Nekromanti Första svenska versionen av Drakar och Demoner

Blasphemy

Swashbuckler
Jag har en liten fråga. Drakar och demoner kom ju 1982 men har förstått att detta är mer av en direktöversättning av BRP. Men hur mycket är direktöversatt och hur mycket är nyskrivet?

Eller är det så att det är versionen från 1984 som är den egentligen mer korrekt "första" då den inte är direktöversatt?

God45

#PrayersForBahakan
Om jag inte har helt fel har väll 1982 versionen vissa av regel finesserna från Stormbringer RPGet som är en välldigt liten vidare utveckling från BRP?

Botulf

Hero
Som jag fattat det var DoD mer eller mindre en direkt översättning av BRP:Magic World. Vilket var en nedskalad version av Runequest och gjort för att vara mer generiskt och ej knutet till Glorantha. Samt att Magic World var en del av tre set i samma låda, Worlds of Wonder, som innehöll Magic World, Super World och Future World.

Som jag fattat det så var det enda nya i DoD82 äventyret Bland Alfer och Troll. Men kan ha fel där. Men är ganska säker på att influenser från Stormbringer i DoD kom senare.

Arfert

Facit
Jag kan minnas fel, men det är en bearbetning av Magic World på det sättet att systemet är likadant men fluffet är svenskanpassat, typ.

Arfert

Facit
...lite OT, men Magic World har precis släppts igen av Chaosium. Och i den varianten har man bland annat lagt till grejer från Stormbringer etc.

Botulf

Hero
Jupp. Det är väl mer eller mindre Strombringer fast gjort generiskt som jag förstått?

Även kan tilläggas att Open Quest verkar ha vara en försök till en sorts numbers-filed-off nyversion av Magic World, fast baserat i Legend från Mongoose på grund av att det är OGL. Fast ingen direkt klon av MW dock.

Arfert

Facit
Schtajner said:
Jupp. Det är väl mer eller mindre Strombringer fast gjort generiskt som jag förstått?

Även kan tilläggas att Open Quest verkar ha vara en försök till en sorts numbers-filed-off nyversion av Magic World, fast baserat i Legend från Mongoose på grund av att det är OGL. Fast ingen direkt klon av MW dock.
Jag tittade i min bok, och det visade sig att det är en bearbetning av Elric!, The Bronze Grimoire, RuneQuest Creatures Book och Sailing on the Seas of Fate. Plus nytt material.