Nekromanti Första setting-boken till 5E

Necross

Swashbuckler
Så kommer då första setting-boken till 5E:
https://dnd.wizards.com/products/tabletop-games/rpg-products/sc-adventurers-guide

Så klart nån slags combo med dataspelet Sword Coast Legends som släpps i samma veva.

Kul med nåt nytt iofs, men ser några problem (för mig iaf). Skulle gärna sett material som inte är så knutet till den pågående metaplott, eftersom jag leder i 1372 DR just nu. Sen finns det ju risk för den vanliga splatbook-powercreepen - ska bli intressant hur se hur de undviker detta. Om de nu vill det.

Vad tror ni?

God45

#PrayersForBahakan
Inte ens jag, som just nu spelleder en kampanj i Forgotten Realms, är intresserad av en bok om Svärdkusten. Det är världens mest välkända och välbeskrivna bit av fantasylandskap. Det är helt enkelt extremt ospännande.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag hade älskat en svärdskustsetting som kändes rimlig. Men jag tvivlar på att det här kommer att vara den.

Necross

Swashbuckler
Rymdhamster;n106761 said:
Jag hade älskat ens värdskustsetting som kändes rimlig. Men jag tvivlar på att det här kommer att vara den.
Rimlig? Hur vill du ha den då?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Rymdhamster;n106761 said:
Jag hade älskat ens värdskustsetting som kändes rimlig. Men jag tvivlar på att det här kommer att vara den.

Jag läste "västkustsetting"...

Staffan

Myrmidon
God45;n106758 said:
Inte ens jag, som just nu spelleder en kampanj i Forgotten Realms, är intresserad av en bok om Svärdkusten. Det är världens mest välkända och välbeskrivna bit av fantasylandskap. Det är helt enkelt extremt ospännande.
Södra Sword Coast (från Waterdeep ner till Amn, aka Western Heartlands) är förvånansvärt obeskriven. Den har historiskt fått hyggligt mycket utrymme i grundboxarna/-böckerna, och delar har beskrivits i förbifarten när större koncept beskrivits (t ex så finns det säkert info om alvriket Evereska i Elves of Evermeet), men den enda sourceboken som faktiskt fokuserat på området är Volo's Guide to the Sword Coast, och den är mer "turistguideig" än "sourcebokig." Det finns avsevärt mer material om platser som Thay (1e Dreams of the Red Wizards, 2e Spellbound, och 3e Utter East) och Tethyr (1e Empires of the Sands, 2e Lands of Intrigue), än om Western Heartlands.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Necross;n106771 said:
Rimlig? Hur vill du ha den då?
Well, exempelvis är ju konceptet för svärdskusten lite att vara en slags nybyggarsamhälle, där civilisationen möter vildmarken. Det är bara det att det har varit så i många, många hundra år. Svärdskusten borde vara bosatt och uppodlad från Nashkel till Baldur's Gate vid det här laget.för SÅ jäkla farlig har den inte visat sig vara.

Missförstå mig rätt bara; det är nybyggarsamhället och vildmarken jag gillar, men det känns som att de kunnat lägga in nån slags anledning till varför svärdskusten har näst intill jämnad med marken inför varje setting för att förklara varför det återigen är en nybyggarsetting.

Botulf

Hero
Hade hellre sett att de bara gjorde en fluff bok utan någon spelmekaniskt som fortsatt på samma spår som Ed Greenwood Presents:Eliminster´s Forgotten realms, och Menzobarranzan. Och haft allt spelmekaniskt jox som gratis pdf:er såsom Elemental Evil Compendium (eller va det nu hette), som de kunde samla till en större splatbok till senare. Så de som som bara vill ha nytt spelmekaniskt material kan köpa den ena och de som bara vill ha fluff tar den andra.

Staffan

Myrmidon
Botulf;n106826 said:
Hade hellre sett att de bara gjorde en fluff bok utan någon spelmekaniskt som fortsatt på samma spår som Ed Greenwood Presents:Eliminster´s Forgotten realms, och Menzobarranzan. Och haft allt spelmekaniskt jox som gratis pdf:er såsom Elemental Evil Compendium (eller va det nu hette), som de kunde samla till en större splatbok till senare. Så de som som bara vill ha nytt spelmekaniskt material kan köpa den ena och de som bara vill ha fluff tar den andra.
Det låter som en okommersiell idé. Varför göra två böcker som vardera bara säljer tre fjärdedelar så mycket?

Anledningen till att Elminster's Forgotten Realms gjordes var att 4e var nerlagt och 5e inte fanns än, alltså passade man på att göra en stat-lös bok som fokuserade på "fluffet" i FR.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Staffan;n106829 said:
Det låter som en okommersiell idé. Varför göra två böcker som vardera bara säljer tre fjärdedelar så mycket?
Givet att Botulf explicit talade om att lägga regeljoxet i PDF:er så ser jag inte varför det skulle bli två böcker som sålde tre fjärdedelar så mycket? Snarare borde det ju bli en bok, som säljer ungefär lika mycket. Eller menar du att avsaknad av regelmekanik i den fysiska boken på allvar skulle minska försäljningen med 25% eftersom 25% bara köper böcker med mekanik i?

EDIT: I mina ögon skulle en sån lösning snarare innebära:
1) Boken kan antingen bli kortare (=billigare i produktion) eller mer välfylld med äventyr och annat roligt material.
2) Man behöver inte skriva om speciellt mycket i boken när nästa version av D&D släpps; bara trycka nya exemplar av samma bok för de nytillkomna i hobbyn. Minskar produktionskostnaderna eftersom, man behöver blanda in färre författare i det långa loppet.

Möjligen kan man tänka sig att man gör en billigare bok och tar ut mellanskillnaden i kostnad för regel-PDF:en, kanske.

Hunk

Hero
krank;n106830 said:
Eller menar du att avsaknad av regelmekanik i den fysiska boken på allvar skulle minska försäljningen med 25% eftersom 25% bara köper böcker med mekanik i?
Jag vet såklart inte vad Staffan menar, med jag är övertygad om att avsaknad av regelmekanik i en D&D-bok skulle minska försäljningen avsevärt. Man minskar då den potentiella marknaden från nästan alla D&D-spelare till endast Forgotten Realmsfantaster. När 4E kom så sålde jag (för på den tiden var jag spelmånglare) en massa ex av Forgotten Realms Players Guide till folk som inte körde med FR som setting, eftersom den innehöll en massa regeljox. Forgotten Realms Campaign Guide som kom ungefär samtidigt och inte innehöll lika mycket regler sålde väsentligt sämre.

Många gamers är vill ha sina grejer i tryckt form, inte i PDF (jag är en av dem). Med Wizards upplagor är skillnaden i kostnad mellan att trycka en tjockare och tunnare bok försumbar i sammanhanget.

Max Raven

T12-kultist
Hunk;n106838 said:
Jag vet såklart inte vad Staffan menar, med jag är övertygad om att avsaknad av regelmekanik i en D&D-bok skulle minska försäljningen avsevärt. Man minskar då den potentiella marknaden från nästan alla D&D-spelare till endast Forgotten Realmsfantaster. När 4E kom så sålde jag (för på den tiden var jag spelmånglare) en massa ex av Forgotten Realms Players Guide till folk som inte körde med FR som setting, eftersom den innehöll en massa regeljox. Forgotten Realms Campaign Guide som kom ungefär samtidigt och inte innehöll lika mycket regler sålde väsentligt sämre.

Många gamers är vill ha sina grejer i tryckt form, inte i PDF (jag är en av dem). Med Wizards upplagor är skillnaden i kostnad mellan att trycka en tjockare och tunnare bok försumbar i sammanhanget.
Kamoanjboken är inriktad mot spelledaren. Den har alltså med en genomsnittlig grupp på 5 spelare 1/5 av kundunderlaget redan där. Om Wizards tänkt till lite istället för att harva på i invanda spår hade de slagit ihop de två böckerna*.

Därmed inte sagt att nya krafter/feats/prylar/etc inte attraherar köpare. Det gör de. Men just det här exemplet är nog lite missvisande.

*Äventyrsmaterial tycker jag man får se som mindre inkomstbringande som drar upp övrig försäljning, f ö.

charl

Veteran
God45;n106758 said:
Håller med. Svärdskusten (som, lustigt nog med tanke på den här tråden, faktiskt ligger på västkusten i Faerûn) är den minst intressanta delen av settingen, åtminstone för min del.

Staffan

Myrmidon
krank;n106830 said:
Givet att Botulf explicit talade om att lägga regeljoxet i PDF:er så ser jag inte varför det skulle bli två böcker som sålde tre fjärdedelar så mycket? Snarare borde det ju bli en bok, som säljer ungefär lika mycket. Eller menar du att avsaknad av regelmekanik i den fysiska boken på allvar skulle minska försäljningen med 25% eftersom 25% bara köper böcker med mekanik i?
Jag tror 25% egentligen är lågt räknat. Det finns många spelare som inte är intresserade av Forgotten Realms och Sword Coast som miljöer, men som efter ett år med bara smulor i form av Unearthed Arcana är svältfödda på ny spelmekanik. En Sword Coast-bok utan mekanik kan glömma dessa spelare.

Dessutom är det en utopi att man skulle kunna göra en spelvärld oberoende av spelmekanik. Värld och mekanik växelverkar. Se t ex på Forgotten Realms till 3e: helt plötsligt finns det en massa sorcerers och krigarmunkar överallt som ingen märkt av tidigare, eller i alla fall inte klassificerats som sådana och därför inte märkts av. När du har en spelmekanisk effekt vill du gärna ha ett sätt att visa upp den i världen, och har du ett världstypiskt fenomen vill du gärna presentera det via spelmekanik.

Och antalet spelare som är intresserade av Forgotten Realms men inte av D&D5-mekanik? Förmodligen väldigt få, och om du räknar bort de som redan har alla relevanta prylar blir de nästan obefintliga.

Slutligen är det ett jämrans meck att ha saker separerade i olika böcker, och än mer att ha vissa saker i PDF och andra i böcker.

Botulf

Hero
Staffan;n106892 said:
Jag tror 25% egentligen är lågt räknat. Det finns många spelare som inte är intresserade av Forgotten Realms och Sword Coast som miljöer, men som efter ett år med bara smulor i form av Unearthed Arcana är svältfödda på ny spelmekanik. En Sword Coast-bok utan mekanik kan glömma dessa spelare.

Dessutom är det en utopi att man skulle kunna göra en spelvärld oberoende av spelmekanik. Värld och mekanik växelverkar. Se t ex på Forgotten Realms till 3e: helt plötsligt finns det en massa sorcerers och krigarmunkar överallt som ingen märkt av tidigare, eller i alla fall inte klassificerats som sådana och därför inte märkts av. När du har en spelmekanisk effekt vill du gärna ha ett sätt att visa upp den i världen, och har du ett världstypiskt fenomen vill du gärna presentera det via spelmekanik.

Och antalet spelare som är intresserade av Forgotten Realms men inte av D&D5-mekanik? Förmodligen väldigt få, och om du räknar bort de som redan har alla relevanta prylar blir de nästan obefintliga.

Slutligen är det ett jämrans meck att ha saker separerade i olika böcker, och än mer att ha vissa saker i PDF och andra i böcker.
Just därför är det rätt underligt att göra en halv splat och en halv setting guide i samma produkt. Just folk som är svältfödda på ny spelmekanik hade väl föredragit att få en produkt som gav dem just detta primärt.

Hela premissen för FR är ju att det ska spegla D&D. Alla antaganden och konventioner i 5e core gäller i FR. Nya klasser, subklasser osv som skulle presenteras i säg en ny UA bok eller PHB2 skulle ändå presenteras på sådant sätt att de ändå är tänkta för Faerun, då det är den officiella D&D settingen. Så att en settingbok skulle nödvändigvis behöva vara en regel splat är inte helt nödvändigt, utöver kanske några mindre högst specifika subklasser som säg War wizards of Cormyr eller Purple Dragons osv, Elimnster´s Spell of XY etc. På samma sätt som när Greyhawk var huvudsetting till 3e, fanns inte med massa specialregler i Greyhawk Gazetteer just för att i princip alla officiella WotC produkter i form av splats, monsterböcker osv var tänkta att kunna användas till Greyhawk rakt av.

Massa regeljox i olika böcker och en del utspridda på pdf:er kommer det bli i vilket fall som helst. Vad jag syftar på är att det är lättare att ha reglerna bland just reglerna, såsom i en UA bok eller en PHB 2, och inte uppdelade i olika regionala setting guides för FR. Då det ändå kan ses som halvmesyr av många oavsett om man är ute efter setting fluff eller mer regelmekanik. Men visst det kan också vara relativt till hur pass stort sidantalet blir, och fördelningen av material, sett till priset, huruvida det blir värt att köpa om man är intresserad av det ena men inte det andra.