Nekromanti Förslag till strukturerad enkelhet

Blasphemy

Swashbuckler
Struktur.. struktur jag är i behov av struktur… (inte ihopblandas med fraktur vilket jag klarar mig utan).
Det känns som om allt skulle kunna gå så mycket mer smidigare. Fast det är kanske bara jag som tycker att det är onödigt krångligt.
När man skriver Artikelförslag eller läser andra personers förslag på artiklar så när skall man förvänta sig att dessa skall blir färdiga till nästkommande nummer?
Jag skulle gärna vilja se ett mail ifrån Ola eller någon annan där man har gjort upp ett synopsis för det kommande numret av Codex. I alla fall så att man har ett litet hum om hur det kommer att se ut och så att man har mål att sträva efter.

Det skulle exempelvis kunna vara så enkelt som såhär:

Hur man skapar en lämplig gyttjepöl till sina amöba livsformer. Av Grodan Boll

Vapentabell till Eon. Av Arnold Shnuddelmeyer

Äventyr till Tomtar och troll. Av Joppe Nilsson

Musik till rollspel. Av Ricky Martin

Osv osv. och så att man får ett sådant synopsis utskickat i god tid innan deadline. Den ansvarige för insamlandet av detta måste prata med alla inblandade skribenter som anser sig ha något att bidraga med till nästkommande nummer och sammanställa allt.
En jobbig uppgift men det skulle helt klart underlätta det hela. Dessutom så behöver man inte leta igenom hela forumet för att gissa sig till hur nästa nummer ungefär kommer att se ut. I mailet så skulle det även kunna finnas Mail adresserna till redigerarna och korrekturläsarna samt när Deadline är.
Självklart så behöver detta inte vara i form av ett mail utan kan vara ett inlägg på forumet. Jag personligen har ytterst dålig koll på vad som kommer med till nästa nummer.

Ja det är bara ett förslag.

Petter Nallo

Only dead fish float with the stream.

Ola

Swordsman
Codex 1 2001

Hej alla, nu är jag tillbaka med massor av ny energi!

Codex nr 1 2001 kommer ut i butik i slutet av februari och dead-lines har varit. Om någon har missat dead-lines så går det att få lite extra tid att putsa klart. Maila mig om så är fallet!

Codex nr 1 2001 kommer att innehålla

StarWars special
MageKnight special + färg serie
Fräscha dataspel m.m.

plus en massa andra saker. Jag har just nu liten koll på läget, men jag återkommer!

Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu

AndreasOlsson

Veteran
Tja det hela låter bra. Jag är med i så mycket just nu att jag glömmer av artikelskrivandet ibland. (En sömnlös natt igår när jag skrev titalet karaktärer till ett lajv). Så en blåslampa i rumpan så att man får ändan ur vagnen och gör klart skiten skulle vara mycket bra...

Gott Nytt

Andreas Ollebär Olsson

Don not be afraid. Be terrified.

Snow

Swashbuckler
En rörig grej just nu är var alla filer är, har de korrats? har layour fått dem, vilkas mailboxar har kraschat?

Kan inte codex ha en ftp (på denna servern tex) med foldrar för texter, typ
<PRE>
nr_1/till_korr
/korr_retur
/till_layout
/whatever...
</PRE>
alla vet var dokumenten skall, alla vet var de kan hämtas...

Snow aka Markus Borbely
Dead, but still walking around<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by snow on 2001-01-10 12:36.</EM></FONT></P>

chrull

Stockholm Kartell
det skulle vara rätt smart faktiskt... eller något liknande system...

christian sahlén

[HSM]

Warrior
Eftersom jag skrivit för tex InternetWorld så kan jag säga hur det går till där. Som skribent skriver man inte för nästakommande nummer utan när chefredaktören "okejar" en artikel och efter att man skickat in den färdiga artikeln så kan man räkna med att det dröjer ca tre nummer innan kommer med, dvs man ligger rejält före i schemat. Det ger mao ordentligt med tid för alla inblandade och löser enkelt alla problem med tidsbrist. Aktuallitetsartiklar och artiklar med nyhetsvärde har naturligtvis sin deadline närmare i tiden till utgivningen.

Från andra sidan sett så är det naturligtvis trevligare för en skribent att bara vänta en månad och sedan se sitt alster i tryck, men jag tror för att kunna driva en lite större tidning så måste man ligga lite före. Då har man tid att göra något åt eventuella problem med material, etc som dyker upp.

Nu ska jag titta Yojimbo. Kurosawa rockar!

-Hans

DanielSchenström

Swashbuckler
Nackdelen med att arbeta med så långt framliggande pressläggning är just att belöningen med Codex är att få sin artikel publicerad och snabbt dessutom. Vad som skulle hjälpa Codex mer är att snabbt få en struktur på ordergången, i lämpligtvis ett mail där det står ordergång och alla ansvariga för de respektive sektionen.

Sen måste alla skribenter göra sitt bästa för att bli klara före deadline och i god tid tala om vad de skriver för något.

Personligen tycker jag att det allra svåraste är att veta hur stor ens artiklar blir. Visst kan man hålla sig till ett visst antal tecken men sen kommer layout och bilder in.

Daniel Schenström