Nekromanti Första intryck av Essentials

Storuggla

Champion
Nu har jag haft Essentials i ungefär 24 timmar. Jag har läst en del, men mestadels bläddrat förbi allt vad powers heter (det är sådant som spelarna ska hålla reda på, sina egna förmågor).
Jag har hittat en del saker jag inte gillar. Till exempel verkar man inte kunna modifiera monstren från Monster Vault alls. De har en level och en xp-belöning men inga riktlinjer verkar ges om hur man ska räkna ut xp-belöning om man biffar upp en orch eller något sådant. Och det verkar vara gott om hit points. Man börjar med en massa och sen får man healing surges i dussinet och återtar 1/4 av ens totala hp för varje surge? Jistanes.
Men okej, om jag bortser från detta då?

Jag gillar det. När jag jämför med min reaktion när jag läste PHB så är Essentials ett under av klarhet och pedagogik. Det är först nu som jag inser att 4E faktiskt är enklare än 3.5 - antagligen för att PHB och DMG till 4E var så trista och jobbiga att läsa att jag helt enkelt aldrig tog till mig informationen.
Och det verkar, om jag ställer in skallen på rätt spelstil, som om det är ett riktigt roligt spel! Det är ett grottkrälspel och det gör det väldigt bra. Och jag älskar tokens. De är snygga, billiga och vänder man på dem är de bloodied. Skitbra. Hade jag inte haft vett i skallen hade jag köpt en battlemat och Battleboxen från Fiery Dragon, för snygga templates är ballt.

Storuggla, en annan sorts te

Eksem

Champion
Storuggla said:
Till exempel verkar man inte kunna modifiera monstren från Monster Vault alls. De har en level och en xp-belöning men inga riktlinjer verkar ges om hur man ska räkna ut xp-belöning om man biffar upp en orch eller något sådant.
De flesta monster finns på flera nivåer och för flera roller, och såvida ett monsters roll inte är Soldier (så att de inte går att träffa, vilket är tråkigt) kan man gå uppåt väldigt långt och nedåt hyfsat långt utan vidare problem (spelgruppen jag spelleder har rollpersoner på level 3 och kunde hantera level 10 lurkers utan några väldiga besvär, då XP-budgeten ändå var anpassad för deras nivå).

Med det sagt så refluffar jag monster heeela tiden. Jag har haft halvlängdsmän som varit kobolder, Sauhagin som varit Lizardmen, golemar som varit elementarer, ormar som varit draködlor och så vidare.

Storuggla said:
Och det verkar vara gott om hit points. Man börjar med en massa och sen får man healing surges i dussinet och återtar 1/4 av ens totala hp för varje surge? Jistanes.
Matematiken vad det gäller hit points måste man nog se i faktiskt spel för att greppa hur det fungerar. En ganska vanlig modd är att halvera alla hit points i spelet, men jag tror inte det är att rekommendera förrän man har testat ett par sessioner.