maxtillberg
Veteran
För några år sedan gav Chaosium ut en uppdaterad version av den första utgåvan av Drakar och Demoner. Om man skall vara riktig petig var det tredje utgåvan av Basic Roleplaying som uppdaterades men eftersom den utgjorde en stor del av Drakar och Demoner så bör den även gälla den svenska översättningen.
Då det är ganska svårt att få tag på denna uppdaterade utgåva har jag sammanfattat de förändringar som den innehåller. Generellt kan man väl säga att förändringarna är ganska få men att de alla förbättrar spelet.
Observera att jag inte har tillgång till den första utgåvan av Drakar och Demoner just nu så det är möjligt att jag använt felaktiga svenska termer i denna sammanfattning.
Förändringar mellan den tredje och fjärde utgåvan av Basic Roleplaying:
1. Grundegenskapen "Karisma" heter numera "Utseende" men har exakt samma funktion.
2. Den inledande nivån på de flesta färdigheterna har sänkts. De nya nivåerna är följande (de tidigare har jag skrivit inom parentes):
Klättra 40% (55%)
Gömma sig 20% (55%)
Smyga 20% (25%) och har dessutom bytt namn till Röra sig tyst
Första hjälpen 30% (45%)
Hoppa 25% (45%)
Finna dolda ting har inte förändrats
Lyssna 25% (45%)
Kast 25% (45%)
3. Av någon obegriplig anledning har numera det stora svarta stenblocket utanför värdshuset storlek 23.
4. En annan viktig skillnad är att man vid erfarenhet ökar en färdighet med 1T10% och inte 5%. Detta medför att förmågan i färdigheter inte måste vara jämnt delbar med 5 längre.
5. Under kapitlet om skador, liv och död har man ändrat fyra saker. Dels svimmar man numera när man har två HP eller mindre, man återfår 1T3 HP/vecka, första hjälpen hjälper inte mot sjukdomar och återställer inte heller medvetandet hos den som blir vårdad.
6. Under kapitlet med strid har ett par saker ändrats. För det första kan man inte längre använda dolk eller spark som vapen i strid. Kastspjutet gör bara 1T6 i skada och det är heller inte möjligt att parera med det. Avslutningsvis är spetsning inte lika dödligt. Ett spetsande vapens skada skall numera slås två gånger och det är lättare att dra ut det. Det räcker med att slå ett normalt färdighetsslag för det aktuella vapnet.
7. Avslutningsvis har man förändrat ett par saker som inte fanns med i den svenska översättningen. Den kycklingstjälande björnen har numera 48 respektive 33% träffchans på höger och vänster ram och lyckas bita på 46%. Den "normala" björnen visade sig vara en svartbjörn.
Med vänlig hälsning
Max Tillberg
www.tillbergs.se
Då det är ganska svårt att få tag på denna uppdaterade utgåva har jag sammanfattat de förändringar som den innehåller. Generellt kan man väl säga att förändringarna är ganska få men att de alla förbättrar spelet.
Observera att jag inte har tillgång till den första utgåvan av Drakar och Demoner just nu så det är möjligt att jag använt felaktiga svenska termer i denna sammanfattning.
Förändringar mellan den tredje och fjärde utgåvan av Basic Roleplaying:
1. Grundegenskapen "Karisma" heter numera "Utseende" men har exakt samma funktion.
2. Den inledande nivån på de flesta färdigheterna har sänkts. De nya nivåerna är följande (de tidigare har jag skrivit inom parentes):
Klättra 40% (55%)
Gömma sig 20% (55%)
Smyga 20% (25%) och har dessutom bytt namn till Röra sig tyst
Första hjälpen 30% (45%)
Hoppa 25% (45%)
Finna dolda ting har inte förändrats
Lyssna 25% (45%)
Kast 25% (45%)
3. Av någon obegriplig anledning har numera det stora svarta stenblocket utanför värdshuset storlek 23.
4. En annan viktig skillnad är att man vid erfarenhet ökar en färdighet med 1T10% och inte 5%. Detta medför att förmågan i färdigheter inte måste vara jämnt delbar med 5 längre.
5. Under kapitlet om skador, liv och död har man ändrat fyra saker. Dels svimmar man numera när man har två HP eller mindre, man återfår 1T3 HP/vecka, första hjälpen hjälper inte mot sjukdomar och återställer inte heller medvetandet hos den som blir vårdad.
6. Under kapitlet med strid har ett par saker ändrats. För det första kan man inte längre använda dolk eller spark som vapen i strid. Kastspjutet gör bara 1T6 i skada och det är heller inte möjligt att parera med det. Avslutningsvis är spetsning inte lika dödligt. Ett spetsande vapens skada skall numera slås två gånger och det är lättare att dra ut det. Det räcker med att slå ett normalt färdighetsslag för det aktuella vapnet.
7. Avslutningsvis har man förändrat ett par saker som inte fanns med i den svenska översättningen. Den kycklingstjälande björnen har numera 48 respektive 33% träffchans på höger och vänster ram och lyckas bita på 46%. Den "normala" björnen visade sig vara en svartbjörn.
Med vänlig hälsning
Max Tillberg
www.tillbergs.se