Nekromanti Förstora delar av en hex karta?

Chryckan

Swordsman
Jag är värdelös på att rita vilket oftast ställer till det för mig när jag försöker göra kartor till spelvärldar jag håller på med.

Efter att testat mer parten av digitala kartritar produkter utan framgång, (Retorisk fråga: Varför har folk som knåpar ihop sina egna program speciellt när det gäller freeware noll koll på användarbarhetsdesign?), så har jag efter ett tips här lyckats få till en fungerade översiktskarta jag är nöjd med genom att använda en hex map.

TA DA!

Inte så snygg kanske men den funkar som ett visuelt hjälpmedel när jag skriver.

Däremot så skulle jag behöva tips om hur man kan skala upp områden från den kartan så jag kan jobba på mer detaljnivå med sånt som städer, byar och floder men att de samtidigt fortfarande matchar översiktskartan.

Notera det här är ingen hex kampanjkarta som bryr sig om hur många miles en hex är eller hur långt en rollperson kan gå på en dag. Den enda betydelse storleken på hexen har här är som rithjälpmedel.

Så det är inte direkt hexen jag behöver upp skalade utan hur jag kan förstora delar av kartan samtidigt som de är trogna ursprungsformen på orginalkartan.

Och om ni behöver veta storleken på kartan så föreställer den en kontinent.

Totte

Warrior
chryckan said:
Varför har folk som knåpar ihop sina egna program speciellt när det gäller freeware noll koll på användarbarhetsdesign?),
Svar: Eftersom man inte får nått tillbaka så varför lägga tid på det.

Troberg

Sinister eater
Totte said:
chryckan said:
Varför har folk som knåpar ihop sina egna program speciellt när det gäller freeware noll koll på användarbarhetsdesign?),
Snarare: Man gör programmen för eget bruk. Om andra vill använda dem så är det kul, men inget som är jätteviktigt. När man gör för sig själv så maxar man effektiviteten, på bekostnad av enkelheten.

Chryckan

Swordsman
Troberg said:
Totte said:
chryckan said:
Snarare: Man gör programmen för eget bruk. Om andra vill använda dem så är det kul, men inget som är jätteviktigt. När man gör för sig själv så maxar man effektiviteten, på bekostnad av enkelheten.
Bra användarbarhetsdesign skapar mer effektivitet än någon annan del av ett program.
Dålig användarbarhet beror i 90% av fallen på ett tankefel hos utveklarna. När de skapar programmet så vet de hur allt hänger ihop och fungerar samtidigt som de blir vana att arbeta i programmet på ett visst sätt vilket gör att de har tycker att det är lätt att använda programmet.
Tankefelet som uppstår är att utveklarna automatiskt likställer den lätthet de upplever när de arbetar med programmet med den lätthet som de förväntade slutanvändarna kommer uppleva. I själva verket så en slutanvändare som inte besitter den grundläggande kunskap om programmet eller erfarenhet som utvecklarna har riskerar att få ett program med en inlärningskurva som motsvarar utvecklingtiden.

Dålig användarbarhetsdesign är ett av de främsta, om inte det främsta skälen till varför it-projekt misslyckats. Och då pratar vi professionella projekt och inte hobby freeware grejor.

Men skitsamma, det var en RETORISK fråga hursomhelst.

Hur förstorar jag delar en hex map samtidigt som de är trogna orginalet?

Troberg

Sinister eater
Det här är en intressant fråga. Kan någon admin bryta ut användbarhetsdeltråden till en separat tråd på off-topic-forumet?

chryckan said:
Troberg said:
Totte said:
chryckan said:
Bra användarbarhetsdesign skapar mer effektivitet än någon annan del av ett program.
Visst. När man gör det för någon annan. Ska man använda det själv så är det tvärtom, då tjänar man på att ta genvägar.

chryckan said:
Dålig användarbarhetsdesign är ett av de främsta, om inte det främsta skälen till varför it-projekt misslyckats. Och då pratar vi professionella projekt och inte hobby freeware grejor.
I professionella projekt stämmer det (under förutsättning att man gör program för bred användning, gör man tex en ban-editor för det egna spelutvecklingsteamet så är genvägarna bra igen).

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Troberg said:
Visst. När man gör det för någon annan. Ska man använda det själv så är det tvärtom, då tjänar man på att ta genvägar.
Jag är inte så säker på det, får jag väl säga. Men det är väl för att jag gärna har ganska vattentäta skott mellan "toolmaking mode" och "toolusing mode"; jag vill inte sitta och ha ett halvt öga på utvecklandet av verktygen medan jag skriver eller ritar eller vad jag nu gör; då vill jag ha ett lätt och smidigt och enkelt interface.

krank

chryckan said:
Så det är inte direkt hexen jag behöver upp skalade utan hur jag kan förstora delar av kartan samtidigt som de är trogna ursprungsformen på orginalkartan.
Tja, ett program för att rita vektorbilder borde väl bara en bra idé. Då kan man ju zooma in på varje hex och rita inuti den hur mycket man vill. Och det man ritar i själva hextrutorna kan ha på andra lager än den övergripande bildens helfärgade hexagoner, så man kan variera detaljrikedomen.

Chryckan

Swordsman
krank said:
chryckan said:
Tja, ett program för att rita vektorbilder borde väl bara en bra idé. Då kan man ju zooma in på varje hex och rita inuti den hur mycket man vill. Och det man ritar i själva hextrutorna kan ha på andra lager än den övergripande bildens helfärgade hexagoner, så man kan variera detaljrikedomen.
Bra idé. Av någon anleding så glömmer jag alltid vektor bilder.

Så någon som känner till något gratis vektor grafik ritprogram. Som helst är kompatiblet med gimp.

Troberg

Sinister eater
chryckan said:
Så någon som känner till något gratis vektor grafik ritprogram. Som helst är kompatiblet med gimp.
Inkscape?

krank

chryckan said:
Bra idé. Av någon anleding så glömmer jag alltid vektor bilder.

Inkscape är riktigt bre, bortsett från en ganska skarp inlärningskurva och att lagerfunktionerna lämnar en del övrigt att önska.

Jag känner inte till något annat gratisprogram som alls går att använda.

Jag skulle nog ha skapat hela kartan redan från början i Inkscape eller liknande, det kan vara lite klurigt att gå mellan pixel och vektor.

Chryckan

Swordsman
Jo, har skaffat inkscape nu och gör nog om kartan på den.

Vet du om man kan skapa en statisk hex grid som alltid är i samma storlek och som kan användas som en mall oavsett zoom?

Det optimala vore om jag kunde göra en hex karta som den i tråden och sen zooma in och göra en ny hex karta inuti den gamla. Om ni fattar vad jag menar.