Nekromanti Förslag till Riotminds och egna tankar

MikaelGavriel

Veteran
Jag läste nu bland de tidigare inläggen och någon skrev om att fiendena bara är siffror närman möter dem, t.ex som skeletten som den personen sa något sådant här liknande om:

Rollpersonerna möter 5 skelett och går genast till attack för de vet deras värden.

Jag har själv läst igenom en massa böcker som jag egentligen inte skulle ha gjort som spelare, t.ex Monsterboxen till Ereb Altor, det har gjort att då jag möter en varelse så vet jag hur farlig den är (som standard) och kan genom det besluta ifall jag ska attackera eller fly.

Jag ser det som en nackdel gör det tar bort mycket av känslan.

Jag tycker verkligen att Riotminds ska ha varningstexter i början av kapitlen som ENDAST är för spelledaren.
Och t.ex. skriva något sådant här=

Varning
Innehållet i detta kapitel är endast till för SL och den som läser det här och inte är SL straffar sig själv genom att detta minskar spelglädjen p.ga att XXXXXXXXXXX

Något sådant, eller vad tycker ni på Riotminds?
Jag ser det som en bra ide´, vad tycker ni andrà?

/Mikael Gavriel - Han som inte har någon slogan.

Johan K

Gammal & dryg
Du har helt rätt. Det finns ju inget som kan förstöra en kväll som när spelarna vet vilka monster de möter.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>

Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Jag håller helt med, men...

...det spelar nog ingen roll hur mycket riotminds varnar i texterna att detta är endast till SL. spelarna kommer ändå att läsa det, så kommer det alltid att vara, tyvärr.

Jag själv som både är SL och RP vet värdet på varenda liten "krake" i Ereb. Så det är bäst med egna skapade SLP eller varför inte en demon, svag eller stark, beroende på spelgruppen. Det kan ju bli tråkigt i längden att altid möta en demon, men det räcker till ett X antal äventyr. Man ändrar bara utseende och FV´n. Sen an man ju alltid hitta på egna monster =).
Ja, hade bra...

Liberate Tu-Temet Ex Inferis.
. . . eller på svenska . . .
Rädda Dig Själv Från Helvetet.

Rosen

Myrmidon
Re: Jag håller helt med, men...

<I>...det spelar nog ingen roll hur mycket riotminds varnar i texterna att detta är endast till SL. spelarna kommer ändå att läsa det, så kommer det alltid att vara, tyvärr.</I>

Vår DM i AD&D löste det genom att (när möjlighet gavs) inte berätta vad det var för varelser, med motiveringen att <I>rollpersonerna</I> inte hade studerat några Monster Manuals.
Funkade rätt bra; den första dungeon vi rensade var full av vagt människoliknande kreatur som var storväxta, ludna och hade stora betar. Vi tyckte de var <I>skitläbbiga</I>. Åratal senare kikade jag på modulen i en spelbutik och upptäckte att det var bugbears...

--
Åke

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Förändra deras syn!

Ge dom lite spö några gånger. Kanske inte då så att dom dör utan bara så dom får se att det är farligt. Lite motgång i strid är inte fel för spelarna... då får dom bara lite mer respekt/images/icons/wink.gif. Men sedan så ska dom ju inte bara ha motgångar för då blir dom irriterade över att deras super-ultra boffer inte klarar nått. Balans min herrar.

Jaja ni fattar vad jag menar. Överraskningar är också kul... /images/icons/smile.gif

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

Bela

Warrior
Det skulle uppskattas om monsterboken hade en sektion med beskrivningar av varelser och en med deras speltekniska värden. Då skulle det även vara lättare att använda boken till andra rollspel och världar.

Bela

Johan K

Gammal & dryg

Jo, man brukar ju göra det ändå. Jag känner mig kanska bra när det gäller sådna saker. Och man brukar ju bli så OTROLIGT nyfiken. Som du säger, man kommer nog aldrig helt ifrån det....

Johan K

Gammal & dryg

Det var ju ett ganska smidigt sätt att lösa det hela på.

Longinius

Veteran
Tror inte varningstexter hjälper. För det första gillar spelare att läsa allt de kommer över. För det andra finns det många spelar grupper, som min egen, där det finns mer än en spelledare och man alternerar mellan dem. Det betyder att två, tre personer utöver han/hon som är spelledare för stunden läst igenom böckerna....

Pazuzu

Warrior
Beskriv inte vad det är för varelse. Tänk ALLTID ur spelarnas synvinkel.

"Framför er hoppar det fram en Onaqui." Blä!

Beskriv synen, svetten, lukten, ljuset, skräcken och adrenalinet. Inser spelaren vad det är för nåt blir det skitkul när han sen blir asskraj och flyr för livet eller försöker dra klingan.

Rickard

Urverk speldesign
"<EM>Beskriv synen, svetten, lukten, ljuset, skräcken och adrenalinet</EM>"
Mina spelare trodde att svartnissar var svartalfer. Bifogar en stripp som träffar mitt i prick (gjord av Rosenius naturligtvis). Annars har du rätt i den frågan.

"<EM>inte berätta vad det var för varelser</EM>"
Förklarade han varje gång deras utseende? Ni måste ha haft ett namn på dem om än "lurviga bestar".

"<EM>Ge dom lite spö några gånger</EM>"
Alltid minst en får stryk varje spelomgång. Sist så mötte de svartnissar och trodde att de kunde klara av de när det var en RP mot tre svartnissar. "Äh, han har ju bara en stekpanna och han en decimeterlång gaffel."
De båda slutade som blödande fångar i ett svartfolksläger.

"<EM>varnar i texterna att detta är endast till SL. spelarna kommer ändå att läsa det</EM>"
Dålig disciplin från SL. Mina spelare tittar på mig med med hundögon när de vill kolla igenom en bok. I DoD har de redan mött de flesta vanliga varelser så då blir det inga överraskningar.

/[color:green]Han</font color=green> som annars håller helt med <B>Bela</B>s förslag

Feuflux

omjonasson.se
Helt rätt, i en rollspelsgrupp där SL byts runt går det inte att hålla varelsebeskrivningar hemliga. Så länge rollpersonerna spelar efter vad deras karaktärer vet och inte vad de själva läst i regelböckerna så fungerar allt finfint.