukar ni ge?
Jag får känslan av att jag vräkar ut förbättringsslag över spelarna. Till exempel: Knata genom Jargien ~ 3 förbättringsslag mot marsch. Leva på att jaga/knata runt i Sunari/överleva ~ 6 förbättringsslag mot varje på ett halvår. Är det för mycket?

Hur mycket bör man egentligen ge för yrkesutövande, till exempel som lärare/stigfinnare/whatever? Ett slag per halvår eller år...?

RPna blir über på ->allt<- inom väldigt kort tid, så... som sagt... hur många förbättringsslag anser ni vara logiskt?

Och så funderade jag på färdighetssänkning. Detta kan vara bra till exempel på färdigheter som supa, när man börjar nå nivåer som 18...

Det hela går ut på att per varje kvartal får man slå ett antal tärningar mot färdigheter, om det kommer över/under (välj) får man sänka med ett steg. FÖRUTSATT att man inte använder färdigheten alls. Det kan inte bli lägre än grundchans.

När man sedan börjar använda färdigheten igen, exempelvis genom att träna upp den, så ersätts första krysset i färdigheten med att man höjer färdigheten till samma nivå som man hade innan man började sänka.
Exempel: Person A har färdighetsvärde 18 i "Klämma finnar", på grund av -bla-bla- gör han inte det på 6 månader. Lite otur med tärningarna gör att han får sänka FC 18 till 16. När han sedan börjar få fler finnar och kryssar färdigheten höjs den automatiskt till den gamla nivån - från 16 till 18 i det här fallet. Krysset suddas ut och person A kan börja träna färdigheten som vanligt igen.

Så en person som har sänkt supa från 17 till 14 och börjar igen hoppar alltså helt plötsligt upp till 17 (och blir beroende igen) efter ett kryss i färdigheten... men den går fortfarande att sänka.
Förslag?

Att sänka spelares färdigheter är känsligt....men logiskt.

"RPna blir über på ->allt<- inom väldigt kort tid"

Va? Nej, det blir de inte.
Man går inte upp särskilt ofta....
Att ge förbättringskryss för att man bara lever en tid, ....
Vi brukar inte ha så mycket sånt....det händer att rp lever en tid utan äventyr, då ett par förbättringsslag brukar dyka upp, men för det mesta går våra äventyr in i varandra...
Skadade rp får dras med det länge....

Flash Back

Warrior
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Så en person som har sänkt supa från 17 till 14 och börjar igen hoppar alltså helt plötsligt upp till 17 (och blir beroende igen) efter ett kryss i färdigheten... men den går fortfarande att sänka.

<hr></blockquote>

Om jag fattat detta rätt så spelar ju färdighetssänkningen inte någon som helst roll, så fort man använder färdigheten är den uppe på toppnivån igen. Och inte blir rollpersonen medveten om att han blivit sämre på att använda en färdighet.

Så om det ser ut så här känns regeln helt meningslös.

Fast det finns ju andra sätt att använda färdigheter. Ta i det här fallet Supa, som kan användas om man går förbi en krog. Där kan det sänkta värdet användas.

WolmerX

Warrior
1. Japp

2. Skulle nog hålla med om att antalet förbättringsslag är i flesta laget. Själv är jag nog extrem åt andra hållet.

3. N/A

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Förtydligande

Nänänänänänä-NÄ! Du missförstodd det!

Så fort man får ett kryss i färdigheten (40 timmars träning eller nå't så'nt) höjer man upp det igen!

Som sagt hänger en tung beta-aura runt förslaget, och jag vet inte riktigt hur det ska utföras.

Anson

Veteran
Re: Detta kanske låter bra...

Om han får sitt kryss efter lång tids vilan ifrån just den färdigheten så använd inte krysset till att höja fördigheten direkt. Jag tycker man ska använde den till ett förbättringsslag (Ob3T6) över sitt värde för att höja det. Sedan som du säger med att man blir gammal då är det bara höja förbättringsslaget till t.ex Ob4T6 eller varför inte mer. Detta tillåter ju äldre personer att slå perfekta slag men kanske inte bli bättre på färdigheten. Detta gör ju att det finns äldre personer som har normala färdigheter och andra som har drabbats av lite demens eller något. Du kan ju gör aupp en åldringstabell för detta så du vet hur förbeättringslagen kan kombineras med åldern.

// Grave Anson Maddocks av Talon /images/icons/dragon.gif