Första Götterdämmerung-äventyret [Spoiler]
Nu har jag läst igenom det. Ett charmigt äventyr, med många häftiga små detaljer som Kokosbrödernas sällskap, de små rutorna som sammanfattade spelledarpersonerna och diverse udda karaktärer. Där fanns vissa språkliga fadäser men dessa vara ändå färre än tidigare och främst begränsade till början av äventyret. Utan att känna till något om själva rollspelet så känns äventyret ganska svårt, särskilt för nya rollpersoner. Dessutom kan jag tycka att det legendariska konceptet med mystiska ryttare (med och utan huvud) förtjänar ett helt äventyr istället för att spela andra fiol åt någon slags skuggdemon. Men det är petitesser. Ett helt okej äventyr, men bäst av allt är att det är grattis. Nåja bäst av allt är kanske snarare att det gör mig sugen på att spela och skriva till Götterdämmerung.
Med mina bristfälliga kunskaper om spelet så får jag ändå en gnagande känsla av att det kan vara lite svårbemästrat för unga rollspelare och nybörjare. Rollspel som utspelar sig i vår egen värld, om än i modfierad form, tenderar att ställa större krav på spelledare och spelare än andra. Eller är det bara jag som ställer större krav på mig själv när jag ska skriva ihop och skapa äventyr till spel som Western, Lemuria och för den delen Götterdämmerung?
PS. Jag har blivit uppmärksammad på att jag är lite dryg, och det kan säkert stämma även om det inte är illa ment på något sätt. Det är väl min struntviktiga sida som åter stuckit upp sin näsa så att säga. Kontentan är i all fall äventyr bra, initiativ jättebra, spela och spelleda i Götterdämmerung och andra pseudohistoriska miljöer potentiellt svårt. DS.