Nekromanti Förstärkt Kranium -> Ballonghuvud

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Jag har tänkt en smula (vilket oftast slutar i katastrof förövrigt /images/icons/wink.gif), och kommit fram till lite lustiga saker.
Cybernetiken "Förstärkt Kranium" är en populär cybering. Den ger helt groteska SKY 10 till dom två viktiga delområdena, nämligen skalle och ansikte.

Ett vanligt kranium är ungefär 5-8 millimeter tjockt runt skallen. Något tjockare runt kindbenen och käken. Skallbenet är tjockare, men är mestadels ihåligt. Näsbenet är tunnt och fyllt med brosk. Tinningarna är tunna.

Problemet är, låt oss anta att vi på genom någon ohyggligt avancerad operation ersätter det gamla kraniumet helt och hållet med ett nytt kranium (av metall, avsedd för att skydda mot projektiler). Problemet är att man vill inte ha för tjockt pansar runt skallen. Är det för tjockt så kommer man att se ut som Arnolds huvud på Danny DeVito. Inte bra.
Så rent logiskt försöker man undvika Arnold-DeVito effekten genom att ta ett matrial som har så hög SKY per cm som möjligt. Efter lite letande i tabellerna så inser man att det är Crysteel som har den absolut bästa Skyddsförmågan per cm.
Så hur mycket Crysteel krävs det för att uppnå SKY 10 då ?
SKY 10 står inte i tabellen för Crysteel, men man kan extrapolera fram det, och kommer fram till att man behöver ungefär 2,5 cm crysteel för att uppnå SKY 10.
Tänk dig er nu att ni skalar bort ert kranium, som är i snitt 5-8 mm tjockt. Sen sätter ni dit 2,5 cm stål istället. Det innebär att kraniumet är 2,0-1,7 cm tjockare.

Jag har bara en sak att säga.
Ballonghuvud

Om man händelsevis skaffar förstärkt Kranium för SKY 10 så får man räkna med att se ut som ett jävla freak för resten av sitt liv.
Det borde finnas en extravariant med halverad SKY (SKY 5) där man fortfarande bibehåller sitt normala utseende.

ANM Kom ni nu inte och säg att man alltid kan sätta in pansarhud i huvudet istället. Pansarhuden tar också plats, och samma problem uppstår. Det är inte så farligt om man blir 1-2 cm bredare över magen, men just över ansiktet märks så fruktansvärt väl. ANM

Jaja, nu har jag rabblat färdigt.

/Grottrollet Naug

Tippis

Warrior
Laminat

Efter lite funderingar svarar jag här istället för i den gamla crysteel-tråden.

1. Jo, det är nog som du säger - med ett pansarkranium ser man ut som en mupp. /images/icons/frank.gif Det tycker jag låter som en utmärkt spelbalanserande detalj, eftersom SKY 10 är SKITMYCKET - någon nackdel ska det enligt min mening finnas med det. Naturligtvis skall det finnas mindre påfallande kranier, med kanske bara SKY 5, till ett något lägre pris, men det är ju upp till cybernörden att välja...

2. Vad tabellerna i N2 inte tar hänsyn till (vad jag kan märka) är komposit/laminatmaterial. Förvisso finns både skottsäkert glas och pansarplåt med i listan, men efter vad jag har läst, måste jag blint anta att detta bara är SKY-värdet för grundmaterialet.

Vad man gör (redan idag, exempelvis i vindrutan på bilar) är att man tar det önskade materialet, modifierar det eventuellt kemiskt för att göra det starkare (återigen, se skillnaden glas - skottsäkert glas), och sedan lägger man det i lager, eventuellt med något mellanliggande material (oftast plastfilm). På så sätt får man fram exempelvis ett 6mm-glas som enligt N2-reglerna har minst SKY 8 - det stoppar vid tester en salva helmantlad 7.62 från att penetrera...

...och detta var för 3-4 år sedan. Tekniken är egentligen så enkel att man kan göra det hemma i köket! Rutan ovanför var uppbygd av 5 lager 1mm-plexiglas med en OH-filmliknande plast mellan lagren. Skaffa gärna lite dubbelhäftande plast och ett par skivor glas och prova hemma...

Rent regeltekniskt skulle jag, med ovan nämna experiment i minnet, utan vidare säga att man kan få upp SKY-värdet per cm 3-5 gånger, beroende på vilka material som används. Vill man inte ha något genomskinligt ökar ju utbudet av både grund- och mellanliggande material markant. Samtidigt borde priset braka i höjden, med ungefär samma faktor.

3. Som SL skulle jag naturligtvis inte låta mina spelare få lägga sina smutsiga labbar på något så avancerat som en laminattillverkat cyberkranium - då skulle de ju komma undan utan att se ut som elefantmannen... Så i min onda onda värld är punkt 1 och 2 omöjliga att kombinera, i alla fall för spelare /images/icons/devil.gif

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Laminat

Så, vad du säger är ska spelare vara tvungna att se ut som elefantmannen om dom ska ha ett förstärkt kranium. Men däremot så finns möjligheten att våra tuffa SLPs kan komma ifrån Arnold-DeVito effekten.

Precis vad jag vill höra /images/icons/grin.gif

/Grottrollet Naug

Tippis

Warrior
Elak? Jag?! Näää! [UT]

[UT] = ursäkt för tarvligheter

...med tanke på att skallen kommer kosta 5000 x4 (C-klass) x5 (materialkostnad) = 100 000 buckazoider, plus en operation på 2000 pix (inte en chans att så avancerad cybernetik finns att tillgå på annat än lyxkliniker), brukar jag harkla mig försiktigt åt spelarnas förfärade miner när detta pris kommer på tal och visa dem en fin liten hjälm, skyddsklass IV, för 2998 inklusive moms och frakt, som man dessutom kan gömma i garderoben när man vill undvika cyberscanners (jag påpekar även att det inte kan gömma sina huvuden från sagda scanner).

Av någon anledning har alla valt att köpa hjälmen istället... i alla fall hittills.

Den andra sidan av myntet stötte vi också på i form av en 27-psykoskryss-RP som hade som vana att, om tiden medgav, köra en snabb scan på alla ultralönndödsmördare de lyckades ha ihjäl, för att se om de kanske hade någon slags dyrt skrot inopererat, och sedan försökte sälja skrotet på second-hand. /images/icons/grin.gif

...så så fort någon kommer och vill vara maxad säger jag bara: Kommer du ihåg Piedro el Wierdo? Då kommer de på andra tankar...

...sedan skall sägas att, med de regler jag kör för att hantera kontakter, är det synnerligen ovanligt att spelarna har tillgång till C-klassad utrustning från början, men inget hindrar ju att de drömmer, och om någon av dem skrapar ihop 102 000 pluringar och skaffar sig grova cybernetikkontakter, tänker jag inte hindra dem från att skaffa sig en Tyrell Hi-Impact-With-Natural-Look-Skull, och sedan låta SLPerna skjuta honom i knäna när de upptäcker att skallen är skottsäker. /images/icons/devil.gif