Re: Story based experience
Vår SL i WoT har hittat på ett eget system som han använder när han delar ut xp, det går till så att han har 3 olika kategorier som hand bedömer oss i:
rollspelande
problemlösning
Action
han sätter ut poäng i från 1 - 5 (1=urkass, 2=dåligt, 3=bra, 4=mycket bra 5=Übermensch/Förbannat bra) och sedan multiplicerar han dessa poäng med varandra och sedan multiplicerar han det med en bas-xp som han bestämt för uppdraget, ex:
jag får 3 i rollspel, 2 i problemlösning och kanske 3.5 i action.
4*2,5*4= 40
sedan kanske han har satt en bas-xp på 50, det resulterar i att jag får 2000 xp när äventyret är avslutat.
det kan ju förvisson bli exttremt stora skillnader för hur mycket xp man får, 5 i allt skulle ju ge 125 gånger bas-xp och ettor i allt bara 1. (50 - 6250xp)
Det är ju upp till SL att balansera det hela, sedan så är ju inte alla RP likadana alla kan ju få högt i rollspel, medans problemlösning och Action mycket beror på karaktärens personlighet. En Vandrare har ju stora chanser att få högt i problemlösning pga att han får mest skillpoints, medans en Krigare har större chans att få högt i action pga sina överlägsenhet i strider.
Ett annat sätt att reglera det så att det inte blir så stora skillnader är ju att göra så att en figter har action som sin primära grej och problemlösning som sekundär och då säga att han kan få max 3 i problemlösning (max *75), samma sak med vandraren medans ädlingen kan få 4 som max i båda (max *80) Detta kör inte vi med dock, vill man ha hög XP, då får man göra sig förtjänt av den
Det är säkert många som ogillar det här men vi gillar det, får liksom alla till att anstränga sig /images/icons/clever.gif