Nekromanti Förslag till NEO

Kullendorff

Warrior
Varför inte lägga upp en FAQ på er hemsida med lite hjälp för oss SL's.

Innehållande:

- Uppdaterade prislistor (somkan fungera)
- dito Löner
- Kampanjmaterial om hus-, borg och slottbyggande (lagar, priser, allmänt genomförande)
- Kampanjmaterial om handel och dess lagar och bedrivande.

etc etc

Överhuvudtaget med kampanjmaterial som täcker "everyday" life för RP´s med adel och handels drömmar.

Bara ett förslag.
Jag är gärna med hjälper till med dito, dock så kan jag förbenat lite om det. Men bara peka åt rätt håll så kan jag researcha själv...

MvH
Kullendorff

Krille

Super Moderator
"Överhuvudtaget med kampanjmaterial som täcker "everyday" life för RP´s med adel och handels drömmar."

Det där blir för mycket för en FAQ, dels för mycket material och dels för mycket research, utveckling och speltest. Det är nästan vettigare att ge ut det som moduler i så fall.

The_shadow

Warrior
varför inte ta det i en ny upplaga av spelarens handbok? den gamla är vad jag har förstått inte så uppskattad. (brukar säga till mina spelare att inte köpa den, förlåt neo). dessutom kunde ni strukturera upp den lite bättre än den gamla och kanske lägga till fler tips till spelarna. eller varför inte göra en spelledarens handbok med enn sammanfattning av de viktigaste tabellerna? det vore betydligt enklare med tabellerna samlade i en Modul istället för att leta i 20 olika.

jag vet att åtminstone jag skulle uppskatta detta och jag tror inte att jag är ensam./images/icons/dragon.gif

Krille

Super Moderator
"varför inte ta det i en ny upplaga av spelarens handbok?"

För att det är ett rätt stort och komplext kapitel, som skulle göra sig bättre tillsammans med administration av gods, gårdar och handelshus i en modul med kampanjregler.

Kullendorff

Warrior
Njaaa

Poängen var väl att jag hade velat se något sådant inom en överskådlig framtid.
Något vi alla vet inte existerar om det ska bli en modul, och sen har visst "SL modulen" försvunnit ifrån release planen.

Om man bara publicerar det på hemsidan kan folket faktiskt bidra med egna synpunkter samt speltesta det själva. Bara folk vet om att det är i "beta" format. Inget hugget i sten.
Så länge det står att det bara är förslag så ...

Jag vet massvis med andra företag som litar mer på köparna och låter deras åsikter och feedback i liknande frågor hjälpa till.
Jag tror vi kunde undvikit produkter såsom Monster, Sorgernas Brunn och Spelarnas om man hade gjort något ditåt.

Spelarnas därför att den är så undermålig att det inte går att motivera VARFÖR man ska köpa den (inte ens dess konstruktörer kunde motivera varför på ett konvent lite senare). Monster och Sorgernas pga den rent av brottsligt dåliga kvalitén (exkl Troll kapitlet).

Nog med gnäll.
Jag tror dock att man skulle kunna ha en avdelning på los hemsida med regel/kampanj förslag som man inte hinner/kan ge ut i modul form ännu. Om dom senare kommer ut moduler senare så kommer ingen klaga. Som bra exempel se WoC och WhiteWolf-online (jag VET att dom spelar i en annan division men att inte sträva för att nå perfektion är väldans dumt) för deras konsument feedback.

Men men det är bara jag som tycker det och va f-n vet jag?

Hälsningar
Kullendorff

Krille

Super Moderator
Re: Njaaa

"Poängen var väl att jag hade velat se något sådant inom en överskådlig framtid."

Det lär du inte få. Det ligger på tok för mycket research bakom ett sådant arbete för att det skulle kunna göras under "överskådlig framtid". I alla fall inte om du vill ha något bättre än de höftningar som förekommer i regelboken.

"Jag vet massvis med andra företag som litar mer på köparna och låter deras åsikter och feedback i liknande frågor hjälpa till."

Tja, jag tror inte på modellen.

För det första, "ju fler kockar", du vet.

För det andra, Sverige är för litet för att kunna skaka fram tillräckligt många vettiga skribenter. De som finns och har lust är nästan redan uppsugna som frilansare.

"Spelarnas därför att den är så undermålig att det inte går att motivera VARFÖR man ska köpa den (inte ens dess konstruktörer kunde motivera varför på ett konvent lite senare). Monster och Sorgernas pga den rent av brottsligt dåliga kvalitén (exkl Troll kapitlet)."

Tja, jag håller inte med dig på någon av punkterna. Monster säljer eftersom folk vill ha monster. Visst, man kunde ha gjort den bättre, men den är definitivt inte sämre än till exempel Monsterboxen till DoD, eller Monstruous Compendium till D&D3. Sorgernas Brunn var av ungefär den kvalitet som jag förväntade mig av ett tunt köpeäventyr. Och Spelarens Handbok används flitigt i spelgruppen, eftersom den avlastar regelboken så att spelledaren kan behålla den för sig själv.

"Men men det är bara jag som tycker det och va f-n vet jag?"

Nejförfan! Du är inte ensam.

Kruxet är att WotC och WW spelar i en helt annan division. Neo har inte råd att lägga ner såpass mycket energi som inte ger någon avkastning tillbaka. Visst, det är fint att eftersträva perfektion, men än finare är att hålla sig till mål som det finns realistiska möjligheter att uppnå. Det är ingen mening med att eftersträva ett visst mål som man inte har en suck att uppnå. Med tanke på att Neo inte har råd att avlöna en infomaster så skulle en webblösning för att få folk att delta och bidra själva helt enkelt inte fungera - det finns ingen som har tid att lägga ner engagemanget.

Ironclaw

Veteran

Hmmm.... Ja håller inte riktigt med om att eons monsterbok skulle vara lika bra som Monstruous Compendium till D&D3. Det är som att jämföra en lekparks karusell med Liseberg!! Den hårdpärms, lyxiga boken med över 500 monster och färgbilder och nästan lika mycket info om varje sort som i eons monster bok. Jämfört då med eons tunna "tidning" med ca 40 monster (har inte räknat), mycket tråkigare i alla avseenden! En vettig spelledare köper Monstruous Compendium till D&D3 och plockar monster därifrån och översätter till eons regelsystem om han vill ha stor variation på sina monster..... tex Hyggelmonster börjar bli ganska utslitet om du spelat eon i ett antal år! /images/icons/clever.gif

Krille

Super Moderator

"Den hårdpärms, lyxiga boken med över 500 monster och färgbilder och nästan lika mycket info om varje sort som i eons monster bok. Jämfört då med eons tunna "tidning" med ca 40 monster (har inte räknat), mycket tråkigare i alla avseenden!"

Visst, Neos produktion kan inte jämföras med Monstrous Compendium. Där ligger WotC i en helt annan klass. Det var dock innehållet jag talade om.

Faktum är att den enda monsterbok som verkligen imponerat på mig är Usagi Yojimbo: Monsters. Det är ett litet tunnt 48-sidigt häfte (häftad rygg, inte ens limmad) med ett dussintal monster. Varje monster presenteras dock med sin plats i serien Usagi, sin plats i den japanska mytologin, en fysisk beskrivning, spelvärden, bild, förslag på hur monstret används i äventyr och en kasse variationer. Enligt min inte ett dugg ödmjuka åsikt, den brädar Monstrous Compendium, all hands down.