Nekromanti Första stämningstexten

Telash

Swordsman
Mitt andra rollspel är under långsam produktion. Denna gång jobbar jag direkt i indesign eftersom det är roligare. Jag använder även illustrator och photoshop och skapar mina bilder själv, dels för att jag har kommit på att jag vill producera spelet helt solo, och dels för att jag inte har råd med riktiga illustratörer.

Första stämningstexten är klar och kan nu läsas här. Det är, förutom de ytterst få texterna i Kontinuum, min allra första stämningstext, så konstruktiv kritik är önskvärd. (Konstruktiv är för mig fokus på vad som är bra, och vad som kan göras bättre och i så fall HUR det görs bättre. )

Im a virgin... be gentle... :gremsmile:

OBS! Varning för att texten kan uppfattas som obehaglig.
OBS2! Texten har inte gått igenom ordbehandlaren ännu, så ignorera eventuella stavfel.

Texten:
-Öppna dörren! Vi vet att du är där inne!
Jag vaknade av Steriliseringsenheten utanför ­grannens dörr. Stackars kvinna. Hennes första barn föddes veckan innan, så nu var det dags för den obligatoriska steriliseringen, trots att barnet var döfött. Primaten verkar inte vara nöjd innan hela mänskligheten är utrotad, så det är inte konstigt att miljoner kvinnor väljer att gå under jord så fort deras första barn är fött.
Förr skedde steriliseringarna i sjukhus, de var nästan humana. Idag sker de direkt i hemmen, utan bedövning med blod och skrik. Det brukar ta månader för kvinnorna att återhämta sig rent fysiskt. Mentalt blir de aldrig sig själva igen.
Media visar såklart bara lyckliga kvinnor som pratar om hur bra deras liv har blivit efter steriliseringen och att det är en nödvändig uppoffring som vi måste göra. Jag vet inte om de är ­mutade, hotade eller bara hjärntvättade, men det spelar egentligen ingen roll. Faktum är att ingen normal människa tror på något vi ser på tv eller läser på internet. Det är allt censurerat och reglerat av Primaten.
Plötsligt kom en öronbedövande smäll från grannens lägenhet. Jag hoppade av sängen, drog på mig morgonrocken, klev i gummistövlarna och slet upp ytterdörren. Utanför sprang folk i vild panik mot den alldeles för smala och farligt branta spiraltrappan. Hissarna hade inte haft ström på flera månader. Utan brandtrappa återstod bara en sak att göra innan hela byggnaden stod i lågor. Jag tog sats och sprang i full fart mot mitt sovrumsfönster. I tillräckligt hög fart skulle jag inte hinna ångra mig, trodde jag. Mycket riktigt var det först när tyngdlösheten tog tag i mig som ångern välde fram. Tiden i luften började som en plågsam ­väntan, men vetskapen om den kommande smärtan fick kroppen att släppa lös alla sina lugnande och smärtstillande substanser. Jag blev lugn och helt likgiltig inför den kommande smällen.
Jag hörde ben krossas i min kropp, munnen fylldes med blod och benen la sig i en ställning som skulle få den skickligaste gymnasten att bli grön av avund. Lyckligtvis skyddade chocken mig från att känna någon smärta. Jag hoppades bara att jag skulle hinna svimma innan chocken och endorfinerna slutade verka. Jag började skratta, först nu förstod jag nämligen vad som hade hänt. Mödrarevolutionen hade börjat.

Recca

Femme Fatale
Lät ...hemskt.

Enda jag tänkte på i texten var detta: "Jag hoppade av sängen, drog på mig morgonrocken, klev i gummistövlarna och slet upp ytterdörren"

För det känns ändå som att han tar det ganska lugnt när han kliver i gummistövlarna och drar på sig morgonrocken. Samtidigt blir det lite listande; först gjorde jag det, sen gjorde jag det, och sen öppna ja dörrn o sen tittar jag ut. Det blir inte samma textflöde på nåt sätt. I alla fall så uppfattade jag det så när jag läste det.

Skulle va snyggare kanske om du skrivit: "I endast gummistövlarna och med en morgonrock slängd över axlarna, slet jag upp ytterdörren."
Det flödar bättre i läsandet, tycker jag. Sen så låter det som att han är mer brådskad. Skyndar sig på ordentligt, vilket inte riktigt framkom i texten ovan. Fast jag vet ju inte hur bråttom han hade. Det kanske inte är ovanligt med mindre explosioner i Kontinuum, men eftersom det inte framkommer heller så tycker jag att den ursprungliga texten just där haltar till lite grann för att tempot går ner.

w176

Förlorad dotter
Less is more. Men det är en bra grund. Lite för överförklarande, lite för långa meningar som distraherar. Osv. Inget som inte förscvinner i en redigering. Kapa ner den med 10-20% så har du nog toppklass på den.

Telash

Swordsman
Tack så jättemycket för givande kritik fårn er båda.
Här kommer en ny version som förhoppningsvis förbättrats utifrån er kritik.
Jag tar tacksamt emot fortsatt kritik.

Jag vaknade av Steriliseringsenheten utanför ­grannens dörr. Stackars kvinna. Hennes första barn föddes veckan innan, så nu var det dags för den obligatoriska steriliseringen, trots att barnet var döfött. Primaten verkar inte vara nöjd innan hela mänskligheten är utrotad, så det är inte konstigt att miljoner kvinnor väljer att gå under jord så fort deras första barn är fött.
Förr skedde steriliseringarna i sjukhus, de var nästan humana. Idag sker de direkt i hemmen, utan bedövning med blod och skrik. Det brukar ta månader för kvinnorna att återhämta sig rent fysiskt. Mentalt blir de aldrig sig själva igen.
Media visar såklart bara lyckliga kvinnor som pratar om hur bra deras liv har blivit efter steriliseringen. Jag vet inte om de är ­mutade, hotade eller bara hjärntvättade, men det spelar egentligen ingen roll. Faktum är att ingen normal människa tror på något vi ser på tv eller läser på internet. Det är bara Primatens ord som står där.
Plötsligt kom en öronbedövande smäll från grannens lägenhet. Iförd endast en hastigt pådragen morgonrock slet jag upp ytterdörren. Utanför fick de hysteriska flammorna från grannens dörr­öppning folk att fly i vild panik mot den alldeles för smala och branta spiraltrappan. Hissarna hade inte haft ström på flera månader. Utan brandtrappa återstod bara en sak att göra innan hela byggnaden stod i lågor. Jag tog sats och sprang i full fart mot mitt sovrumsfönster. Först när tyngd­lösheten tog tag i mig vällde ångern över min våghalisga manöver fram, men den plågsamma väntan övergick snart i ett lugn när kroppen släppte lös alla sina härliga substanser.
Jag hörde ben krossas i min kropp, munnen fylldes med blod och benen la sig i en ställning som skulle få den skickligaste gymnasten att bli grön av avund. Jag låg nu och hoppades på att jag skulle hinna svimma innan chocken och endorfinerna slutade verka. Jag började skratta, först nu förstod jag nämligen vad som hade hänt. Mödrarevolutionen hade börjat.

Telash

Swordsman
Lät ...hemskt.
Ja verkligen. Jag vet inte exakt hur hämskt spelet kommer att bli, men troligen värre än så på sina ställen. Spelet kommer nämligen bli mitt drömrollspel. Ett drömrollspel är för mig i stort sett motsatsen till mitt utopiska samhälle. Jag vill ha så mycket som möjligt att kämpa för/emot och få mängder med chanser att leka hjälte :gremsmile:

Blir rollspelet för hmskt får jag nog sätta 18-årsgräns och varningstext på spelet, så kan man ju släppa en censurerad version i samma veva.

hakanlo

Hero
Intresseväckande! Det verkar som att du återigen har en nyskapande idé på gång.

Förslag: leta efter "slitna uttryck" och kapa dem. Däribland "öronbedövande smäll", "grön av avund", "full fart".

Jag tror det finns lite småkorr också (typ att "innan" kanske bör vara "förrän" på ett ställe). Men det var ju inte relevant nu.

Telash

Swordsman
Intresseväckande! Det verkar som att du återigen har en nyskapande idé på gång.
Tack så mycket! Jag vet faktiskt inte hur nyskapande det kommer bli. Innovation är i alla fall inte i fokus. Rollspelet är enbart tänkt att bli mitt drömrollspel. Jag är min egen målgrupp så att säga.

Jag tar så klart gärna emot småkorr också. Det är just eventuella stavfel som jag enkelt åtgärdar senare själv.

Version 3.0 - Ändrat utifrån Hakanlos förslag.

Det låter som Steriliseringsenheten utanför ­grannens dörr. Stackars kvinna. Hennes första barn föddes veckan innan, så nu var det dags för den obligatoriska steriliseringen, trots att barnet var döfött. Primaten verkar inte vara nöjd förrän hela mänskligheten är utrotad, så det är inte konstigt att miljoner kvinnor väljer att gå under jord så fort de fått sitt första barn.
Förr utfördes steriliseringarna i sjukhus, de var nästan humana. Idag sker de direkt i hemmen, utan bedövning med blod och skrik. Det brukar ta månader för kvinnorna att återhämta sig rent fysiskt. Mentalt blir de aldrig sig själva igen.
Media visar såklart bara lyckliga kvinnor som pratar om hur bra deras liv har blivit efter steriliseringen. Jag vet inte om de är ­mutade, hotade eller bara hjärntvättade, men det spelar egentligen ingen roll. Faktum är att ingen normal människa tror på något vi ser på tv eller läser på internet. Det är bara Primatens ord som står där.
Plötsligt kom en våldsam explosion från grannens lägenhet. Iförd endast en hastigt pådragen morgonrock slet jag upp ytterdörren. Utanför fick de hysteriska flammorna från grannens dörr­öppning folk att fly i vild panik mot den alldeles för smala och branta spiraltrappan. Hissarna hade inte haft ström på flera månader. Utan brandtrappa återstod bara en sak att göra innan hela byggnaden stod i lågor. Jag tog sats och sprang mot mitt sovrumsfönster. Först när tyngd­lösheten tog tag i mig vällde ångern över min våghalsiga manöver fram, men den plågsamma väntan övergick snart i ett lugn när kroppen släppte lös alla sina härliga substanser.
Jag hörde ben krossas i min kropp, munnen fylldes med blod och benen la sig i en ställning som skulle få den skickligaste gymnasten att avundas mig. Jag låg nu och hoppades på att jag skulle hinna svimma innan chocken och endorfinerna slutade verka. Jag började skratta, först nu förstod jag nämligen vad som hade hänt. Mödrarevolutionen hade börjat.