Nekromanti Första äventyret

Zire

Swashbuckler
RipperDoc (all ära åt honom) fick mig att tänka på att första gången en ovan (icke van, alltså) SL spelleder kan vara ganska kul. Dels ovanan, dels åldern.
Så jag vill höra om ni har nått kul att kommentera första gången ni spelledde?

Mitt tillkännagivande:
Jag spelade DoD-Chronopia med mina två polare, vad de spelade för karaktärer minns jag inte.
Hur som helst hade jag redan bestämt mig för att skippa staden så jag gjorde en helt egen värld (kanske inte så smart).
Spelarna skulle ta sig till en gammal stad av en anledning jag inte är säker på fanns. Visstja, de hade blivit hyrda av en gammal man som behövde hjälp att ta sig dit.
Det var en hel del äventyrare som hade blivit hyrda, bland annat minns jag tre troll som hade festat dagen innan.
Hur som helst så hände det inte så mycket mer på vägen genom skogen än att de fick slåss, vilket tar ganska lång tid om man är ovan.
Tillslut tog de sig fram och då återstod bara rollpersonerna samt den äldre mannen. De andra hade "flummats" bort på olika vis.
Vid staden, som var en enorm ruinstad, spårade allt ur.
Den gamle mannen visade sig vara någon riktig onding och då han släppte lös sina krafter gick hela staden under (igen?) och spelarna fick fly snabbt som 17 för att ta sig ut levande.. där någonstans tog äventyret slut och jag fortsatte med någon av mina "berömda" improvisationer. Sa jag spårat ut innan? Glöm det, mina improvisationer är värre än så!
Det var vatten som omotiverat plötsligt kom från ingenstans och förstörde staden än mer osv. Spelarna förstod inte så mycket....
Hur det hela slutade vet jag inte, jag kanske helt enkelt inte kom på fler katastrofer som skulle drabba den stackars staden.

Vi startade om från scratch nästa gång vi spelade, och det fick vi göra flera gånger.

- Zire, skulle det vara han som nämnts här ovan?, Hugaligen!

Malakhai

Veteran
Kul att det finns fler som får ryck när det är sl... fast det slutar ju inte med åren... blir nog värre... =P
vet själv med mig att vissa äventyr ballat ur... b.la homosexuella värdshusvärdar och en minotaur antagen vara hans älskare för att han sov där en natt (på värdshuset då)

Malakhai
Döden är bara början

NecTech

Swordsman
Hmmmm....SL som spårar ur...jojo, det har hänt mig ett antal gånger.....Pratande grisar, hästar som plötsligt ställer sig upp och runkar osv....Jo, jag vet..perversiteter.

En gång "råkade" rollpersonerna spränga hela Shanghai i luften bara för att jag (S) spårade ur....

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>

NecTech

Swordsman
tja, vi hade roligt åt det...Det hade vi.....

Denna är nog värst: Som du säkert vet så springer alltid ett skogsrå ett antal rutor fortare än sin snabbaste efterföljare....Men eftersom det inte stod något om förföljaren flög så hoppade mina spelare upp på ryggen på en Karkion flög ikapp henna och våldtog henne brutalt!!
Jo..Jag var SL...Men det var väl för 14 år sen eller något....

Mvh
Necrotech

Malakhai

Veteran
Då dog han ju...
Efter fullbordad akt med ett skogsrå dör alltid den manliga parten.... står i boken juh... =)

Malakhai
Döden är bara början

Malakhai

Veteran
Jepps... eller tja... avlider... fast det var nog i monsterboken eller nått... men jag har läst det i DoD!

Malakhai
Döden är bara början

Illern

koppariller
Tja, det första äventyret jag spelledde var en övergiven slottsruin med ett gäng orker i (och med en trollhåla i närheten). Detta var det medföljande äventyret i SRR och det blev ett groteskt frossande i SRR:s skadetabeller, bland annat ströp en spelare en ork med dennes egna tarmar - huh!
Detta var dock länge sedan nu, lyckligtvis till och med ett tvåsiffrigt tal år sedan.

[color:green]/Illern, legionär
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A></font color=green>

Rosen

Myrmidon
<I>första gången en ovan (icke van, alltså) SL spelleder kan vara ganska kul. Dels ovanan, dels åldern.
Så jag vill höra om ni har nått kul att kommentera första gången ni spelledde?</I>

Första gångerna vi spelade (Traveller) såg vi det hela som en sorts dataspel utan dator; när allt gick åt h-e och hela gänget gick och dog, så slog alla fram nya gubbar och började spela om samma äventyr från början. Samma SLP på samma ställen, som berättade samma saker... Det var som regel rätt mycket enklare att spela det klart andra gången. (-:

Sen har jag träffat en som berättade att han först inte förstod att kartorna var for his eyes only, så de hade suttit och kört dungeoncrawls med kartorna utbredda på bordet, med fällor och lönndörrar och allt fullt synliga för spelarna.

--
Åke

Rosen

Myrmidon
<I>Jasså.....Varför det???</I>

Tja, hur brukar <I>dina</I> spelgäng bli när alkoholnivån är lite uppåt..? De jag spelat med kan bli rätt kinky ("F-n, jag har slut attacker!" "Han står fortfarande... hans STÅR fortfarande [slår attackslag] och nu får du den DÄRBAK!" "UURGH, I LUV IT!!" "Vad gör ni andra?") och då är spelarna ändå oftast av blandat kön.

En del scener kan vara lite svåra att logiskt förklara <B>nästa</B> gång man spelar, men det är ett senare problem.

--
Åke

Azagthoth

Myrmidon
Tja, hur brukar dina spelgäng bli när alkoholnivån är lite uppåt..?

När alkoholnivån blir lite uppåt lämnar vi spelbordet och drar oss till annan lämplig plats. Om vi överhuvudtaget börjar dricka alkoholhaltiga drycker när vi spelar, vilket har hänt...noll gånger.

/Azagthoth

Man Mountainman

Storsvagåret
På den gamla goda tiden då vi började spela, så turades vi om att spelleda. Och dessutom spelade vi alla rollpersoner separat. det var mycket sällan de var tillsammans ens två och två.
Och mitt första SL:ande. det har jag faktiskt glumt. Synd var väl det, men det är svårt att komma ihåg något vettigt när man spelar så pass ostrukturerat.

/Dnalor, din finne på hornhinnan

NecTech

Swordsman
Ärligt talat så har det aldrig inträffat att vi supit oss fulla till den grad att vi börjar prata kiss och bajs på våra rollspelsmöten.....(Det gör vi ändå /images/icons/laugh.gif)

Inte för att jag är på något sätt negativ inställd på att ha alkohol på spelbordet...Det har helt enkelt inte blivit av....

Mvh
Necrotech

Zire

Swashbuckler
Re: Absolut Första äventyret

en sorts dataspel utan dator

När du säger det så minnas jag nått som jag och en kompis spelade för LÄNGESEN. Jag vet dock inte om det är värt att kalla det för rollspel.

Karaktärerna hade tre värden; attack, försvar och hp.
Världen ritade man upp på ett rutat papper, med träd stenar osv.
Naturligtvis avslutades varje "level" med att man skulle spöa en slutboss...
Man samlade erfarenhets poäng och gick upp i level och man kunde spela en av tre rollpersoner: pojke, flicka eller dvärg

- Zire, ahh..det var tider det....

Frank_UBBT

Veteran
Re: Första äventyret- Chronopia

DoD-Chronopia gällde här också, jag minns äventyret vagt, men någon demon släpptes lös i stubbstan och jagade rollpersonerna, som gömde sig i kloakerna samtidigt som de gick på goblinslakt.
Det slutade dåligt dock... de gick vilse i gångarna och tappade hoppet helt och hållet. De orkade inte leva längre.

-Frank, okänt nummer

Discordian

Swordsman
Re: Absolut Första äventyret

Jag och en kompis gjorde liknande saker som var mycket mer lika dataspel än rollspel. En variant inspirerades av ett gammalt textäventyr men utvecklades snabbt, och andra hämtades från olika filmer.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli