Först och främst har jag en liten petitess(felstavat?)-fundering:
Om man har grundchans 6 i t.ex. RÖR/2 och har 12 i RÖR, sänker RÖR till 11 p.g.a. ålder, ska man då sänka sin vapenfärdighet ett steg (grundchansen blir ju 5 istället för 6)? Låter väl rätt bra? Även om man har 20 i det... så får man sänka... syftandes på att man blir rosslig på det. Kanske inte så uppskattat, kanske inte så många som bryr sig, men va fan /images/icons/smile.gif.
Och en sak till. Hur mycket förbättringsslag brukar ni ge?
Jag får känslan av att jag vräkar ut förbättringsslag över spelarna. Till exempel: Knata genom Jargien ~ 3 förbättringsslag mot marsch. Leva på att jaga/knata runt i Sunari/överleva ~ 6 förbättringsslag mot varje på ett halvår. Är det för mycket?
Hur mycket bör man egentligen ge för yrkesutövande, till exempel som lärare/stigfinnare/whatever? Ett slag per halvår eller år...?
RPna blir über på ->allt<- inom väldigt kort tid, så... som sagt... hur många förbättringsslag anser ni vara logiskt?
Och så funderade jag på färdighetssänkning. Detta kan vara bra till exempel på färdigheter som supa, när man börjar nå nivåer som 18...
Det hela går ut på att per varje kvartal får man slå ett antal tärningar mot färdigheter, om det kommer över/under (välj) får man sänka med ett steg. FÖRUTSATT att man inte använder färdigheten alls. Det kan inte bli lägre än grundchans.
När man sedan börjar använda färdigheten igen, exempelvis genom att träna upp den, så ersätts första krysset i färdigheten med att man höjer färdigheten till samma nivå som man hade innan man började sänka.
Exempel: Person A har färdighetsvärde 18 i "Klämma finnar", på grund av -bla-bla- gör han inte det på 6 månader. Lite otur med tärningarna gör att han får sänka FC 18 till 16. När han sedan börjar få fler finnar och kryssar färdigheten höjs den automatiskt till den gamla nivån - från 16 till 18 i det här fallet. Krysset suddas ut och person A kan börja träna färdigheten som vanligt igen.
Så en person som har sänkt supa från 17 till 14 och börjar igen hoppar alltså helt plötsligt upp till 17 (och blir beroende igen) efter ett kryss i färdigheten... men den går fortfarande att sänka.
Förslag?
Om man har grundchans 6 i t.ex. RÖR/2 och har 12 i RÖR, sänker RÖR till 11 p.g.a. ålder, ska man då sänka sin vapenfärdighet ett steg (grundchansen blir ju 5 istället för 6)? Låter väl rätt bra? Även om man har 20 i det... så får man sänka... syftandes på att man blir rosslig på det. Kanske inte så uppskattat, kanske inte så många som bryr sig, men va fan /images/icons/smile.gif.
Och en sak till. Hur mycket förbättringsslag brukar ni ge?
Jag får känslan av att jag vräkar ut förbättringsslag över spelarna. Till exempel: Knata genom Jargien ~ 3 förbättringsslag mot marsch. Leva på att jaga/knata runt i Sunari/överleva ~ 6 förbättringsslag mot varje på ett halvår. Är det för mycket?
Hur mycket bör man egentligen ge för yrkesutövande, till exempel som lärare/stigfinnare/whatever? Ett slag per halvår eller år...?
RPna blir über på ->allt<- inom väldigt kort tid, så... som sagt... hur många förbättringsslag anser ni vara logiskt?
Och så funderade jag på färdighetssänkning. Detta kan vara bra till exempel på färdigheter som supa, när man börjar nå nivåer som 18...
Det hela går ut på att per varje kvartal får man slå ett antal tärningar mot färdigheter, om det kommer över/under (välj) får man sänka med ett steg. FÖRUTSATT att man inte använder färdigheten alls. Det kan inte bli lägre än grundchans.
När man sedan börjar använda färdigheten igen, exempelvis genom att träna upp den, så ersätts första krysset i färdigheten med att man höjer färdigheten till samma nivå som man hade innan man började sänka.
Exempel: Person A har färdighetsvärde 18 i "Klämma finnar", på grund av -bla-bla- gör han inte det på 6 månader. Lite otur med tärningarna gör att han får sänka FC 18 till 16. När han sedan börjar få fler finnar och kryssar färdigheten höjs den automatiskt till den gamla nivån - från 16 till 18 i det här fallet. Krysset suddas ut och person A kan börja träna färdigheten som vanligt igen.
Så en person som har sänkt supa från 17 till 14 och börjar igen hoppar alltså helt plötsligt upp till 17 (och blir beroende igen) efter ett kryss i färdigheten... men den går fortfarande att sänka.
Förslag?