Nekromanti Förståeligt?

Big Marco

Läskig
Jag har hjärnbrand och kan inte se om följande är pedagogiskt eller inte? Kan någon smart svara mig, menmen svara då, hallå.

--

Ibland kan flera bonus och avdrag gälla på ett och samma slag. Detta kan göra huvudräkningen lite utmanande och slöa ned tempot. Här följer några förslag på tankesätt som kan göra räknandet lite enklare.

· Räkna först samman alla avdrag till en siffra, kom i håg denna, och räkna sedan ut alla bonus och lägg till den till avdraget. Genom att summera alla bonus och avdrag för man en siffra – det slutliga avdraget eller bonusen. Det är enklare att lägga till +3 i bonus till ett slag än +5 –4 +2. Exempel: gruppera avdragen; –4. Gruppera bonus; +5 och +2, det blir +7. Lägg till den totala bonusen om +7 till det totala avdraget om –4 och få resultatet +3.

· Lägg till eller dra ifrån bonusen eller avdraget till skickligheten eller attributvärdet direkt, innan tärningarna slås. Det är lättare att göra en räkneoperation innan slumptalet tillkommer. Exempel: Skicklighet 12 +3 = 15. Kom ihåg 15 och slå 2T och lägg ihop summan. Mycket lättare än att komma ihåg 12, slå 2T, räkna ut summan och sedan lägga till +3 ytterligare.

--

Man Mountainman

Storsvagåret
Det är begripligt, men i min mening redundant. Varför ska man instruera sina läsare i addition av ensiffriga tal?

Och by the way, "en bonus, flera bonus"? Vad är det för skum svenska? Jag vet inte vilken djävulsk språkvårdares galna sinne du smittats av, men i det riktiga Sverige säger vi "bonusar". No offense. :gremgrin:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Pedagogiken ser jag inget fel med, men jag tycker nog att »bonus« i pluralform ska ha en ändelse (dvs. bonusar, bonusarna).

Eller är jag bara gammal och mossig, och det är allmän praxis att skriva sådär och jag har bara missat det?

Äh, det spelar förresten ingen roll. Jag tycker det låter skumt, och om det blivit ett vedertaget skrivsätt kommer jag att skriva arga insändare till lokaltidningarna och starta en protestlista och en landsomfattande namninsamling att dänga i huvet på Språknämnden tills de tar sitt förnuft till fånga och bannlyser oskicket.

:gremgrin:

Big Marco

Läskig
Jag blev osäker själv när en i vanliga fall duktig språkvårdare i min närhet (som jag nu måste skjuta) hävdade "bonus" som plural. Jag skall dubbelverifiera, men jag hade ändelser först, så jag tar gärna tillbaka dem.

Tack för övrigt. Hoppas jag inte dödade din lust att skriva insändare. De brukar ju trots allt vara roligast av allt i tidningarna (som en låååång insändare i Metro GBG som handlade om hur en hårdrockare inte längre ville bli trakasserad av "alla andra" då han "minsann också är en tänkande människa!" Jag undrar fortfarande då och då vad han hade råkat ut för...?)

Big Marco

Läskig
Jag har en perversion i att vilja hjälpa mina läsare när jag tycker att jag har smarta tips. Men ibland kanske det blir för fjantigt. Sådant är svårt att bedöma själv.

(jag är sådan som gillar när rollspelskonstruktörer utöver att beskriva hur/vad en regel gör, även beskriver varför, så jag tror att det är en avlägsen kusin till det behovet som spökar här...)

LordTengel

Swordsman
Klart begriplig instruktion, men snälla, ändra till "bonusar". Det finns säkert någon fiffig språklig förklaring till varför det är fel, men det är väl ändå standard...?

Tycker också att det är helt okej att ha med ett tips som det här, även om det är något som man kan lista ut själv. Ett tips på vägen för att göra räknandet snabbare.

Rickard

Urverk speldesign
Kan du inte bara skriva reglerna i den ordning så att den där matematiken inkommer automatiskt? Alltså, du skriver först om färdighetsvärden, sedan om bonusar och sist av allt tärningsslaget. Förresten använder jag själv termen "bonus" överallt bland mina regler, men jag ignorerar glatt pluralböjningen (eller snarare avsaknaden av den) för tydlighetens skull. :gremsmile:

Sedan behöver ju inte det sättet du tycker är enklast att räkna på vara universiellt. Jag ser själv hellre ett tips på när man ska slå tärningen, för om exempelvis spelaren slår tärningen och räknar samman summan medan spelledaren räknar ut bonusen så flyter det i regel på ännu bättre. Om spelledaren däremot slår för sina spelledarpersoner så kan denne ha slagit slaget långt i förväg och endast behöver räkna samman alla modifikationer.

/Han som också har tips på hur man kan räkna men det är mer tricks så man kan slippa att vara omständig

från mina EDoD-regler said:
Tips: För att underlätta när du räknar ihop alla grundegenskapsvärdena så kan du först räkna ihop alla tiotal (blir i regel 60) och sedan entalen.

MrG

Swashbuckler
Jag blev mest lite förvirrad (är å andra sidan lätt bakis efter jobbkickoff). Men här är några tips
· Lägg till eller dra ifrån bonusen eller avdraget till skickligheten eller attributvärdet direkt, innan tärningarna slås. Det är lättare att göra en räkneoperation innan slumptalet tillkommer. Exempel: Skicklighet 12 +3 = 15. Kom ihåg 15 och slå 2T och lägg ihop summan. Mycket lättare än att komma ihåg 12, slå 2T, räkna ut summan och sedan lägga till +3 ytterligare.
Första meningen har för många "eller" använd heldre något "/"
Bryt stycke innan exempel (eller ändra teckenstil)
Och så behövde jag läsa exemplet flera gånger för att hänga med, behöver du berätta hur man inte bör göra också? Jag skulle skippa Mycket lättare än att komma ihåg 12, slå 2T, räkna ut summan och sedan lägga till +3 ytterligare. helt och hållet.

Eksem

Champion
Gud så bra att just jag som är både en dumskalle och en virrpanna kom och läste den här tråden, dessutom med feber. Då får du nämligen höra att det där är helt tokigt och asjobbigt skrivet. Jag förstår det, men jag tyckte det var helt sjukt omständigt och jobbigt att läsa trots att det är världens enklaste och kortaste grej. Jag tror att det jag stör mig på är första meningen. Den är för lång, och dessutom skriver du först att man ska räkna samman avdragen, sedan ska man räkna ut alla bonus(ar). Skriv att man räknar samman på båda och dela upp det i två meningar. Like so:

Räkna först samman alla avdrag. Räkna sedan samman alla bonusar.

PAX

Jordisk Äventyrare
Första gången jag läste texten tyckte jag den var tillkrånglad och eftersom jag skummade snabbt igenom den så började jag fundera på vad du egentligen är ute efter? Men sen insåg jag att du förklarade enkel huvudräkning. Hrrmm.... Behövs det verkligen? Är vi rollspelare så taskiga på huvudräkning att vi behöver en förklarande text för hur man lättast räknar? Och när jag tänker efter på hur vissa av mina medspelare inte kan räkna ihop 3T10 under 20 sekunder... Ja, varför inte.

Big Marco

Läskig
Jag vill tacka alla!

Tack för all feedback - det är uppskattat! Många bra kommentarer och vinklingar har framförts. Texten ser ut följande numer:

--
Ibland kan flera bonusar och avdrag gälla på ett och samma slag. Detta kan göra huvudräkningen lite utmanande och slöa ned tempot. Här följer några förslag på tankesätt som kan göra räknandet lite enklare.

· Räkna först samman alla avdrag. Räkna sedan samman alla bonusar. Det är enklare att lägga till +3 i bonus till ett slag än +5 –4 +2. Exempel: räkna samman alla avdrag; –4. Räkna samman alla bonusar; +5 och +2, det blir +7. Lägg till den totala bonusen om +7 till det totala avdraget om –4 och få resultatet +3.

· Lägg till eller dra ifrån bonusen/avdraget till skickligheten eller attributvärdet före det att tärningarna slås. Exempel: Skicklighet 12 +3 = 15. Kom ihåg 15 och slå 2T och lägg ihop summan.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Typografiskt detaljpill …

En liten yttepyttepryl bara:

I svensk typografi är det kutym att skriva formler med mellanslag både före och efter operatortecknet.

Om en modifikation står ensam ska det dock vara som du skrivit.

Alltså: »Det är enklare att lägga till +3 i bonus till ett slag än + 5 – 4 + 2.«

Samt: »Exempel: Skicklighet 12 + 3 = 15.«

Det där har säkert din layoutare koll på, men hans jobb blir ju lättare om allt sånt är fixat redan i råtexten (och jag är förstås för att göra layoutares jobb lättare).

Big Marco

Läskig
Re: Typografiskt detaljpill …

Jag har koll på det, men det blir ett annat dilemma, då avdrag/bonus är en enhet av "tecken & siffra".

Egentligen borde "+5 –4 +2" kanske stå så här: "+5, –4, +2" istället?

Hmmm...

Big Marco

Läskig
Variant

· Räkna först samman alla avdrag. Räkna sedan samman alla bonusar. Det är enklare att lägga till (+3) i bonus till ett slag än (+5), (–4), (+2). Exempel: räkna samman alla avdrag; (–4). Räkna samman alla bonusar; (+5) och (+2), det blir (+7). Lägg till den totala bonusen om (+7) till det totala avdraget om (–4) och få resultatet (+3).

· Lägg till eller dra ifrån bonusen/avdraget till skickligheten eller attributvärdet före det att tärningarna slås. Exempel: Skicklighet 12 (+3) = 15. Kom ihåg 15 och slå 2T och lägg ihop summan.

--

Blir ovanstående otydligare, med alla paranteser?

EDIT: Som jag skrev i första inlägget - jag hade hjärnbrand. Kotym i Noir är att skriva alla avdrag/bonus inom parantes, det är just i det här exemplet som jag har helt förträngt detta. Läskigt. :gremgrin: