Nekromanti Förvirrande vapen.

Fredlig_Missla

Veteran
Tjupp.
Jag måste rkänna att jag är lite förvirrad över vissa Vapenbeskrivningar i Eon.

Exempel ett.
Det högkvalitativa svärdet man får som belöning när man klarar Regnsynd.

Förutom att man får läsa om svärdets info (bryt/Sl/Hugg och dyl) så står det även att vapnet har vissa kvalitetsegenskaper
som påverkar infon. Betyder det att man ska lägga på Kvalitetsegenskaperna (+ 2 i bryt och dylikt) på det som redan står eller ska man räkna med att det redan är pålaggt ??

Exempel två
Alvsvärdet som Forion säljer (ut nåt codexnummer).

förutom ren fakta och statistik om svärdet så står det att det permanent är förtrollat med en besvärjelse somgör att det gör mer i huggskada. Jag tycker att svärdet redan gör en massa huggskada. Betyder det att tillägget för magin redan är påräknad i statistiken om svärdet eller att man får lägga på det själv ??

BTW är det rimligt att det kan finnas ett större katakomsystem under Daan Hammal som RP kan springa igenom (för att fly från staden) och iså fall vad kan man stöta på för monster där ??

Krille

Super Moderator
Katakomberna

"BTW är det rimligt att det kan finnas ett större katakomsystem under Daan Hammal som RP kan springa igenom (för att fly från staden) och iså fall vad kan man stöta på för monster där ??"

Orimligt är det väl inte. Det finns gott om exempel på katakombgrävare - Paris har ju rätt omfattande katakomber, och Rom likaså.

Problemet är väl mest monstrena - det lär drälla av råttor där, och kanske även en och annan kloakboende, men i övrigt är det nog rätt ovanligt med monster. Utöver det, gör vad du tycker är kul.

Onödigt inlägg (OT)

Undvik liknande inlägg i framtiden tack! Nästan alla håller med om att det har blivit för många inlägg på Eon-forumet, och att kvalitén har försvunnit. Detta beror delvis på inlägg som "Jag håller med", eller "Jag vet inte". Detta inlägg var absolut inte menat som någon diss eller något liknande, utan jag skrev det bara för att vi ska slippa liknande inlägg i framtiden.

Mvh Victor Palm...

...Som är medveten om ironin i att även hans inlägg var onödigt.

Vindhand

Myrmidon
kloaker

BTW är det rimligt att det kan finnas ett större katakomsystem under Daan Hammal som RP kan springa igenom (för att fly från staden) och iså fall vad kan man stöta på för monster där ??

Det kan ju finnas kloaker av romersk modell. Förutom ljusskygga personer, obligatoriska alligatorer :gremwink:, ormar och råttflockar så finns det en ganska hemsk möjlighet: kloakrensning. För att rensa en dylik kloak från avlagrat skräp så släpper man ned en stor ihålig boll av trä och metall. Bollen, som har en diameter något mindre än tunneln den skall rensa trycks fram av det uppdämda vattnet makom den (många ton) och mosar skräp framför sig. Att som ovan kloakvandrare mötas av en vägg av skräp som närmar sig kan vara ganska skrämmande.
Variera elakhet genom olika hastighet på kulan och tillgång på sidotunnlar. Den elake spelledaren ser till att det bara finns smala tilloppsrör som man kanske kan åla sig in i om man struntar i packning m.m. :gremsmile:

Jag har snott den här idén någonstans men jag kan inte komma ihåg exakt varifrån.

Phelan

Hero
I alla fall i Eon II finns beskrivningar av olika högkvalitativa effekter på vapen. Jämför dina exempel med vanliga vapen av den sorten och se hur stor diffen är, så kan du säkert räkna ut vad som är inräknat eller inte. Fiffigt, va?

Mvh / Phelan

Slarn

Excentriker
Re: Frågan kvarstår

Det verkar vara så att den extra skadan från besvärjelsen redan är inräknad, ett slagsvärds skada ligger ju på ObH3T6 om jag inte missminner mig (har inte boken här), till vilket man lägger +Ob2T6 pga. besvärjelsen och +1 pga. svärdets välsmiddhet. Det samma gäller nog för stickskadan.

Mutant

Warrior
Nja, angående vapnen så kan jag dra en liknande exempel som svar på din fråga.
I Vandöda & Nekromantik står Dibukmagikernas StridsLie med (eller vad den nu heter) och där står det en * bakom
och vid * står det:
En välsignelse har ökat Hugg-skadan och BRYT värdet för vapnet. (eller något liknande).
Alltså så betyder det att vapnens värden inte ska modifieras med några mod. för välsmidda vapen osv. utan texten är enbart en förklaring för varför vapnet har t.ex ovanligt hög HUGG skada osv.