Nekromanti Förväntningshantering när man söker nya spelare?

Lupus Maximus

Tekniker
Ett bekymmer som jag har, när när det kommer till att pitcha och presentera äventyrs/kampanjidéer, är att hyfsat kortfattat lyckas förklara vilken spelstil jag är ute efter. Vad jag är ute efter är en bättre grovsållning för att öka sannolikheten att hitta kompatibla spelare, och samtidigt minska missförstånd så att de som är ute efter något annat lättare kan se att det inte är något för dem.

På sätt och vis är det tvådelat. Det ena är alla varianter som rör sig under begreppet "trad", det andra uppfattningar om olika rollspel. Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag har hört kommentaren "Twilight 2000? Nä, det är för mycket strid." Visst kan det spelas med fokus på strid, men jag själv skulle tycka det vore ett jäkligt tråkigt sätt att spela det på. Nåja, nu för tiden är det vanligare med "Twilight 2000? Handlar det om glittrande vampyrer?"

Även om det är ett ämne jag vridit och vänt en del på, så är jag också övertygad om att det finns punkter jag inte ens tänkt på ännu.

så... tankar, idéer, frågor är välkomna. Jag är lika intresserad att höra från alla, oberoende spelstilar och intressen :gremsmile: Det inkluderar "jag skulle inte vara intresserad av ... därför att ..."

Lista över lite olika spel/kampanjidéer som skramlar runt i min skalle:
Generellt, om inget annat angivits:
* Sandbox/fisktank.
* Culture gaming.
* Spelarna sköter sina rollpersoner, spelledaren sköter allt annat.
* Spelarinflytande är via önskemål och dialog utanför spelsession.
* Om rollpersonerna har hemligheter hålls de även som hemligheter mellan spelarna.
* Det är spelledarens huvudvärk att hålla reda på reglerna.
* Spelarna agerar från vad som är rimligt utifrån spelarpersonens synvinklar.
* Reglernas uppgift, om man ens använder några, är att ge spelledaren stöd i att simulera/emulera settingen (rule zero).
* Prioritet är i första hand på intern konsekvens och i andra hand att narrationen leder vidare på ett berättelsemässigt intressant sätt. Spelighet och balans kommer oftast inte ens in i ekvationen.
* 3-5 spelare.

World of Darkness-ish vampyrlir:
Sent en fredagskväll, ett gäng terroriserar passagerarna på en buss. Tre män stiger på bussen. Två av dem tar på sig skyddsmasker och släpper ut någon form av gas. En av gängmedlemmarna sliter fram en pistol och skjuter den masklösa ledaren flera gånger; bara för att sekunden senare få huvudet avslitet av den till synes oskadade mannen. Gasen får alla i bussen att däcka.
Saker händer som i en dimma, eller kanske det bara var fragmenterade minnen blandade med drömmar medan man var borta av gasen. När effekten av gasen börjar försvinna befinner sig några av passagerarna sig kedjade till väggen i någon form av cell; med en hunger slitande i kroppen.

Spela nyblivna "herrelösa" vampyrer i någon storstad. Antagligen nWoD-reglerna, men inte WoDs klansystem/vampyruppdelning.

Middle Earth, 4th age:
"Äventyrare och upptäcktsresande sökes för expeditioner. Baslön samt bonus för insamlade artefakter."
15-20 år efter att ringen förstördes och Sauron föll. Gondor har återhämtat sig och fokuserar på att återinförliva norra kungadömet. Det finns fortfarande gott om troll och orcher i vildmarken, men spridda och utan ledare.
En samlare I Minas Tirith, av sällsynta artefakter, anställer äventyrare för diverse expeditioner.

Kanske använder RQ6.

Star Trek:
United Federation of Planets har just lidit svåra förluster vid Wolf359. En ensam Borg-kub krossade den flotta av stridsberedda skepp som rymdflottan lyckades samla ihop. Besättningen på Enterprise lyckades stoppa den, men det finns ingen indikation att den påhittiga chanstagningen kan lyckas återanvändas.
Hotet från Borg kan måhända vara högst på agendan, men det finns mer direkta behov. Det enda skyddet för närvarande av sektor 001 är en Klingonsk flotta, som anlände för sent för slaget vid Wolf359. Freden med Klingonerna är, i bästa fall, bräcklig och det har redan varit flera incidenter. Risken att Romulanska Imperiet utnyttjar hålet i försvarslinjen, eller instabiliteten mellan UFP och Klingonerna, är överhängande.
Skepp från andra delar av Federationen sänds till sektor 001 för att stärka försvaret, och ersätts med gamla skepp som återinsätts i tjänst.

Rollpersonerna för befälet på en av dessa gamla återinsatta skepp, och utför diverse olika uppdrag i Federationens utkanter. TNG era.

Twilight 2000:
Tredje världskriget håller på att tappa fart. Åtskilliga städer runt om i världen har bombats med kärnvapen. Tillgång till bensin och diesel är starkt begränsat, och reservdelar är oftast tagna från andra fordon. Epidemier tar ännu fler liv då mat och mediciner blir mer och mer svåråtkomligt, och nästan omöjligt att distribuera då infrastrukturen kollapsar. De länder som inte blivit direkt angripna, som t.ex. Frankrike och Sverige, stänger sina gränser för att hålla flyktingmassorna borta.

NATOs sommaroffensiv år 2000 i Europa möts av en kraftsamlad storoffensiv från Warsawa Pakten. Flera NATO divisoner har blivit helt överkörda och blandade grupper befinner sig långt bakom de nya linjerna. I USA pågår ett inbördeskrig, och Sovietunionen håller på att kollapsa under interna motsättningar.

Överlevnad och återuppbyggnad. Mer serien Deadwood och filmen Motstånd än filmerna Red Dawn, Mad Max och Rambo III. Inga zombies, aliens, mutanter eller vampyrer. Avviker från den riktiga historien i samband med det kommunistiska kuppförsöket i Ryssland, Augusti 1991.

Tour of duty:
Året är 1967 och antalet Amerikanska soldater i Sydvietnam har utökats till runt en halv miljon. Ett fåtal tjänstgör frivilligt, men de flesta har inkallats; huvudsakligen från de lägre samhällsklasserna, då de inte har kunnat bli undantagna via t.ex. högskolestudier. Den ettåriga tjänstgöringen gick under populärnamnet "tour of duty".

Kampanjen handlar om livet som amerikans soldat i Vietnam; på basen, under patrullering och på permission. Rasism och drogmissbruk är vanligt förekommande. I USA pågår medborgarrättsrörelsens kamp för fullt, och opinionen mot kriget växer sig starkare.

Antagligen plocka lite från Recon och något av Twilight 2000-systemen.

Exalted:
En gång i tiden härskade mäktiga demoner över världen. Vissa av dem genom villiga människor som lät sig övertas och därmed fick otäcka krafter. Några fick kraften att ensam kunna besegra hela arméer.Andra fick förmågor så de med fagra ord mentalt kunde förslava folk, få dem att tjäna utan att ifrågasätta.
För femton århundraden sedan reste sig tappra soldater, välsignade med elementarkrafter givna av de heliga drakarna, mot dessa demoner och störtade dem in i avgrunden de kom från. Trots ansträngningarna från den rena ordern lyckades man inte svepa bort allt av de befläckades ondska, vilket skapat konflikter och motgångar. Ibland lyckas en befläckad ta sig ut ur avgrunden, men de har snabbt lokaliserats och förintats.
Åtta århundraden sedan svepte en fruktansvärd farsot över världen, en pest som nästan alla dukade under för. Från Kaoset, bortom världen, svepte de befläckades gamla allierade fram, och upplöste världen där de drog fram. Hade det inte varit för att en ung officer, nu känd som den röda kejsarinnan, hade aktiverat ett urgammalt försvarssystem hade hela världen och allt i det lösts upp till intet.
Men nu har kejsarinnan försvunnit, och hennes potentiella arvingar positionerar sig; inbördeskrig ser ut att vara oundvikligt. Samtidigt kommer det in rapporter om befläckade från skapelsens alla hörn.

Post-apokalyptisk wuxia fantasy inspirerad av Europeisk, Persisk och Kinesisk antik mytologi, kombinerat med influenser från manga. Troligtvis mer fokus på politik än kung fu action.

Olika potentiella kampanjer, från att spela heroic mortals och riskera att krossas när elefanter dansar till att spela upphöjd av solen eller månen och därmed ha en guds krafter.

Olika sorters upphöjda blir det på olika anledningar. Drakbloden blir det egentligen bara på "genetiskt arv", även om deras religion säger något annat. För att bli upphöjd av solen behöver man ha försökt sig på något riskfyllt; t.ex. en soldat som drar en kamrat i skydd trots regnet av pilar, en 14-åring som står upp mot några äldre mobbare, eller en kriminell som begår ett avskyvärt brott trots risken att bli fasttagen och avrättad.

Storm Troopers saga:
"Ni är spjutets härdade spets, eliten av de väpnade styrkorna; skräcken för den fiende eller brottsling korkad nog att ta till vapen mot Imperiet."
Rollpersonerna är Storm Troopers; bekämpandes pirater, smugglare, rebeller och andra kriminella som hotar säkerheten för medborgarna och den lagligt valda kejsaren med hans regering.

Star Wars - Episode IV-VI era. Troligtvis WEGs Star Wars D6 eller Cortex Classic som regelsystem.

Vaders lärjunge:
Under flera årtionden var planeten Meramac terroriserad av pirater och andra kriminella. De kom inte bara för att plundra, utan folk fördes även bort och hölls mot lösen eller såldes som slavar. Detta upphörde när Imperiet kom. Inte bara det att de krossade piratflottan, utan de lämnade en garnison. Sedan dess har befolkningen på Meramac känt tryggheten från lag och ordning. Inom loppet av ett år hade garnisonen blivit mer än bara en bas för Imperiets trupper stationerade där, men även högkvarteret för de lokala säkerhetsstyrkorna och polisen, samt den civila administrationen. Det var den lysande fyren av hopp på Meramac.
Det var fram tills i går. Resterna av piratflottan hade gått med i terroristorganisationen känd som rebellalliansen. En explosion hade förintat garnisonen och lett till omfattande skador på den omkringliggande kvarteren. Åtskilliga andra mål, runt om i staden, hade också anfallits.
All kvarvarande personal, som haft tillgång till garnisonen på ett eller annat sätt, hålls för närvarande i förvar tills de kan bli utfrågade. I stort sett alla av dem har förlorat släktingar och vänner, och de få rykten och nyheter som når dem är att sjukhusen svämmas över av skadade och döda, och man letar fortfarande genom ruinerna efter saknade.

En spelare. Star Wars - Episode IV-VI era. Troligtvis WEGs Star Wars D6 som regelsystem.

Noir:
Sandukar - Den eviga staden
Imperiets lysande stjärna, möjligheternas stad; där propra, moraliska och hårt arbetande kan skapa sig en karriär och en framtid för sig och sin familj. Staden där de stora eposerna görs för den vita duken; där man har möjlighet att se skådespelarna, eller kanske bli upptäckt. Huvudstaden där viktiga beslut tas för att leda Imperiet; med kunskap och vishet styras mot styrka och framgång.

Staden har landets främsta och finaste skolorna. Statliga skolor garanterar utbildning till alla fria individer; alla skall kunna vara med och bidra till Imperiets framgång.

Sandukar är fyllt med tillgång på nöjen; jazz-klubbar, teatrar, biografer, restauranger, operahus; allt finns för en stund välförtjänt underhållning efter arbetsdagen.

I staden är det aldrig långt till närmsta medborgarkontor; fjärran är landsbygdens långa resor för att utföra enkla pappersarbeten och registreringar.

Tryggheten garanteras av den stolta poliskåren, dedikerad att skydda staten, dess medborgare och övriga mot brottslingar och den lömska fienden. De som tjänstgör vid fronten i det ärofulla kriget mot den ondskefulla fienden kan vara trygga i att deras anhöriga är skyddade där hemma.

Medan polisen fysiskt skyddar befolkningen skyddar Sanningsministeriet deras sinnen mot de falska omstörtande lögner fienden, samt förrädare och överlöpare, försöker sprida. Genom samarbete med tidningsproducenter, radiostationer, filmstudior och skolor ser Sanningsministeriet till att fiendens falskhet inte får spridning eller kan slå rot.
--- Detta meddelande är godkänt av Sanningsministeriet ---

Berättelser i denna ärofulla och hoppfulla stad kan och kommer att innehålla, men ej begränsat till:
* Byråkratisk diktatur
* Klasskillnader
* Dubbelmoral
* Sexism
* Rasism
* Homofobi
* Polisbrutalitet
* Angiveri
* Korruption
* Organiserad brottslighet
* Legal slavhandel
* Illegal slavhandel

Rollspelet Noir, baserat på filmgenren noir. Dystopisk miljö. Blandad teknologi från 1900-talets första hälft. Ödespoäng kommer inte att ha den verkan som anges i reglerna, utan det kommer att köras i mer "traditionell" spelar/spelledaruppdelning.

The Verse:
Ingen specifik idé. Men spel i Firefly-settingen. Serenity/Cortex Classic-reglerna.

Buffy-verse:
Ingen specifik idé. Men spel i Buffy/Angel-settingen. Unisystem.

In her Majesty's secret service:
James Bonds värld. Kanske högoktaniga uppdrag lämpade för agenter med 00-status, eller spela några av de lägre rankade som 07XX eller 11XX agenter.

1-4 spelare. One shots, episodiellt eller från att man är en nyrekryterad 11XX-agent och jobbar sig uppåt.

James Bond-rollspelet från Victory Games.

Lista över olika saker som kan påverka spelstilar:
Linjärt-Theme park-Sandbox

Reaktiva spelare-Proaktiva spelare

Actor stance-Author stance

En spelarperson per spelare-Flera spelarpersoner per spelare-Spelarpersoner alterneras mellan spelare-En spelarperson som samtidigt spelas av flera spelare

Tärningsslaget är absolut-Tärningen är rådgivande-Tärningslöst

Allt utanför spelarnas karaktär bestäms av spelledaren-Spelarmakt-Spelledarlöst

Handlingsresolution-Konfliktsresolution

Fokus på: Spelighet och balans-Intern konsekvens-Narrationen leder vidare på
berättelsemässigt intressant sätt

Detaljrika regler-Minimalistiska regler-Regellöst

Abstrakta systen-konkreta system

Reaktiv värld-Proaktiv värld

Spelpersons bakgrund och personlighet vid start: Vitt ark-Detaljerad

Utföra uppdraget-Uppleva världen

Undersökande/problemlösande-utförande

Escapism-Exploratism

Fokus på rollspelet-Casual med utrymme för sidosnack

Character skills-Player skills

Epik/högoktanig/over the top-vardagsrealism

Svartvitt/ikoniskt-gråskalor/färgskalor/multipla synsätt

Samarbete-Internkonflikt (Co-op kontra PvP)

Det som sagts är "in character" om ej annat angivits-Inga försök att spela ut rollpersonens tal eller handlingar

RasmusL

Champion
Jag brukar försöka vara exkluderande snarare än inkluderande, annars upplever jag det allt för lätt att få med sig lirare som tänker i banorna "mjaa, det kanske jag kan tänka mig att prova även om det egentligen inte alls känns intressant."

Sätt stort fokus på det som ska hända runt spelbordet som du tycker är viktigast. Ska ni tävla? Skämta? Vara allvarsam inlevelsefulla? Utforska känslor, moral och etik? Skapa häftiga historier? Samarbeta? Metaspela? etc etc.

RasmusL

Champion
...och se till att ha ett möte där man sitter ner och allvarligt pratar igenom vad det kommer att innebära. Kör inte bara igång, det är dömt att bli knas!

Storuggla

Champion
"Twilight 2000? Nä, det är för mycket strid."

Inget säger för mycket strid som att som mest ha sju patroner.

Storuggla, skärpning ryssar

Lupus Maximus

Tekniker
RasmusL said:
Jag brukar försöka vara exkluderande snarare än inkluderande, annars upplever jag det allt för lätt att få med sig lirare som tänker i banorna "mjaa, det kanske jag kan tänka mig att prova även om det egentligen inte alls känns intressant."

Sätt stort fokus på det som ska hända runt spelbordet som du tycker är viktigast. Ska ni tävla? Skämta? Vara allvarsam inlevelsefulla? Utforska känslor, moral och etik? Skapa häftiga historier? Samarbeta? Metaspela? etc etc.
Bra punkt om vilket fokus man vill ha runt spelbordet. Vet dock inte om det är så exkluderande, utan snarare specificerande. :gremsmile:

Att se till att träffas innan och prata, eller snacka igenom på annat sätt om det är över nätet man tänkt spela, är något jag brukar köra. Det är oftast där eller i karaktärsskapandet som olikheterna börjar visa sig. Samt att man börjar känna av personkemi och vilken energi spelaren verkar vara villig att lägga (vilket jag gissar är vad du menar med att vara exkluderande :gremsmile: )

Lupus Maximus

Tekniker
Storuggla said:
Inget säger för mycket strid som att som mest ha sju patroner.
Men en snäll spelledare kanske man till och med har femton patroner :gremtongue:

Å andra sidan, automatkarbin är inte ett optimalt vapen för att jaga hare, så frågan är hur många man har kvar efter att man har fått tyst på sin kurrande mage...

RasmusL

Champion
Lupus Maximus said:
RasmusL said:

Bra punkt om vilket fokus man vill ha runt spelbordet. Vet dock inte om det är så exkluderande, utan snarare specificerande. :gremsmile:

Att se till att träffas innan och prata, eller snacka igenom på annat sätt om det är över nätet man tänkt spela, är något jag brukar köra. Det är oftast där eller i karaktärsskapandet som olikheterna börjar visa sig. Samt att man börjar känna av personkemi och vilken energi spelaren verkar vara villig att lägga (vilket jag gissar är vad du menar med att vara exkluderande :gremsmile: )
Ja. Våga säga nej i det läget om det inte känns 100%, det är det bästa för er båda som annars kan slösa en massa fritid på dåligt spel.

Lupus Maximus

Tekniker
RasmusL said:
Ja. Våga säga nej i det läget om det inte känns 100%, det är det bästa för er båda som annars kan slösa en massa fritid på dåligt spel.
De som egentligen inte är så pepp på att spela är inte något större problem att komma överens med att det kanske är bättre att skippa. Är det någon som är osäker, men vill prova och man tror personkemin kan passa med de övriga i gruppen, så kan man alltid låta personen ha en rollperson som inte är central för berättelsen.

Men lite tråkigare att droppa någon eftersom man har en spelare som är pepp på sätt A, och tre spelare som är pepp på att spela på sätt B; när jag är intresserad av både sätt A och B, men det skulle inte funka att blanda A och B. Föreslår jag bara sätt A hittar jag bara en spelare. Hade jag bara föreslagit sätt B kanske det varit den som bara varit en spelare.

Eller jag föreslår både A och B och hittar tre spelare till varje, men har bara tid med en grupp.

Så jag behöver helt klart bättre "grovsortering" i tidigare steg :gremsmile:

Men just nu har jag inte ens vettiga ord för att beskriva sätt A och sätt B, för de spel jag bara kan tänka mig att spela på två sätt.